Dielsel motorolja i bensinmotor? Funkar funkar/inte?

brillmongo
12 februari 2008 · 874 Inlägg

Hallåj, som titeln säger. En polare till mig har bytt olja i sin bil, det e en saab 9-5turbo från 2001
Men han har hällt i Texaco 10W-40 dieselmotor olja "för högpresterande dieselmotorer" i bilen för han kom över några liter sån billigt.

Fråga, kan det vara skadligt för motorn? Sen har man ju hört att saabs motorer är xtra känsliga för det där med olja, men det kanske bara är en myt. Men men, nån som vet?

mvh

Senast redigerat av brillmongo (12 februari 2008)

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
twin_cam Smålänning
12 februari 2008 · 7 877 Inlägg

Ee, Nä. Bara det är syntetisk olja som håller den klassningen som krävs av saab så är det skitsamma...

Dock, när man kör turbobil, och särskilt så ny turbobil så tycker inte jag att man ska "hälla i det för att man fått det billigt", för det kan sluta dyrt...

Annat är det mad gamla sug-740 och sugsaabar..

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
engolf
12 februari 2008 · 3 235 Inlägg

Om det är rätt viskositet, så tror jag inte det kan vara skadligt.
De flesta moderna oljor är ju anpassade för bensin/dieselbilar med eller utan turbo.

pyffe
12 februari 2008 · 2 Inlägg

Jag kör då med samma olja i min bil och jag vet några andra som oxo gör det och det har då inte varit några problem.Har då kört ca 1.5 år. Kanske inte ska köra nyare turbobilar på det men vad vet jag.Är lite rädd om min 9-5:a och kör inte med dieselolja i den för att den kräver en klassolja och jag vill inte att den ska pajja.

J-P-R DO IT LOW STYLE
12 februari 2008 · 1 342 Inlägg

Uppfyller den enbart tillverkarens krav så skal det inte vara några problem. Sedan om jag rekomenderar det är ju en helt annan sak.
Dessutom håller jag med om att man inte ska slänga i det billigaste man kommer över, det kan straffa sig och bli mångdubbelt dyrt i längden.

brillmongo
12 februari 2008 · 874 Inlägg

ok, tack för svaren. Men jag låter han köra med den då. Istället för att leka besserwisser och rekommendera han att inte snåla. Om det går åt skogen får han väl lära sig den dyra vägen cool

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
Stefan Varberg Supraman
12 februari 2008 · 2 300 Inlägg

Dieselolja är med största sannorlikhet inte sämre än "vanliga" oljor.

Kan t,o,m vara så at det är bättre för en diesel är det lite högre påfrestningar på.
Sen tar nog den oljan bättre hand om sot och partiklar än en vanlig olja då dieslar lägger mkt sot i oljan.
Därav att den blir riktigt svart.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
sp1cket
13 februari 2008 · 23 Inlägg

Vet att det finns oljor med samma viskositeter fast med tillsatser som är vad man nu kallar dom "tvättande" oljor eftersom oljan blir så bränd fort på en diesel som ska hjälpa till och tvätta rent och binda skiten i oljan men det är inget farligt att köra med det i en vanlig bensin motor, men vet inte med saab deras turbo rasar ju mellan servicarna ändå haha spelar nog ingen roll vad man har för olja tyvärr.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang