2726
Sök

Laddtryckfel 9000 2,3T -92

1 497 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
#21
jonTe skrev:
Var har du för GLT?

Inte riktigt förstått vad GLT innebär.
(Mer än grundladdtryck)
Hur mäter man?

Vad jag kunnat se är att bilen laddar som mest:
0,6bar. (Ibland)
Normalt MAX 0,45 bar.

Läst i FAQ tråden och såg under felsökningen frågan:
Fungerar farthållare?

Svar: NEJ! Cruise lampan går inte äns igång när jag försöker starta den.

1 019 Inlägg
12 februari 2008
#22
AxlSam skrev:
Cruise lampan går inte äns igång när jag försöker starta den.

Det finns ingen "Cruise-lampa" på en -92'a.

GLT mäter du genom att rycka säkring nummer 5 och ge dej ut och gasa. Kör t.ex fullgas från ~1500rpm på trean upp till ~5500rpm. Laddtrycket ska ligga konstant på 0,4bar.


1 497 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
#23
Det finns ingen "Cruise-lampa" på en -92'a.

Ok. Då vet man det wink
Den verkar inte fungera iaf.

GLT mäter du genom att rycka säkring nummer 5 och ge dej ut och gasa. Kör t.ex fullgas från ~1500rpm på trean upp till ~5500rpm. Laddtrycket ska ligga konstant på 0,4bar.

Skall testa detta direkt.

1 497 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
#24
Grundladdtrycket låg på 0,4 bar.

När man kommit upp i närmare 5000rpm så
verkade det gå ner LITE grann.

1 019 Inlägg
12 februari 2008
#25
Hmm, har du kollat upp alla vakuumslangar? Kolla speciellt de som går till avlastningsventilen.


5 710 Inlägg
13 februari 2008
#26
Bra....då vet vi att det inte felar.....
Att inte farthållaren fungerar kan bero på pedalkontakterna......med koppling eller broms påverkade går bilen på GLT och farthållaren fungerar inte.
Brytarna 2st skall vara slutna vid uppsläppta pedaler, kolla så det stämmer eller bygla de sålänge så vet du att inte det felar.

MVH Jonas
..............

8 Inlägg
13 februari 2008
#27
Som sagts innan. Det verkar vara något med pedalkontakterna, troligtvis kopplingskontakten.
Detta gör att motorn bara går på grundladdtryck. Ganska lätt att justera. Bara dra ut kontaktpinnen med en tång, så snäpper den ut.


1 497 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
#28
Garfield skrev:
Hmm, har du kollat upp alla vakuumslangar? Kolla speciellt de som går till avlastningsventilen.

För ett tag sen började det komma ett fladdrande ljud när jag släppte gasen.
(Då normalt dump pysen skulle komma).
Berodde väl på att trycket slog mot impellerbladen ist.
Detta berodde på att lilla slangen på dumpen gått av den öppnade inte.
Satte dit en ny slang och det funkade som det skulle.

Men dock om jag släpper gasen väldigt fort så kan jag få tillbaka det fladdrande ljudet igen.
Vet inte vad detta kan bero på.


jonTe skrev:
Bra....då vet vi att det inte felar.....
Att inte farthållaren fungerar kan bero på pedalkontakterna......med koppling eller broms påverkade går bilen på GLT och farthållaren fungerar inte.
Brytarna 2st skall vara slutna vid uppsläppta pedaler, kolla så det stämmer eller bygla de sålänge så vet du att inte det felar.

Brytarna du pratar om.
Är det de som sitter direkt på pedalerna?

Du skriver i FAQ tråden "Fungerar farthållare?".
Just att man inte får det turbotryck man skall ha beror väl då inte på
farthållaren utan att någon utan kontakterna vid koppling och broms kan
ligga på? Och som en extragrej på det fungerar inte farthållaren..?


Larseng. Skall prova detta direkt smile

1 497 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
#29
Provade lite snabbt med kontakterna nu.
Drog och kände lite i dem.

Inget resultat.

Men då har jag inte provat att sätta fast dem längst in heller.
Eller provat att dra ut dem ända ut.

Men som sagt.
Bilen beter sig rätt underligt.

Kan ligga och köra på runt 2500rpm på hög växel.
Och trycka gaspedalen i bott.
Då accelererar bilen långsamt och kan ladda uppemot 0,9 bar.

