2985
Sök

Startproblem när bilen är varm, Opel Rekord GLS 2.2i

20 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
Hej allihopa!
Min bil startar när den är kall med hjälp av att vrida om nyckeln.
Men när man har kört kanske cirka 30 minuter för att åka att tanka eller någonting så är den stendöd.
Startmotorn surrar men ingenting händer.
Det är då jag får rulla igång bilen och den startar utan problem.
Vad kan detta bero på?

Mvh Ted - Opel Rekord GLS 2.2i

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
9 februari 2008
Hmm... Har hört att dom tänder till men inte startar när dom är varma, men är den stendöd?

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

20 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
Irmscher Vectra skrev:
Hmm... Har hört att dom tänder till men inte startar när dom är varma, men är den stendöd?

Ja motorn startar inte när man vrider om nyckeln :S Man hör surrande ljudet men ingenting händer.
Men det går att starta genom att rulla igång bilen utan problem.

-- Edit
Och ibland så hör man inte surrandet alls utan som att startmotorn vägrar att starta.
Kan det vara någon jordkabel som måste bytas kanske?
Senast redigerat av tfallkvist (9 februari 2008)

21 761 Inlägg
9 februari 2008
tfallkvist skrev:
Man hör surrande ljudet men ingenting händer.

Menar du att startmotorn surrar fast själva motorn inte går runt eller att motorn går runt och inte tänder?

20 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
tfallkvist skrev:
Man hör surrande ljudet men ingenting händer.

Menar du att startmotorn surrar fast själva motorn inte går runt eller att motorn går runt och inte tänder?

Det är som att startmotorn inte orkar dra runt motorn när den är varm.

613 Inlägg
9 februari 2008
Startmotorn som kärvar kanske? Att den inte orkar åka ut när den blivit lite varmare eller nåt..
Bara en ide...

20 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
Johnson skrev:
Startmotorn som kärvar kanske? Att den inte orkar åka ut när den blivit lite varmare eller nåt..
Bara en ide...

Kanske det. Men tvivlar på det.
Funderar på om det kan vara någon Jordfläta eller liknande som kan vara för sliten eller så.
Jordflätan ser inte frisk ut. Men har inte kollat på Motorjordningen då jag inte har hittat denna ännu.

21 761 Inlägg
9 februari 2008
tfallkvist skrev:
Det är som att startmotorn inte orkar dra runt motorn när den är varm.

Aha, att den surrar beror väl antagligen på att drevet inte åker in i startkransen utan snurrar bara i tomma luften. Det kan vara tecken på dålig startmotor, glappkontakt i solenoiden eller i någon kabel ner till startmotorn.

Ja, om inte jordflätan ser bra ut så bör du byta ut den och rengöra ordentligt på ytorna där den ska sitta fast. Passa då även på att se över övriga kablar som har med batteri, startmotor och generator att göra. Eftersom jordflätan är dålig så är risken stor att övriga kablar också är dåliga eller har dålig kontakt.

Sök