3076
Sök

Problem. Basen dunkar till en gång när jag stänger av bilen

Sänk bensinskatten!
182 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
Hej.
Har ett litet olidligt problem. Varje gång jag har spelat högt och sen stänger av min bil så dunkar basen till.
Och kan inte förstå varför det blir så. hade samma problem innan men nu har jag bytt steget och ny bas. Jordplatserna är nya och jordkabeln te konden har blivit mycket grövre. Vad kan det bero på?
En jobbarkompis trodde att det kunde vara lågnivån. Men vad på den isf?

/MatteR

Amatör
453 Inlägg
31 januari 2008
har likadant på min anläggning, dock inte så högt. inget som stör mig.

Sänk bensinskatten!
182 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
Men min bas dunkar till hårt. Om man säger att jag brukar köra på kring 50 i volym när jag spelar så räknar jag med att basen håller sig kring 40 när jag stänger av bilen. Så det blir ett rejält dunk

/MatteR

311 Inlägg
31 januari 2008
Jag har min bilbas i mitt rum, en 1200 wats, eller 350 rms sony xplod. Ibland så dunkar den till mitt i natten, inte så mycket, men man hör det. Tyckte det var lite lustigt i början men man vänjer sig. Har väl göra med strömmen som går runt eller nått... jag kör ju elektronisk, kanske har med det att göra wink

692 Inlägg
31 januari 2008
när man stänger av en bil så finns det ofta kvar sröm i systemet tongue  sedan när den tar slut så dunkr det till lite granna i base:P antagligen

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

Sänk bensinskatten!
182 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
GTCUPE skrev:
när man stänger av en bil så finns det ofta kvar sröm i systemet tongue  sedan när den tar slut så dunkr det till lite granna i base:P antagligen

jo men kan man få det att sluta dunka på något vänster?

/MatteR

10 287 Inlägg
31 januari 2008
Om det nu inte är problem med bränd signaljord i din HU så finns tre alternativ:

1: Köp nytt steg
2: Reklamera steget
3: Installera ett högtalarrelä (kräver lite know-how)

/Göran

MatteR skrev:
jo men kan man få det att sluta dunka på något vänster?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sänk bensinskatten!
182 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
Steget är nytt. Har inte ens varit på i en timme än.

/MatteR

10 287 Inlägg
31 januari 2008
2: Reklamera steget

Ett slutsteg - oavsett prisklass - skall inte "poppa" högtalarna när man slår av det.

N.B. Givet att signaljorden är hel och installationen är korrekt utförd samt att steget inte är nedlastat under rekommenderat impedansmin.

/Göran

MatteR skrev:
Steget är nytt. Har inte ens varit på i en timme än.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sänk bensinskatten!
182 Inlägg
1 februari 2008
Trådstartare
Men saken är ju den att jag hade samma problem med ett steg innan. Så det kan ju inte vara steget som är avgörande i detta.
Fått tips om att byta remote kabel å se om det löser det hela.

/MatteR

BilstereoNörd
576 Inlägg
2 februari 2008
Det är din stereo som skickar ut lite likström på lågnivån när du stänger av den, gissar på att du har stereon styrd av tändningsnyckeln??
Efter som det pluppar när du stänger av bilen!

Lämplig åtgärd är att byta stereo eller koppla in en konding på lågnivåsignalen som högpassfilter!

Andra alternativ!
Koppla in en brytare på remotekabeln så att du kan stänga av steget före du stänger av stereon!
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

41 Inlägg
2 februari 2008
tror du det är stereon så har jag en helt splitter nya ligger här hemma du kan testa med..om det inte skulle lösa sig  MVH Johan

hallå.! kolla www.stallverketracing.se :)

Sänk bensinskatten!
182 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
BAE skrev:
Det är din stereo som skickar ut lite likström på lågnivån när du stänger av den, gissar på att du har stereon styrd av tändningsnyckeln??
Efter som det pluppar när du stänger av bilen!

Lämplig åtgärd är att byta stereo eller koppla in en konding på lågnivåsignalen som högpassfilter!

Andra alternativ!
Koppla in en brytare på remotekabeln så att du kan stänga av steget före du stänger av stereon!
// Tommy

Japp stereon är styrd av nyckeln. Men är inte så sugen på att köpa en ny då den va rätt dyr för min lilla plånbok.
Hur kopplar man in kondning på lågnivån då? Har kond sitter mellan batteriet och steget.

/MatteR

Sök