2318
Sök

batteriet laddas ur..

127 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
#1
hejsan. jag har ett litet problem när min bil står någon vecka utan att ja kör eller något med den så laddas batteriet ut.
vad är felet är batteriet kasst eller jag behöver ett till, till stereon o basen?
men tycker det borde räcka med ett batterie eftersom jag inte driver något speciellt.. har en pioneer 12" bas o ett pioneer slutsteg och en alpine stereo. kan generatorn va kass eller batteriet har haft sin storhetstid kanske?

tacksam för svar.
Senast redigerat av Drjohndeere (9 mars 2008)

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
9 mars 2008
#2
det är väll steget som drar ut batteriet jag hade samma problem innan jag satte in ett till batteri efter det så fungerar det så om du inte vill sätta in ett till batteri så kan du väll bara ha en strömbrytare till steget


21 761 Inlägg
9 mars 2008
#3
Ladda upp batteriet så att det är fullt, mät sedan om någonting tjuvdrar ström när bilen är helt avslagen och nyckeln är ur. Passa samtidigt på att mäta generatorns laddspänning så att den är som den ska.

När du mäter tjuvström så kan du tex mäta på batteripluskabeln, ta loss kabeln från batteripolen och anslut en multimeter (ställd i läge strömmätning) mellan batteripol och pluskabelskon. Välj högsta mätområdet, tex 10A eller 20A.

Hur gammalt är batteriet ungefär?
Senast redigerat av Drönirettab (9 mars 2008)

127 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
#4
Drönirettab skrev:
Ladda upp batteriet så att det är fullt, mät sedan om någonting tjuvdrar ström när bilen är helt avslagen och nyckeln är ur. Passa samtidigt på att mäta generatorns laddspänning så att den är som den ska.

När du mäter tjuvström så kan du tex mäta på batteripluskabeln, ta loss kabeln från batteripolen och anslut en multimeter (ställd i läge strömmätning) mellan batteripol och pluskabelskon. Välj högsta mätområdet, tex 10A eller 20A.

Hur gammalt är batteriet ungefär?

jag tror de har suttit där sen bilen va nu så ca 5 år.
men jag borde väl igentligen inte behöva mer en ett batteri till det jag driver ??

21 761 Inlägg
9 mars 2008
#5
Beror ju iof på hur kraftigt ditt steg är, men det ser inte så megastort ut.

Vilket steg är det och vilken impedans belastas det med?

Ett batteri kan hålla betydligt mer än 5 år, men å andra sidan så kan det vara dåligt ifall det har råkat ut för flera djupurladdningar. Det enda sättet att veta säkert hur batteriet mår, är att belastningstesta det. Tex bilverkstäder eller bilelektriska verkstäder borde ha såna belastningstestare smile.

Vill du inte söka efter en sån testare så kan du förstås köpa ett nytt batteri men samtidigt bör du ändå göra felsökning om någonting tjuvdrar ström, annars kan även det nya batteriet bli urdraget. Är ju ganska onödigt wink.
Senast redigerat av Drönirettab (9 mars 2008)

127 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
#6
Drönirettab skrev:
Beror ju iof på hur kraftigt ditt steg är, men det ser inte så megastort ut.

Vilket steg är det och vilken impedans belastas det med?

Ett batteri kan hålla betydligt mer än 5 år, men å andra sidan så kan det vara dåligt ifall det har råkat ut för flera djupurladdningar. Det enda sättet att veta säkert hur batteriet mår, är att belastningstesta det. Tex bilverkstäder eller bilelektriska verkstäder borde ha såna belastningstestare smile.

Vill du inte söka efter en sån testare så kan du förstås köpa ett nytt batteri men samtidigt bör du ändå göra felsökning om någonting tjuvdrar ström, annars kan även det nya batteriet bli urdraget. Är ju ganska onödigt wink.

det är ett pioneer gm-5300t slutsteg.
står såhär i instruktionsboken. maximal ingångsnivå / impedans   RCA 6,5 V / 22kohm

21 761 Inlägg
9 mars 2008
#7
Steget kan ge ut 380W kontinuerligt i bryggkopplat läge, räknar man på 55% verkningsgrad så borde det dra ca 48A som mest vid den uteffekten. Ett fräscht batteri och fräsch generator ska klara det utan extra batteri, ifall bilens lampor inte blinkar i takt med basslagen så har du inga märkbara problem med strömmen iaf.

Du bör som sagt felsöka efter något som drar tjuvström och även kolla så att generatorn laddar som den ska.

4 Inlägg
9 mars 2008
#8
det ska igentligen inte ha något med steget att göra! har du kopplat minnet riktigt till sterion "mellan plus å minus" på steget riktigt? om inte så står steget på hela tiden. slår du av sterion ska steget också slås av.  annars så är det nått som tjyvdrar ström. ? stängt dörren riktigt, tak, bränt motstånd till fläkt? .. lycka till iaf!

NO TURBO SHIT, Just Real Power!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 mars 2008
#9
Det enda o göra om den laddar ur sig när bilen står still är att mäta viloströmmen om man ska ha en aning om vad som händer... Sen plocka bort säkring för säkring och se om strömmen sjunker... Går den ner mkt på en säkring så är den komponenten igång och drar ström..

Drönirettab: Hittade ett relä som nåt geni monterat som var draget konstant på min bil... drar 30mA nu ist för 300mA smile
Senast redigerat av bumpe (9 mars 2008)


21 761 Inlägg
9 mars 2008
#10
bumpe skrev:
Hittade ett relä som nåt geni monterat som var draget konstant på min bil... drar 30mA nu ist för 300mA smile

Kul att du hittade felet smile.
Har också varit med om det felet på en gammal 140 med ljusautomatik, allting fungerade men stift 30 och 85 (86?) hade blandats ihop så att relät var draget hela tiden wink.
Senast redigerat av Drönirettab (9 mars 2008)

Direktör
25 Inlägg
9 mars 2008
#11
Jag hade samma trubbel på min CRX... felet var att generatorns jordningspunkt var kass å rostig. Det var min förklaring i alla fall.

Volvo är bilarnas Rolls Royce!


Sök