2779
Sök

Fel avgasvärden Volvo 855 T5 -96

143 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
#1
Har en Volvo 855 T5 -96 som är av förra ägaren trimmad. Har fått nerslag på besiktningen på avgasvärdena, CO halten ligger på 8% vilket är på tok för högt. Har varit i kontakt med en firma i Uppsala som har försökt hjälpa mig att få iordning på värdena men det dom tror är felet är trimchippet som sitter i.

Det som är förbättrat på bilen är:
Chip (okänt märke, isatt av fackpersonal på Volvo tydligen)
Turbon är bytt till T5R storleken. Jag är inte säker på om det är samma turbo i en T5a.
Tyckte det såg ut som om det är samma turbo på GIKturbos hemsida för båda modellerna.

Alltså, CO halten ligger på 8%, ska tydligen ligga på runt max 1%. Men den går som en raket!
Enligt verkstadspersonalen ska en bil med 8% CO gå ruggigt dåligt så då är frågan, är det trimchippet
eller katten som påverkar värdena?

Nån som har haft liknande problem med besiktning med chippad bil?

Tacksam för svar smile

PS: Vill ni ha mer info så fråga bara


gymnasist, teknisk linje
32 Inlägg
28 februari 2008
#2
har svårt att tro att det är katten, då en katalysator inte tar bort koldioxid, bara andra giftiga ämnen

inge gnäll! öppna spjäll!

143 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
#3
PsychoPsycho skrev:
har svårt att tro att det är katten, då en katalysator inte tar bort koldioxid, bara andra giftiga ämnen

Så då ligger "felet" i chippet?


1 019 Inlägg
28 februari 2008
#4
PsychoPsycho skrev:
har svårt att tro att det är katten, då en katalysator inte tar bort koldioxid, bara andra giftiga ämnen

CO är kolmonoxid och det tar katalysatorn hand om. (Det mesta iaf.)


143 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
#5
Garfield skrev:
PsychoPsycho skrev:
har svårt att tro att det är katten, då en katalysator inte tar bort koldioxid, bara andra giftiga ämnen

CO är kolmonoxid och det tar katalysatorn hand om. (Det mesta iaf.)

Så då är det katten med andra ord.

Kan tillägga att jag har haft bilen inne på service för rengöring av vevhusventilation. Den var tydligen helt igensatt och övertrycket som bildades inne i motorn tryckte ut olja lite här o var. (småläckage) Med andra ord så har motorn förbränt olja ett tag, vet inte hur länge då jag bara har haft bilen 4-5 månader. För motorolja i förbränningen förstör väl katalysatorn? Minskar verkningsgraden?


143 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
#6
Enligt verkstaden så skulle bilen få för fet blandning men bränsleförbrukningen landsväg är 0,8 L/milen, blandad körning 0,95 L/milen. Tycker inte att värdena kan bero på chippet utan måste väl ha med katalysatorn att göra?


133 Inlägg
28 februari 2008
#7
Kollat flexröret som sitter på downpipen ?
Felet brukar sitta i dessa genom att dom läcker.

BTW, så sitter det samma turbo på en T5 och en T5R, alltså en 15G
Senast redigerat av Crillee (28 februari 2008)


143 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
#8
Thx för tipset smile  ska kolla upp det.


_________________________________

Den är tät, nån som har ett annat tips? Tänkte prova med orginalchippet för att se om det kan vara chipbaserat problem. Men orginalchip, inte direkt många träffar på säljsidorna, blocket osv. Nån som vet vart man kan få tag på ett för en billig peng?
Senast redigerat av Mccoy (1 mars 2008)



Sök