2415
Sök

GAS eller MDS i baslådesyfte?

103 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
Herr Nilsson skrev:
karlstroem skrev:
Kom fram till lådvolymen på Backes 744-låda var ungefär 77 liter. Finns det nån bas som skulle vara "optimal" till den litervolymen ? Givetvis är det ju 2st 10"-or jag ska använda smile

det är bättre att du köper basar du vill ha och bygger låda efter dom är mycket som skiljer på olika basar.
så det är inte en bas som vill ha samma låda som en annan.. och nu när du ändå ska bugga en låda själv så.. får du det bra på en gång.. sen kan det behövas labbas mycket för att man just ska hitta det där som man själv är ute efter hur man vill att det ska låta.. för där är smaken så delad..

Okej , jag förstår din tankegång. Nu är det såhär att jag har begränsad budget, studerar fortfarande på gymnasiet. Jag har ungefär 3000-3500 att lägga ut ungefär på låda och basar. Skulle du rekommendera 1st ORDENTLIG 12"-a i en sluten/portad låda, eller 2st lite billigare 10"-or i en låda? Jag lyssnar på blandad musik , allt från techno till rock till RnB , så det är ju varierande krav på bas..

Hoppas jag inte är allt för påstridig roll

329 Inlägg
21 februari 2008
karlstroem skrev:
Herr Nilsson skrev:
karlstroem skrev:
Kom fram till lådvolymen på Backes 744-låda var ungefär 77 liter. Finns det nån bas som skulle vara "optimal" till den litervolymen ? Givetvis är det ju 2st 10"-or jag ska använda smile

det är bättre att du köper basar du vill ha och bygger låda efter dom är mycket som skiljer på olika basar.
så det är inte en bas som vill ha samma låda som en annan.. och nu när du ändå ska bugga en låda själv så.. får du det bra på en gång.. sen kan det behövas labbas mycket för att man just ska hitta det där som man själv är ute efter hur man vill att det ska låta.. för där är smaken så delad..

Okej , jag förstår din tankegång. Nu är det såhär att jag har begränsad budget, studerar fortfarande på gymnasiet. Jag har ungefär 3000-3500 att lägga ut ungefär på låda och basar. Skulle du rekommendera 1st ORDENTLIG 12"-a i en sluten/portad låda, eller 2st lite billigare 10"-or i en låda? Jag lyssnar på blandad musik , allt från techno till rock till RnB , så det är ju varierande krav på bas..

jag skulle satsa på en lite bättre bas sen om du väljer tia eller tolva beror ju helt på vad det är för bas man väljer mellan.. för brukar bli billigare sen om man vill komplitera med än bättre bas när man får ekonomi till det istället för att få köpa två nya för att dom billiga inte höll eller låter bra.. man kan ju bygga i steg. man måste ju nörja någon stans. efter ett tag så vill man ändå ha mer..:-)

sen hänger mycket på själva lådan och hur man bygger för du kan köpa en bas för 50 000 och få den att låta illa om du bygger fel och inte har steg till det så man ska ju ta hän syn till alla faktorer i bygget..

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

103 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
Herr Nilsson skrev:
karlstroem skrev:
Herr Nilsson skrev:

jag skulle satsa på en lite bättre bas sen om du väljer tia eller tolva beror ju helt på vad det är för bas man väljer mellan.. för brukar bli billigare sen om man vill komplitera med än bättre bas när man får ekonomi till det istället för att få köpa två nya för att dom billiga inte höll eller låter bra.. man kan ju bygga i steg. man måste ju nörja någon stans. efter ett tag så vill man ändå ha mer..:-)

sen hänger mycket på själva lådan och hur man bygger för du kan köpa en bas för 50 000 och få den att låta illa om du bygger fel och inte har steg till det så man ska ju ta hän syn till alla faktorer i bygget..

Okeej, då vet jag hur jag ska tänka. Men den faktorn jag är orolig för om jag ska köpa , låt oss säga, en ordentlig 10"-a,  som t.ex Kicker L7 10". Om jag köper en sån och bygger lådan ordentlig så den är tät osv, med rätt volym och så,  hinner den med om man vill lyssna på lite rappare musik ?

Nu behöver det ju inte vara just precis Kicker jag ska använda , jag är öppen för förslag , tog det som exempel !!
Senast redigerat av karlstroem (21 februari 2008)

1 338 Inlägg
21 februari 2008
Herr Nilsson skrev:
och mds är det bästa du kan komma på då???

Ja big_smile

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

svetsare
329 Inlägg
21 februari 2008
vet iaf att gas alfa 10" x2 är de bra tryck i för dom pengarna!

Celica 2.0 Gti -90

103 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
stellan_dahl skrev:
vet iaf att gas alfa 10" x2 är de bra tryck i för dom pengarna!

Det är en sådan låda jag har ligger i skuffen just nu smile Men jag vill ha mer bas!! smile

103 Inlägg
22 februari 2008
Trådstartare
Nån som har någon rekommendation på 1st 12"-bas som har dubbla talspolar? Jag måste nämligen ha en sån om det ska passa bra till mitt steg. Jag har nämligen ett bryggat 4-kanalssteg nu , som matar ut 2x280wrms. Får kosta omkring 2500kr smile

Nån som har testat Radioactive GZRW 30SPL-basen ifrån dbakuten ? 2x2ohms impedans på den , skulle passa perfekt då mitt steg är stabilt vid 1ohm smile

Eller Impact 5712DVC-basen , är det bra tryck i den ? smile
Senast redigerat av karlstroem (22 februari 2008)

21 Inlägg
22 februari 2008
Om jag fick välja mellan dom skulle jag lätt köra med mds.
Jag skulle aldrig köra med GAS.
Själv så kör jag med JBL funkar hur jävla bra som helst tycker jag big_smile

" Kör inte fortare än vad din skyddsängel kan flyga " (',)

329 Inlägg
22 februari 2008
karlstroem skrev:
Nån som har någon rekommendation på 1st 12"-bas som har dubbla talspolar? Jag måste nämligen ha en sån om det ska passa bra till mitt steg. Jag har nämligen ett bryggat 4-kanalssteg nu , som matar ut 2x280wrms. Får kosta omkring 2500kr smile

Nån som har testat Radioactive GZRW 30SPL-basen ifrån dbakuten ? 2x2ohms impedans på den , skulle passa perfekt då mitt steg är stabilt vid 1ohm smile

Eller Impact 5712DVC-basen , är det bra tryck i den ? smile

Dragster DWH229.1 http://www.bilradiohuset.se/sv/article/ … r_dwh229_1
annars skulle du titta på den basen om du bara ska ha en 12" är ju okså 2*2 ohm.
spelade över 150DB med två 15" av den modelen. och spelade på grymt bra om du är ute efter mer bas. impact basen spelar på bra men är mer åt välljuds hållet.

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

321 Inlägg
22 februari 2008
Har kört med både GAS och JBL gto 12.a och jag kan säga att min MDS X-Max 12a spelar sjukt mycket högre och mer kontrollerat!

EViLution!

Sök