3759
Sök

Tips på bra bashögtalare samt slutsteg + div frågor

312 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
Börjar närma sig löning... eller kanske inte men det blir att köpa ny bas nu snart och jag vet inte hur länge jag kikat på olika basar och vet inte alls vad jag ska ha. Jag har just nu en Pioneer 12" billig variant med enkel talspole samt 400WRMS och den fungerar hyffsat. Dock känns det lite onödigt att ha ett DLS CAD15 om man bara lastar steget i 4Ohm (0,55kW) Jag vill ju lasta ner det till 1Ohm (1,6kW) och då behöver jag en bas som klarar den effekten och har ett ganska OK pris, runt 2000-2500kr med tanke på att jag behöver köpa nytt batteri och kablage till generatorn för att detta ska fungera.

Basen måste fungera bra i sluten låda.

Har även funderat på att köpa ett 4-kanals slutsteg för att driva två par 5,25" Infinity Reference... Och undrar då om det är nödvändigt. Jag har en Alpine CDA-9855R och tycker ljudet är ganska bra med tanke på att jag bara kör ett par gamla 5,25" nu från MDS. Skulle det kanske räcka om jag köpte 2 par bra högtalare bak och fram... te.x Infinity Reference. Skulle ljudet bli mycket bättre då eller är slutsteg ett måste?

Och till sist. Vad behöver jag ha för batteri för att kunna ge steget nog mycket ström i 1Ohm? Räcker ett Optima Yellowtop 55Ah och 35-50mm2 generator kablar?

141 Inlägg
5 mars 2008
en kicker L5 fungerar fint i sluten låda, dbakuten har utförsäljning.
ett steg till framsystemet är att rekomendera, blir som dag och natt..
se till att ha en bra generator och se över kablarna till den

trucken
563 Inlägg
5 mars 2008
du får sämrekontroll omdu lastar ner ett steg i 1ohm. jag skulle satsa på en bas somhar dubbla 4ohms spolar så steget går i 2ohm. eller enbas som har EN spole på 2ohm. själv har jag impacts 67serie som har en spole på 2ohm.

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

Sök