En i alldagligt tal kallad "dumpventil" avser en avlastningsventil för turbon. Denna har till uppgift att eliminera skadliga laddtryckspikar i systemet och det finns två typer beroende på motorkonstruktion. Bilar som har luftmängdmätare skall ha en återcirkulerande avlastningsventil. Det som saluföres på marknaden som "dumpventil" är oftast en 'öppen' avlastningsventil som släpper ut övertrycket direkt i luften ('atmosfären') för att därigenom ge ett sportigare ljud vid växling.
Jag avråder således att montera sådana på bilar som har luftmängdmätare/luftmassemätare.
Styrenheten gör ständiga beräkningar på hur mycket bränsle som krävs i förhållande till luftmängden (luftmassan) som passerar. En öppen sk. 'dumpventil' gör att 'uppmätt luft' släpps ut och förorsakar betydligt fetare bränsle blandning vilket ger sämre funktion, prestanda, miljö och hållbarhet i vissa varvintervaller.
Risk finns också att denna överrikade bränsleblandning antändes efter förbränningsrummet och kan då förorsakar skador på ex. katalysatorn eller turbo.
Till bilar med luftmängdmätare rekommenderar vi därför att bibehålla den återcirkulerande avlastningsventil av originaltyp för att säkerställa funktion och för undvika driftstörningar och skador.
*f3rro*