2719
Sök

Hög oljeförbrukning Saab 9-3 Aero-04?

8 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
Jag har en Saab 9-3 Aero-2004. Jag köpte den för ett år sedan när den hade gått ca 6300mil och precis varit inne på service. Sent i somras när jag hade kört ca 1000mil med den stod det:"Låg oljenivå, fyll på olja omgående", då fyllde jag på. Idag, efter ca 1000mil till med den, kom samma meddelande igen. Jag har kollat på oljestickan och oljenivån är nere på MIN.
Är detta normalt på denna bilen eller kan det läcka? Det ser rent och fint ut i motorutrymmet och jag har inte lagt märke till några "fläckar" på marken under bilen.
Tacksam för svar!
Mvh Martin

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 mars 2008
Hmm, enligt WIS så ska din bil inte ha nån av dom motorerna som hade vevhusventilationsproblemet som kunde göra att bilen slukar olja så vevhusvent. bör det inte vara fel på iaf.

Hittar inga bulletiner i WIS som stämmer in på din felbeskrivning heller så du får nog vänta på någon som är bättre på bilar i allmänhet än jag är tongue

BTW vad tankar du för soppa i bilen ??   enligt WIS är den rekommenderade soppan för din motor 98 oktan, det har inget med felet att göra men tänkte bara nämna det smile
Senast redigerat av TBOC_Razor (10 mars 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

8 885 Inlägg
10 mars 2008
Martin5 skrev:
Jag har en Saab 9-3 Aero-2004. Jag köpte den för ett år sedan när den hade gått ca 6300mil och precis varit inne på service. Sent i somras när jag hade kört ca 1000mil med den stod det:"Låg oljenivå, fyll på olja omgående", då fyllde jag på. Idag, efter ca 1000mil till med den, kom samma meddelande igen. Jag har kollat på oljestickan och oljenivån är nere på MIN.
Är detta normalt på denna bilen eller kan det läcka? Det ser rent och fint ut i motorutrymmet och jag har inte lagt märke till några "fläckar" på marken under bilen.
Tacksam för svar!
Mvh Martin

Kollar du inte oljan oftare? ja menar du måste väll kolla under huven mer än 1 gång per år...
Om oljeförbrukningen är normal eller inte kan jag inte svara på
Kolla här för mera info om just SAAB
http://forum.saabturboclub.com/index.php

Fotograf på tierpidag.se

(none)
1 725 Inlägg
10 mars 2008
låter som att det skulle vara något tekniskt data fel. Ja menar eftersom att SID:en känner av att det är för lite olja så verkar kommunikationen där emellan vara lite knas, det är vad jag skulle gissa på. Bör du kanske ta och kolla upp. Och som föregående talare framhäver, -Kolla oljan oftare!

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

3 235 Inlägg
10 mars 2008
Om den drar ca en liter olja per 1000 mil som du skriver, så är det nog inte alls så ovanligt.
Alla motorer drar lite olja, vissa lite mer, vissa lite mindre.

2 283 Inlägg
10 mars 2008
Det låter ju inte som den drar mycke olja enligt mig, dock drar inte min mer tror jag men fylla på olja var 1000:e mil är väl ingen fara?

Sen så är det inte bra att vänta tills oljelampan lyser for god dammit

R.I.P. Michael Jackson!

8 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
Tack för alla snabba svar!
Kanske inte är något problem då?
Får väl bara hålla med alla här om att jag borde kolla oljan oftare!
Mvh
Martin

Teddan
2 495 Inlägg
11 mars 2008
Pikey skrev:
Det låter ju inte som den drar mycke olja enligt mig, dock drar inte min mer tror jag men fylla på olja var 1000:e mil är väl ingen fara?

Sen så är det inte bra att vänta tills oljelampan lyser for god dammit

det är inte hans oljelampa som lyser , det är lågoljenivå som lyser.

1liter på 1000mil är inte alls något att oroa sig för.

tror det brukar stå i instruktionsboken hur mycket olja en bil får dra innan det är fel.
vill minnas att 1liter på 100mil vid hårdkörning inte är för mycket heller.

ang att kolla oljan oftare, ni som åker gamla bilar kanske behöver öppna huven men på dom modernare bilarna så är det ju elektronisk sticka.
en del bmw modeller har ju inte ens oljesticka

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

8 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
Tack än en gång för svaren!
Jag har pratat med Saab nu om detta och 1L på 1000mil är ungefär vad man kan räkna med på en Aero.
Mvh
Martin

Sök