4558
Sök

Litet problem

551 Inlägg
24 februari 2006
Trådstartare
#1
Hej, jag har en Civic -89 och det är så att om jag t.ex får motorstopp av misstag så går det inte att starta direkt utan det tar ungefär 15-20 sekunder. Jag vrider om nyckeln och den vill inte gå igång, när den är igång går den som en dröm. En annan sak jag har märkt e att det är högt tryck inne i bränsletanken, varje gång jag ska tanka så pyser det så som om man skulle öppna en läskburk. Kan detta ha med det att göra?

MVH Marven

You can't B serious, oh K

86 Inlägg
24 februari 2006
#2
Tror inte det är tyck du har i tanken utan tvärtom, vacuum altså! Byt tanklock eller kolla var luftningen till tanken täppts till. Soppapumpen får arbeta onödigt hårt om den ska ha ett vacuum i tanken att kämpa med också! Tror att det är därför du har lite startproblem.

551 Inlägg
24 februari 2006
Trådstartare
#3
Jag ska testa om det beror på det, om den inte vill starta så ska jag lossa på tanklocket och testa igen.. Tack för svaret

You can't B serious, oh K

Såld på Italienare
579 Inlägg
24 februari 2006
#4
Det e väl inget problem om det pyser från tanken när du öppnar den.. Kan bero på en mångd saker. Låg temperatur "utvidgar" ju bensinen. Och öppnar du då tanklocket så e det klart det pyser lite. Men det e ju bara härligt smile

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
24 februari 2006
#5
Johanromeo155 skrev:
Det e väl inget problem om det pyser från tanken när du öppnar den.. Kan bero på en mångd saker. Låg temperatur "utvidgar" ju bensinen. Och öppnar du då tanklocket så e det klart det pyser lite. Men det e ju bara härligt smile

Där håller jag nog inte med (inget illa menatr dock).
Själv har jag fått lära mig att mensin expanderar vid tempraturHÖJNING...
Och som sagt, bra luftning til tanken är ett måste. Hade ett tätt tanklock till en bil som gick piss, som sedan efter tanklocksbyte gick som en klocka...
Gott nytt år..  =I:>)


5 710 Inlägg
24 februari 2006
#6
Vet inte riktigt hur ni tänker men anledningen till undertrycket i tanken är ju för att motorn FÖRBRUKAR bränslet.....

Och angående materialutvidgning beroende på temeratur så är det så är bensin mig vetligen precis som alla andra material, det expanderar vid temeraturhöjjning.

MVH Jonas
..............

Jägermeister
910 Inlägg
24 februari 2006
#7
Självklart expanderar bensinen vid hög temperatur och tvärtom vid kyla.
Har själv tex fyllt på en bensindunk till korken i kylan och sen öppnat den i ett varmt garage senare och fått en dusch av bensin, samt tankat full tank i kyla sen åkt hem och parkerat i varmt garage så har det sen runnit ut bensin i värmen, menar då att jag tankat ända upp fullt till korken då.smile

En gång är ingen gång...

Såld på Italienare
579 Inlägg
24 februari 2006
#8
jonTe skrev:
Vet inte riktigt hur ni tänker men anledningen till undertrycket i tanken är ju för att motorn FÖRBRUKAR bränslet.....

Och angående materialutvidgning beroende på temeratur så är det så är bensin mig vetligen precis som alla andra material, det expanderar vid temeraturhöjjning.

Ja det blev tvärtom. Men jag menar samma sak.
Jag menar att volymen bensin du kan använda för att köra på ökar vid låg temp. medan bensinen vid hög temp förångas och man har inte lika mkt soppa att leka med..

460 Inlägg
24 februari 2006
#9
marven skrev:
Hej, jag har en Civic -89 och det är så att om jag t.ex får motorstopp av misstag så går det inte att starta direkt utan det tar ungefär 15-20 sekunder. Jag vrider om nyckeln och den vill inte gå igång, när den är igång går den som en dröm. En annan sak jag har märkt e att det är högt tryck inne i bränsletanken, varje gång jag ska tanka så pyser det så som om man skulle öppna en läskburk. Kan detta ha med det att göra?

MVH Marven

På din bil ska det vara ett tanklock utan ventilaton och ett "litet" undertryck i tanken när du öppnar locket.
från 88- årsmodell ska alla bilar ha ett tippskydd i bränslepåfyllningen(ett litet plåtlock som sitter i röret) och separat ventilering av tank med backventl  för luft in i tanken.fär att förhindra bränsleläckage vid olycka.

Läs en verkstadshandbok elle instuktonsbok om du har tur finns ventleringen beskriven där.
Du kan kolla om ditt startproblem beror på undertryck genom att lossa tanklocket lite så luft kommer in där men fel på ventileringen på bilar med tippskydd är ovanligt.

Startproblemen kan bero på andra saker tex dåliga tändstift kan ibland ge sig tillkänna på det sättet.

Evolution Garage
394 Inlägg
24 februari 2006
#10
Testa att köra med öppet tanklock och försök skapa problemet.... uppstår det inte så vet du vad det beror på smile (se till att sätt något annat för så att det inte blåser in massa skit bara)

Att det blir vacuum i tanken låter inte särskilt bra för bränslepumpen.

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

551 Inlägg
24 februari 2006
Trådstartare
#11
Startproblemen kan bero på andra saker tex dåliga tändstift kan ibland ge sig tillkänna på det sättet.

kan det verkligen vara tändstiften? för att när bilen är igång går den jämt och fint, inte ett hack eller nåt...

You can't B serious, oh K

460 Inlägg
25 februari 2006
#12
marven skrev:
Startproblemen kan bero på andra saker tex dåliga tändstift kan ibland ge sig tillkänna på det sättet.

kan det verkligen vara tändstiften? för att när bilen är igång går den jämt och fint, inte ett hack eller nåt...

Har haft en del kundbilar med startproblem som blivt bra med sitftbyte.senast i veckan hade vi en peugeot 405 som fick nya stift.
Omöjligt att säga om det är det som är felet på din bil.


A.E
Senast redigerat av carawelle (25 februari 2006)


Sök