3162
Sök

Val av olja till min diesel

244 Inlägg
18 februari 2008
#21
twin_cam skrev:
Biltema köper sin olja av Statoil (vad jag har läst) och har aldrig sett en motor som havererat p.g.a biltemaolja.
har eller aldrig hört en motor havererat så länge det finns olja.. men kikat inutti flera motorer som gått på oljor som inte är rätt, o det är ingen vacker syn...

Smålänning
7 882 Inlägg
18 februari 2008
#22
cleo355 skrev:
twin_cam skrev:
Biltema köper sin olja av Statoil (vad jag har läst) och har aldrig sett en motor som havererat p.g.a biltemaolja.
har eller aldrig hört en motor havererat så länge det finns olja.. men kikat inutti flera motorer som gått på oljor som inte är rätt, o det är ingen vacker syn...
Allt hänger på servicen... Slår vad om att en bil körd 30 000 på mineralolja med byte varje 1000 mil är finare i än en som gått 30 000 på syntet med byten varje 5000 mil...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

244 Inlägg
18 februari 2008
#23
twin_cam skrev:
cleo355 skrev:
twin_cam skrev:
Biltema köper sin olja av Statoil (vad jag har läst) och har aldrig sett en motor som havererat p.g.a biltemaolja.
har eller aldrig hört en motor havererat så länge det finns olja.. men kikat inutti flera motorer som gått på oljor som inte är rätt, o det är ingen vacker syn...
Allt hänger på servicen... Slår vad om att en bil körd 30 000 på mineralolja med byte varje 1000 mil är finare i än en som gått 30 000 på syntet med byten varje 5000 mil...
troligtvis så är det så.. har du kört 5000 mil under ett byte så är man rent allmänt dum i huvudet..

sista motorn jag kolla va en nyare v70. gått 8000 mil.. inne på Volvo service en gång vid 2000 mil. sen hade personen i fråga kört med en vanlig 5w40 helsyntet gjort byte vid 2000 mil, var som tjära i tråget..


Sök