3270
Sök

Inställning av lysen!

175 Inlägg
15 februari 2008
Trådstartare
Jag skulle vilja veta hur man ska veta att lysena står rätt. Ska man inte ställa bilen med lysena på osv...?? Men jag vet inte vad man ska göra sedan om man ska göra något sånt. Tacksam för tips om hur man går till väga.big_smile

Aldrig mer en japanare!

Fartsyndare/Musik-narkoman
199 Inlägg
15 februari 2008
egentligen bör du använda en "ljusinställnings-apparat". Då ser du exakt om ljusbilden står för högt eller för mkt i sidled.

men om du bara är orolig över om det står fel kan du ju använda dig utav mer "fältmässiga" lösningar.

Prova ställa bilen med ljuset på i mörkret, och kolla om du blir bländad  (stå en bit ifrån) man ser ofta om man blir bländad av den ena strålkastaren..

För att kolla höjden kan du ställa bilen med lysena på mot en vägg.. står de båda lika högt så bör det vara lugnt.. (oftast står inte båda för högt/lågt) 

ljusbilden kommer se ut ungefär såhär när du tittar på väggen  ___/    ,ganska grov jämförelse men du kanske får en uppfattning av exemplet. detta är normalt eftersom att ljus bilden är asymetrisk på i stort sett alla bilar som rullar i sverige..

*hoppas det var till hjälp. och lycka till / m.v.h Jimmpa
Senast redigerat av Inkster (15 februari 2008)

Jag kommer bara ihåg saker som är viktiga, Eller var det saker som som är oviktiga?

99 Inlägg
16 februari 2008
äk till en närliggande skola som har fordons linjen å fråga om du får låna deras "ljusinställare".

kör volvo 244 glt!

175 Inlägg
16 februari 2008
Trådstartare
Inkster skrev:
egentligen bör du använda en "ljusinställnings-apparat". Då ser du exakt om ljusbilden står för högt eller för mkt i sidled.

men om du bara är orolig över om det står fel kan du ju använda dig utav mer "fältmässiga" lösningar.

Prova ställa bilen med ljuset på i mörkret, och kolla om du blir bländad  (stå en bit ifrån) man ser ofta om man blir bländad av den ena strålkastaren..

För att kolla höjden kan du ställa bilen med lysena på mot en vägg.. står de båda lika högt så bör det vara lugnt.. (oftast står inte båda för högt/lågt) 

ljusbilden kommer se ut ungefär såhär när du tittar på väggen  ___/    ,ganska grov jämförelse men du kanske får en uppfattning av exemplet. detta är normalt eftersom att ljus bilden är asymetrisk på i stort sett alla bilar som rullar i sverige..

*hoppas det var till hjälp. och lycka till / m.v.h Jimmpa

Det där ska jag prova. Jag vill bara ha grov inställt. Jag har nyss bytt det ena strålkastaren så den kan ha en annan inställning mot vad min gamla har. Tack för svaret!!

Aldrig mer en japanare!

Sök