Men går ganska fort ner till runt 0,45 bar igen..

5 710 Inlägg
13 februari 2008
#30
AxlSam skrev:
[
jonTe skrev:
Bra....då vet vi att det inte felar.....
Att inte farthållaren fungerar kan bero på pedalkontakterna......med koppling eller broms påverkade går bilen på GLT och farthållaren fungerar inte.
Brytarna 2st skall vara slutna vid uppsläppta pedaler, kolla så det stämmer eller bygla de sålänge så vet du att inte det felar.

Brytarna du pratar om.
Är det de som sitter direkt på pedalerna?

Du skriver i FAQ tråden "Fungerar farthållare?".
Just att man inte får det turbotryck man skall ha beror väl då inte på
farthållaren utan att någon utan kontakterna vid koppling och broms kan
ligga på? Och som en extragrej på det fungerar inte farthållaren..?

Exakt !

Brytarna sitter inte på pedalerna men ovanför wink

MVH Jonas
..............

8 Inlägg
13 februari 2008
#31
Det är dom som sitter vid pedalerna, svårt att missa dom.

Lycka till

/Lars


1 497 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
#32
Ok, då var det dem jag grejade med wink

Än så länge inget resultat.
Men får väl gå ut och prova igen smile

1 497 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
#33
När jag "byglar dem".

Kan jag lossa på kontakten till givarna och sätta en sladd mellan polerna på kontakten jag lossade.

Och sen givaren som sitter på kopplingspedalen.
Den har ingen funktion mer än till farthållaren eller?

1 497 Inlägg
14 februari 2008
Trådstartare
#34
När jag "byglar dem".

Kan jag lossa på kontakten till givarna och sätta en sladd mellan polerna på kontakten jag lossade.

Och sen givaren som sitter på kopplingspedalen.
Den har ingen funktion mer än till farthållaren eller?

Har nu testat att lossa kontaken till båda givarna.
Dratt en sladd mellan båda polerna på kontakterna och provkört.
Även provat utan sladd.

Med sladd motsvarar väl givarna i tillslaget läge (alltså när pedalerna inte är nertryckta).
Och utan sladd borde motsvara givarna i frånslaget läge (när pedalerna är nedtryckta).
Detta kan ju vara tvärt om också.
Men med tanke på att jag provat både med och utan sladd mellan polerna så borde
ju något utav det ha gjort reslutat.

Har jag gjort något som verkar vara fel så säg till tongue

Detta hjälpte iaf inte.
Bilen har fortfarande underligt laddtryck.

Så nu får ni gärna fortsätta hjälpa mig.

// Axel smile

Mångsysslare
162 Inlägg
14 februari 2008
#35
Jag var vart med om ett liknande fel. å då var det styrdonet som hade en bug.

Har du provat me ett orginalstyrdon ?

Ingenting är omöjligt det omöjliga tar bra lite längre tid.
Mvh Pure

1 497 Inlägg
15 februari 2008
Trådstartare
#36
Pure skrev:
Jag var vart med om ett liknande fel. å då var det styrdonet som hade en bug.

Har du provat me ett orginalstyrdon ?

Ok, får prova detta. smile

1 497 Inlägg
15 februari 2008
Trådstartare
#37
Provat orginal styrenhet nu också.
Fortfarande konstigt laddtryck.

hmm

1 497 Inlägg
16 februari 2008
Trådstartare
#38
Har bytt magnetventil nu.
Bilen verkar vilja ladda mer nu.
Men fortfarande så svajigt laddtryck..
Går snabbt upp till 1 bar. Sedan ner till GLT igen..

Har filmat laddtrycksmätarn så får ni se hur jag menar.
(dålig bildkvalité och ljudet hänger inte med. filmat med mobil)
Får iaf en lite uppfattning.

På filmen drar jag fullt på 2an - 5an.
2an (1bar), 3an (0,5bar), 4an (0,5bar), 5an (0,5bar)
(Skakningar beror på att jag var tvungen att växla wink )




En till film när jag drar fullt på trean bara:


Som sagt.
Dålig kvalité.
Men ni ser hur den beter sig.

Och såhär har jag byglat kontakterna vid givarna nere vid koppling och broms:
http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/257922_uamtfc.jpg


Uppskattat med tips och förslag smile

//   Axel
Senast redigerat av AxlSam (17 februari 2008)

1 497 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#39
Ingen som har något förslag?


Sök