Lilln skrev:
en VW Lupo 3L går billigt. 0,3L/mil. Den går som miljöbil så lite billigare blir den.
Men varför ska du ha automatare? De har man bara om man int kan köra bil. Och så försvinner ju en del av glädjen i att köra bil. Dessutom är automatlådorna dyrare och tyngre. Och de är bara skit när dom börjar krångla. Så kör manuellt!
Kör själv en Lupo 3L, skatten ligger på 1200:-/år, sen det med att dom drar 0,3 är lite överdrivet, det är så mycket som måste stämma in för att det ska funka, typ väder, hastighet, däck, däcktryck. jag ligger och snittar 0,35, med vinterdäck på långsträcka (pendlar 10mil om dagen), men får jag på sommardäcken så kommer jag faktiskt ner på 0,3, kan även komma under det bra dagar. Detta gäller även Audi A2, eftersom det är samma motor och låda i den.
Sen angående automat, så kör dom med tiptronic-lådan i Lupo/A2 pga att det är lättare att hålla ner förbrukningen med den än med en manuell låda. Sen så går det ju att köra den manuellt också.
Kan säga att det är en mycket trevlig bil, som tyvärr saknar det lilla extra knuffet som man vill ha ibland. Dock så har jag lungnat ner mig i trafiken sen jag fick den, så det är väll bara positivt.
Ps. Dom är inte så långsamma som alla tro att dom är, speciellt alla 740-raggare jag mött, håller jämt skägg med många bilar.DS