2119
Sök

diesel vs bensin.....

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
30 augusti 2006
Men volvon är större mer gedigen osv + att om jag inte missminner mig så har väll volvon över 400nm och tar du xc70in så har du den perfekta allround bilen. men smaken är ju spom baken och alla personer behöver ju inte samma bil. vet att audis dislar går inte dåligt dom heller.

Alphasonic skrev:
Enterprise skrev:
diesel vs bensin.. hela 20 öre.

sen får du räkna på att en diesel har verkningsgrad på 50% (en bensinmotor på ca 25% och en elmotor har kring 95% verkningsgrad) så dom där 20 örena blir många...

Martin 9-3 skrev:
Skulle aldrig köpa Diesel för de örena som skiljer och den förbrukningen som privatperson.

Just bara att få slippa det jäkla diesel-knattrandet under huven är värt lite också big_smile

Men när jag har möjlighet att tanka "Traktordiesel" så skulle det göra mycket att tanka för 6:- litern och den drar 0.6-0.7 istället för som i saaben med bensin för 11:50 litern och den drar 1.3 Liter / Milen.

15:- / milen med Bensin
och under 4:- / milen med Diesel.

Men ska det bli intressant att åka Diesel så kostar en ny Volvo med D5 lite över 400.000:- så det är inte värt att köpa en extra bil för det lilla jag kör.

Ska vara nån liten som just Lupo:n då så är det gratis att åka nästan men det ska finnas körglädje.

Just därför Volvon i jämförelse, den motorn är riktigt trevlig...

hört audis diesel-8? många nya dieslar som inte låter som förut... e riktigt nöjd med hur min låter...
D5? 185 HK ... jag har 150 i min och den gick inte ens på 100, chippar jag får jag 185 och då går den inte heller på över 100 000:-

Nknn
30 augusti 2006
Turbomatte skrev:
Men volvon är större mer gedigen osv + att om jag inte missminner mig så har väll volvon över 400nm och tar du xc70in så har du den perfekta allround bilen. men smaken är ju spom baken och alla personer behöver ju inte samma bil. vet att audis dislar går inte dåligt dom heller.

Alphasonic skrev:
Enterprise skrev:

sen får du räkna på att en diesel har verkningsgrad på 50% (en bensinmotor på ca 25% och en elmotor har kring 95% verkningsgrad) så dom där 20 örena blir många...

Martin 9-3 skrev:
Skulle aldrig köpa Diesel för de örena som skiljer och den förbrukningen som privatperson.

Just bara att få slippa det jäkla diesel-knattrandet under huven är värt lite också big_smile

Men när jag har möjlighet att tanka "Traktordiesel" så skulle det göra mycket att tanka för 6:- litern och den drar 0.6-0.7 istället för som i saaben med bensin för 11:50 litern och den drar 1.3 Liter / Milen.

15:- / milen med Bensin
och under 4:- / milen med Diesel.

Men ska det bli intressant att åka Diesel så kostar en ny Volvo med D5 lite över 400.000:- så det är inte värt att köpa en extra bil för det lilla jag kör.

Ska vara nån liten som just Lupo:n då så är det gratis att åka nästan men det ska finnas körglädje.

Just därför Volvon i jämförelse, den motorn är riktigt trevlig...

hört audis diesel-8? många nya dieslar som inte låter som förut... e riktigt nöjd med hur min låter...
D5? 185 HK ... jag har 150 i min och den gick inte ens på 100, chippar jag får jag 185 och då går den inte heller på över 100 000:-

Volvos dieselmotorer är knappast bättre än tyskarnas, kom ihåg att Alphasonic pratar om sin 00a, du pratar om en 05a. Om du jämför med audis nya dieslar så har dem mycket högre vridmoment i förhållande till effekten än volvo. 400nm på 185hk är inte så imponerande för en diesel. Sen så är väl knappast volvo en mer gedigen bil än audi, eller bmw och mercedes heller för den delen.
Senast redigerat av N0kan (30 augusti 2006)

847 Inlägg
30 augusti 2006
Diesel e det bästa som har hänt min ekonomi. Köpte mig en Skoda Fabia RS för typ 6 veckor sen. Bara i bränsle kostnad så sparar jag runt 1000kr i månaden. Skatten var ju inte så mycket dyrare heller än bensinare. Pröjsar 3200 om året för den. Sen e det ju rätt kul att man faktiskt fortfarande kan köra ifrån folk fast man kör diesel.

