3389
Sök

Byte av motor från 2.0T motorn till T4 motorn

117 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#1
hejsan:D

Jag undrar om man i praktiken bara kan byta motorn i en 2.0T till en T4 motor eller behöver man byta en massa annan skit?

Tacksam för svar

MVH Daniel

48 Inlägg
3 februari 2008
#2
Varför vill du byta motor?  Om det är för att få mer hk så är det väll lättare att trimma 2,0 är det inte så att t4:an har 1,9 med 17g agg och 2,0 har bara ett 15g aggrigat i bilen. Borde ju bara att vara att byta till störe turbo och ha den storna motoen kvar för att få bäst efeckt. Givetvis så måste chip, eller mapning av bilen för att få bättre efekt.

Thomas

Corrado 1.8t -89
Corrado G60 -90
Golf Vr6 - 92
Vento Gl - 92

117 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#3
jag har hört att 2.0T motorn inte tål lika mycket som t4:an, att den har klenare kolvar och att blocket inte tål mer än 230hk osv....df ville jag bara veta om någon visste om man kunde byta byta från 2.0T motorn till T4 motorn ifall att skiten skulle rasa:P

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 februari 2008
#4
Mr_Player skrev:
Varför vill du byta motor?  Om det är för att få mer hk så är det väll lättare att trimma 2,0 är det inte så att t4:an har 1,9 med 17g agg och 2,0 har bara ett 15g aggrigat i bilen. Borde ju bara att vara att byta till störe turbo och ha den storna motoen kvar för att få bäst efeckt. Givetvis så måste chip, eller mapning av bilen för att få bättre efekt.

Thomas

det är T4 1.855liter från 98-00 som gäller då 2-litersspisarna har 2mm större borr och spricker. 2.0t 01-04 har klenare kolvar och tål inte över 240hk.


2litersblock som spruckit vid 286hk.

http://www.henke.rchomepage.com/bilder/torpis_weee.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

230 Inlägg
3 februari 2008
#5
från 01 och framår så är det som du säger, då är dom klenare...har du en 00:a så skall du vara väldigt nöjd med din motor!

48 Inlägg
3 februari 2008
#6
Ok då förstår jag, borde ju inte vara något problem alls med tankte på att dom fanns samma årsmobeler. Men hoppas du får svar om vad  det är som måste bytas.
Men om du inte får svar här så kolla på något volvo forum. typ
http://www.x40nordic.com/
http://www.turboperformanceclub.com/

Corrado 1.8t -89
Corrado G60 -90
Golf Vr6 - 92
Vento Gl - 92

48 Inlägg
3 februari 2008
#7
torpis skrev:
Mr_Player skrev:
Varför vill du byta motor?  Om det är för att få mer hk så är det väll lättare att trimma 2,0 är det inte så att t4:an har 1,9 med 17g agg och 2,0 har bara ett 15g aggrigat i bilen. Borde ju bara att vara att byta till störe turbo och ha den storna motoen kvar för att få bäst efeckt. Givetvis så måste chip, eller mapning av bilen för att få bättre efekt.

Thomas

det är T4 1.855liter från 98-00 som gäller då 2-litersspisarna har 2mm större borr och spricker. 2.0t 01-04 har klenare kolvar och tål inte över 240hk.


2litersblock som spruckit vid 286hk.

http://www.henke.rchomepage.com/bilder/torpis_weee.jpg

Ok där ser man och fick en läxa smile

Corrado 1.8t -89
Corrado G60 -90
Golf Vr6 - 92
Vento Gl - 92

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 februari 2008
#8
Danche skrev:
....df ville jag bara veta om någon visste om man kunde byta byta från 2.0T motorn till T4 motorn ifall att skiten skulle rasa:P

Ja det går, men det rinner lätt iväg pengar.  En oöppnad T4 pallar strax under 300hk, men när motorn ändå är ur går det fort att peta i 4 nya stakar, då står motorn pall för 450hk. men original kammar fixar inte mer än 300hk, så då får du byta kammar...  när du bytt kammar så märker du att originalsprutet har sina begränsningar och ett eftermarknadssprut behövs.  har du kommit så långt så har du en motor som på E85 ger 350hk med 19T eller 400hk med en 2871R...   mer än 300hk utan diffbroms är dumt så en sådan är ett måste också...

Men för all del, peta i en original t4 och åk på 300hk, det räcker ett tag iaf big_smile du kör då like fort som M3 E36 på strippen ~13.7 @ 167km/h

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

117 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#9
okej så om jag har förstått rätt så kan jag bara byta min 2.0T motor rätt av mot en T4 fas 2 motor med andra ord och slipper byta nått annat? hur blir det med elektroniken e det samma eller ska det oxå bytas?

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 februari 2008
#10
Danche skrev:
okej så om jag har förstått rätt så kan jag bara byta min 2.0T motor rätt av mot en T4 fas 2 motor med andra ord och slipper byta nått annat? hur blir det med elektroniken e det samma eller ska det oxå bytas?

ja...  och ett chip för t4...
Senast redigerat av torpis (3 februari 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

117 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#11
eller vet någon hur mycket jag kan trimma min nuvarande 2.0T Fas 2? pallar motorn 230hk och hur mycket tål kopplingen? har hört runt 350nm stämmer det?


Sök