3136
Sök

Varför inga småbilar med diesel och automat?

Darth Vader
1 644 Inlägg
26 februari 2008
Lilln skrev:
en VW Lupo 3L går billigt. 0,3L/mil. Den går som miljöbil så lite billigare blir den.
Men varför ska du ha automatare? De har man bara om man int kan köra bil. Och så försvinner ju en del av glädjen i att köra bil. Dessutom är automatlådorna dyrare och tyngre. Och de är bara skit när dom börjar krångla. Så kör manuellt!

Men oj så behagligt det är när man är trött/seg.

Braaaaap?

Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
26 februari 2008
Lilln skrev:
en VW Lupo 3L går billigt. 0,3L/mil. Den går som miljöbil så lite billigare blir den.
Men varför ska du ha automatare? De har man bara om man int kan köra bil. Och så försvinner ju en del av glädjen i att köra bil. Dessutom är automatlådorna dyrare och tyngre. Och de är bara skit när dom börjar krångla. Så kör manuellt!

Kör själv en Lupo 3L, skatten ligger på 1200:-/år, sen det med att dom drar 0,3 är lite överdrivet, det är så mycket som måste stämma in för att det ska funka, typ väder, hastighet, däck, däcktryck. jag ligger och snittar 0,35, med vinterdäck på långsträcka (pendlar 10mil om dagen), men får jag på sommardäcken så kommer jag faktiskt ner på 0,3, kan även komma under det bra dagar. Detta gäller även Audi A2, eftersom det är samma motor och låda i den.

Sen angående automat, så kör dom med tiptronic-lådan i Lupo/A2 pga att det är lättare att hålla ner förbrukningen med den än med en manuell låda. Sen så går det ju att köra den manuellt också.

Kan säga att det är en mycket trevlig bil, som tyvärr saknar det lilla extra knuffet som man vill ha ibland. Dock så har jag lungnat ner mig i trafiken sen jag fick den, så det är väll bara positivt.

Ps. Dom är inte så långsamma som alla tro att dom är, speciellt alla 740-raggare jag mött, håller jämt skägg med många bilar.DS

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

USAFORUM.SE
60 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
hehe kan hända att automat är tråkigt men är så skönt! Speciellt här nere i Spanien, i stadskörning när gasa & bromsa hela tiden! I hetsig trafik är automat helt klart bäst, i allafall för mig! Tack för tipsen allihopa, A3: an kan vara ett alternativ.
Hade en gång i tiden en peugot 205 automat, jäklar va den gick med en 1,9 liters..

Har ni fler tips tar jag mer än gärna emot dem.

Thorssa
26 februari 2008
Lilln skrev:

En A3 diesel är inte rolig att köra oavsett växellåda. De manuella lådorna har dessutom kass känsla enligt mig som tidigare kört BMW och ettan är så jävla kort att du får växla ihjäl dig. Med automaten ligger du dessutom på 2200 rpm i 110 km/h.

1 062 Inlägg
26 februari 2008
Peugeot 107 finns som diesel och automat

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
26 februari 2008
En automat är tyngre, dyrare och enligt eget tycke allmänt onödigt i en redan så pass lättkörd bil. Även förbrukningen ökar med en automat. Samma sak med en diesel, den är tyngre pga grövre godstjocklek och delvis därav även dyrare. En småbil köper man inte för att skryta på polarna och inte heller för att få en bekväm bil, snarare tvärtom. Köparen för en småbil är en person som vill ha en liten, lättkörd och billig bil.

Därav hittar du ingen liten bil med autlåda.
//Johannes

Rock'n Roll

1 754 Inlägg
26 februari 2008
Varför inte Automat och Diesel i en liten bil? För att Manuellt är mer bränslesnålt och man har dieselmotor för att lägga mindre pengar på bränsle.

Varför man inte har automat i småbilar är för att det inte behövs, auto är bra för stora tunga bilar (Pickup/SUV). Automat i en småbil är för folk som inte kan växla. Varför lärde man sig inte bara att kära med manuell?! (Om det är så att man inte kan växla av någon speciell anledning så förstår jag såklart)

Jag kan inget om allt.

Turbocharged
421 Inlägg
26 februari 2008
Holiace skrev:
Varför inte Automat och Diesel i en liten bil? För att Manuellt är mer bränslesnålt och man har dieselmotor för att lägga mindre pengar på bränsle.

EXAKT vad jag tänkte skriva smile

Sen angående diesel vs. bensin i småbilar så testade Top Gear det en gång med en diesel VW Lupo vs. en bensindriven VW Lupo, och om jag inte minns fel gick dieseln bra mycket längre på en tank.
Ska leta fram avsnittet och kontrollera så jag minns rätt.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

Körv
3 535 Inlägg
27 februari 2008
Kör 100-130 mil i veckan så min lilla Golf-diesel lönar sig.. Kostar mig bara 6-700 spänn i veckan wink Drar 0.4-0.5.. Men sen får man ju hela tiden laga saker tongue

Truckdriving Man

Körv
3 535 Inlägg
27 februari 2008
Innox skrev:
Holiace skrev:

Sen angående diesel vs. bensin i småbilar så testade Top Gear det en gång med en diesel VW Lupo vs. en bensindriven VW Lupo, och om jag inte minns fel gick dieseln bra mycket längre på en tank.

det är korrekt smile Dieseln var dessutom snabbare/starkare wink

Truckdriving Man

1 754 Inlägg
27 februari 2008
TDi börjar verkligen fungera (Eller ska i alla fall) att slåss mot vanliga bensinare. Dessutom börjar dieselmotorer bli mycket renare och bränslesnålare. Diesel kan vara "framtiden.
Senast redigerat av Holiace (27 februari 2008)

Jag kan inget om allt.

Turbocharged
421 Inlägg
27 februari 2008
decib3L skrev:
Innox skrev:
Holiace skrev:

det är korrekt smile Dieseln var dessutom snabbare/starkare wink

Japp, bensinaren var snabbare 0-100, o 6 minuter snabbare runt banan, men vid t.ex. omkörningar på motorvägen var dieseln snabbare tack vare vridet.

Så gav den 75 miles/gallon jämfört med bensinaren som klarade typ 42.

fälg fantast
1 086 Inlägg
27 februari 2008
tror alla vw Lupo 3L är automat, chippa den, och den drar 0.25 tror jag, det kallar ja ekonomiskt

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

Turbocharged
421 Inlägg
27 februari 2008
Lowenhart skrev:
tror alla vw Lupo 3L är automat

Nej det är dom inte.

Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
27 februari 2008
Innox skrev:
Lowenhart skrev:
tror alla vw Lupo 3L är automat

Nej det är dom inte.

Jo, alla 3L är automat (tiptronic) pga av att vw inte fick ner förbrukningen med manuell. Däremot finns dom andra motoralternativen till lupon med andra lådor.

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

USAFORUM.SE
60 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
Great, ska kolla om jag hittar det där Topgear testet. Ska även kolla peugot 106, tack!

Btw, ford focus finns ju som TDCI och TDDI, vad är skillnaden?

Senator
323 Inlägg
27 februari 2008
hyundai i30 diesel! tror diesel skatten ligger på 2000 spänn! inte dyrt alls! så drar den ett par dl milen oxå! fast vet inte om dom finns som automat!

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)

Sök