Piratpartiet
339 Inlägg
30 augusti 2006
400 Nm ? ja jag får ju 390 om jag chippar tongue

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
31 augusti 2006
volvos nya diesel femma har fårr mkt bättre kritik än tyskarnas motsvarighet i senare tester av seriösa biltidningar. ja jag vet att hans bil är en 00a

N0kan skrev:
Turbomatte skrev:

Alphasonic skrev:
Enterprise skrev:

Volvos dieselmotorer är knappast bättre än tyskarnas, kom ihåg att Alphasonic pratar om sin 00a, du pratar om en 05a. Om du jämför med audis nya dieslar så har dem mycket högre vridmoment i förhållande till effekten än volvo. 400nm på 185hk är inte så imponerande för en diesel. Sen så är väl knappast volvo en mer gedigen bil än audi, eller bmw och mercedes heller för den delen.

1 453 Inlägg
31 augusti 2006
N0kan skrev:
Sen så är väl knappast volvo en mer gedigen bil än audi, eller bmw och mercedes heller för den delen.

Tyskarna har alltid varit kända för att bygga gedigna och pålitliga bilar. Volvo har alltid varit förknippade med tråkiga, säkra familjebilar.
Gammalt groll rostar aldrig sägs det - och det stämmer nog. Tiderna förändras och saker & ting likaså. Svenska bilar tillhör inte längre tråkiga vagnar vars enda syfte är att transportera familjen från punkt a till b.
Allting är ju relativt.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
31 augusti 2006
sveddan skrev:
N0kan skrev:
Sen så är väl knappast volvo en mer gedigen bil än audi, eller bmw och mercedes heller för den delen.

Tyskarna har alltid varit kända för att bygga gedigna och pålitliga bilar. Volvo har alltid varit förknippade med tråkiga, säkra familjebilar.
Gammalt groll rostar aldrig sägs det - och det stämmer nog. Tiderna förändras och saker & ting likaså. Svenska bilar tillhör inte längre tråkiga vagnar vars enda syfte är att transportera familjen från punkt a till b.
Allting är ju relativt.

Nej volvo är inte längre det där tråkiga bilmärket, har iof aldrig vart det då volvo har alltid hafft lite mer prestanda inriktade motorer osv på nästan alla av sina modeller.

känns lite som folk gämfört tex volvo s40 1.6 med audi s4 typ:P

äger själv 2 volvos och kan inte påsåt att någon av dom är tråkig, den första en volvo 740 som enligt min mening är skitkul att köra och under dom 18 år den har vart i min famlij, dvs hela livslängden så har den aldrig krånglat, inte ens rostat, det värsta som hänt på den va att topppackningen la av engång.

den andra en v70n t5 som är chippad, och kan säga det att den har inga svårigheter med att hänga på nya bmw 535 osv skitkul att köra då den har sportpaket, skitsnygg bra kvalitet och inte det minsta svennson känsla då man väl kör den, 5an spinner väldans fint vid gasfådrag med^^

Piratpartiet
339 Inlägg
31 augusti 2006
Turbomatte skrev:

Vem jämför en S4 med en s40 1.6?!

827 Inlägg
31 augusti 2006
diesel är för snålt folk...man lever bara en gång, vrf prutta runt med en dieselknack när man kan fräsa runt med en bensinarmonster!!! big_smile

Piratpartiet
339 Inlägg
31 augusti 2006
för att en bensinmotor med lika hög effekt drar dubbelt så mkt soppa. det blir dubbelt så mkt körglädje med diesel med andra ord

11 Inlägg
31 augusti 2006
Trådstartare
Andree skrev:
diesel är för snålt folk...man lever bara en gång, vrf prutta runt med en dieselknack när man kan fräsa runt med en bensinarmonster!!! big_smile

snålt o snålt:) om bensinräkningen gick på halva månadslönen tror ja du me skulle vilja byta bil=)

827 Inlägg
31 augusti 2006
Palle_Schelin skrev:
Andree skrev:

snålt o snålt:) om bensinräkningen gick på halva månadslönen tror ja du me skulle vilja byta bil=)

neej för fan nåt måste den gå till ju elr hur..hehe

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
1 september 2006
Alphasonic skrev:
Turbomatte skrev:

sa inte att nån nu gjort det men det känns lite som det ibland, då endel perosner sätter sig bakom ratten i en s40 1.6 och sen förberderer sig för att det ska vara nått jäklans vägmonster och sen säger dom fan va slö bil den är skitkass ingen körglädje den bara krånglar, jävla svennson bil, fasst igentligen så är blien jävligt pigg med motor/viktförhållandet den har osv.

