20 februari 2008
Trådstartare
hej på er!
jag håller på med en 240, och har monterat brytartändning och förgasare på en b230f. Bilen gick igång igårkväll, men hade såklart inte helt bra tändinställning. inställningen fick jag att bli hyffsad igår. Idag när jag tänkte fininställa tändningen, så börjar jag med att dra igång den så att den skulle bli lite varm. den gick ett tag, sen dog den. om detta beror på att felet uppkom då eller pga misständning vet jag itne. för att få igång den så har jag kört en del på startbooster då batteriet är kasst. kanske detta bränt något?
Jag misstänkte först tändspolen, så den är nu bytt. tändspo0len får ström. strömmen till tändspolen är dragen från startmotorn, sen från tändspolen till fördelaren. det uppkommer gnista vid brytaren när man kör på startmotorn och vickar med fingret på brytaren. har testat att hålla ett tändstift mot jord, och har fått gnista några enstaka gånger, men gnistan kommer itne varje gång den ska, utan bara någon enstaka gång. alla kontakter till tänspole, startmotor mm. är kontrollerat. Vad kan vara felet? tacksam för hjälp
mvh david.
inge gnäll! öppna spjäll!