3644
Sök

Stereon dör vid 80 km/h

1 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
Hejsan.

Har haft detta problem ett bra tag nu och börjar bli lite smått less. Bilen är en Audi 100 2.0 -92 och
stereon är en Sony CDX-GT610U.
Vid ca 80km/h dör stereon. Ibland händer det att den dör vid 45 också, främst när motorn är kall. Måste då
ner till gånghastighet innan den startar igen.

Har provat att lägga om den röda och den gula strömkabeln, men det funkar bara om de är i korsat läge.
Alltså så att den startar när nyckeln är i läge 2, då instrumentbelysningen osv går igång.

Fick hjälp av farsan att mäta spänningen och det visade sig att spänningen på den gula (om jag minns
rätt) kabeln sjönk med hastigheten. När stereon dog vid 80 var spänningen på strax över 6V bara.

Är det någon som kan hjälpa mig?

177 Inlägg
21 februari 2008
Ingen expert, men kolla jorden. En kompis hade ungefär samma fel, bara det att hans stereo dog när han sladdade. Jorden till stereon fick dålig kontakt.

Edit: Gissar på att det är för att det vibrerar så mycket som jorden tappar kontakt
Senast redigerat av Dissection (21 februari 2008)

Bil/Lastbil/maskin mekaniker
148 Inlägg
21 februari 2008
kan ju va glappt nånstans i kabelhärvan. har själv dragit en ny kabel till stereon en gång. kopplade den direkt från batteriet via en säkring till gul och röd sladd. då behöver man bara komma ihåg att stänga av stereon när man kliver ur kärran. eller sätta den nya matningen via tändlåset.

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.

Turbocharged
421 Inlägg
21 februari 2008
Dissection skrev:
Ingen expert, men kolla jorden. En kompis hade ungefär samma fel, bara det att hans stereo dog när han sladdade. Jorden till stereon fick dålig kontakt.

Edit: Gissar på att det är för att det vibrerar så mycket som jorden tappar kontakt

Jordproblem är det nog knappast om det beror på att spänningen sjunker relativt till att hastigheten ökar.

Jag är dock inte någon expert på elsystem, så jag har ingen aning om vad som kan vara anledningen till att spänningen sjunker.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

Sök