Piratpartiet
339 Inlägg
1 september 2006
Turbomatte skrev:
Alphasonic skrev:
Turbomatte skrev:

sa inte att nån nu gjort det men det känns lite som det ibland, då endel perosner sätter sig bakom ratten i en s40 1.6 och sen förberderer sig för att det ska vara nått jäklans vägmonster och sen säger dom fan va slö bil den är skitkass ingen körglädje den bara krånglar, jävla svennson bil, fasst igentligen så är blien jävligt pigg med motor/viktförhållandet den har osv.

Vad har det med S4an att göra? tongue

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
1 september 2006
Alphasonic skrev:
Turbomatte skrev:
Alphasonic skrev:

Vad har det med S4an att göra? tongue

tog det bara som ett exempel^^ att folk jämför fel bilar med varann, vissa verkar ju tro att en nissan micra ska va lika rymlig som en golf tex sånt stör jag mig på och det är sånt som får vissa bilar dåligt ryckte.

91 Inlägg
13 februari 2008
Jag hade väntat tills TATO NANO släpps i sverige.. kostar 15-20 000 och de enda som fattas för att bli lika lyxig som en smart Fourtwo är sidorutor, ac, bak ruta, radio, stol värme, vindrutetorkare och resten av alla bildelar och större delar av de som redan finns på.. måste påpeka att 15 000 låter rimmligt.. Om du går in på www.automotorsport.se och söker på ''världens billigaste bil'' så finns denna TATO NANO eller hur de stavas.. OBS!! INGET SKÄMT!!

Daniel kabat -

Norrlänning
1 453 Inlägg
13 februari 2008
hahaha... bara sådär 2 år sen nästan, tror nog han köpt en bil nu wink

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Gödseldräng
4 529 Inlägg
14 februari 2008
Goffen skrev:
Man får även räkna in servicekostnader då dieslar behöver bränslefilter oftare än bensinare och även kamrem byts oftare "om sån finns" ofta vid 9tusen mil på vw då bensinare ofta klarar 18tusen mil på en kamrem osv  en TDI drar ju oftas runt 0.5l och en bensinare runt 0.7  sen har vi skatten som är mycket högre på en tdi om du inte köper en splitterny med partikelfilter. Måna faktorer att räkna in.....

bränslefilter en tjuga på nån mack
och vart har du hört att kamrem ska bytas var 9000 mil ?
oftast sitter det kedja på en diesel
och våran diesel merca ska kedjan bytas var 30000 mil står det i instruktionboken
dock har vi inte bytt våran och den har rullat 70000 nu och vi är enda ägaren på den bilen
en Mercedes 250D -87a som drar ca 0.5 och komfort som heter duga smile
sen har vi även en mercedes 270cdi med 200hk orginal 170 men chippad till 200 och lätttrycksturbo
drar 0.5  0.6 blandad körning
går att köra på 0.4 när mna ligger på motorvägen
och mer körglädke och komfort hittar man inte för en sådan bil
ligger runt 130000 i beg pris på blocket
sen har vi även en Mercedes 300D men sexan i drar ca 0.7 vid hård körning 0.6 blandad
och skatten låg på 8000 innan vi lastbilsreggade den nu ligger den på 2600 och komforten bra id om bilarna me
kan ju säga att 250in och 300an är W124 karossen
dock tycker jag du ska satsa på en W210 riktigt skön bil att köra och går bra och soppasnål smile
men köp ingen från 97 till 00 då dom bilarna var testbilar och det är dom som rostar

hadet bra
//Viktor

482 Inlägg
14 februari 2008
Andree skrev:

Finns la inget fränare en diesel tongue Ryker  som fan när man gasar och sån styrka är svår att få i en bensin motor Samt att brudarna älskar när man kommer hem o luktar diesel cool

just real power
no turbo shit

5 710 Inlägg
14 februari 2008
Nä.....den här tråden är ju lastgammal....lägger på ett hänglås.

MVH Jonas
..............

Sök