3560
Sök

Motorn helt död efter 1 veckas semster.

257 Inlägg
26 februari 2006
Trådstartare
#1
Kom hem från fjällenresa i går och skulle dra igång bilen. vrider om nyckeln och det händer inte ett dugg. lamporna på instrumentbrädan lyser när ja slår på tändningen. men det händer inte ett dugg i motorn. Helt dött. Tog bort pluspolen till batteriet innan jag åkte. Vad kan det vara för fel? //Swecc0

ps. Bilen har stått i vårat garage under hela veckan utan att användas. Ds
Senast redigerat av Swecc0 (26 februari 2006)


14 Inlägg
26 februari 2006
#2
startspärr som aktiverats?


257 Inlägg
26 februari 2006
Trådstartare
#3
Pumbiiz skrev:
startspärr som aktiverats?

Ingen aning. hur märker ja de?


21 761 Inlägg
26 februari 2006
#4
Står det inget i handboken om det finns en startspärr?

781 Inlägg
26 februari 2006
#5
är det en automatare eller manuel? troligen startspärren som gåt in.

är det larm och fjärlås? larma den och larma upp den igen.. låt larmet utlösas sen larma upp den.. och prova starta.

är det en automatare så prova flygga den i lägge ex till N.. eller dra spaken fram och tillbaka och sedan lägg den i parkering igen.

93 Inlägg
26 februari 2006
#6
vad är det för bil? vilken årsmodell, vissa nya bilar kan uppföra sig så när man har tagit bort plus polen fram och till baka!

Toyota "The Feeling Never Ends"

SSS -12
3 217 Inlägg
26 februari 2006
#7
Du tog av plus innan du stack...

Det är inte så att man ska ta bort minus? Pressar du dit plus när minus redan sitter där så finns det väl en risk för kortslutning?

Rätta mig om jag har fel, har bara för mig att det är så!


Edit: Först av med minus, sen plus... När det ska på är det omvänd ordning, först plus, sen minus!
Senast redigerat av Fuckface (26 februari 2006)

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

781 Inlägg
27 februari 2006
#8
borde inte va någon fara tycker jag.. blir ju exakt samma fenomen när du sätter på minusen? om plusen sitter på?

om du nu ändå skulle blivit kortis.. så måste det finnas ett relä eller en säkring som förhindrar att e förstör något? lr är ja helt ute och cyklar kanske..

är inte så innsat på allt sånthär

fast jatror det är startspärr som gått in..
Senast redigerat av timpan_87 (27 februari 2006)

1 453 Inlägg
27 februari 2006
#9
Drar inte startmotorn runt även fast startspärren är aktiverad? Det gör den på min bil iaf. Kollat batterispänningen med en mätare?

Edit: startSPÄRREN ska det ju va...
Senast redigerat av sveddan (27 februari 2006)


781 Inlägg
27 februari 2006
#10
sveddan skrev:
Drar inte startmotorn runt även fast startspärren är aktiverad? Det gör den på min bil iaf. Kollat batterispänningen med en mätare?

Edit: startSPÄRREN ska det ju va...

när startspärren är aktiverad på min bil drar den inte runt.. står bara en lampa som lyser kolla motorn:P

SSS -12
3 217 Inlägg
27 februari 2006
#11
Om det nu i sånna fall är ett relä som gått så måste du ju ändå byta det för att få bilen att funka igen!

Det kan faktiskt vara så att elsystemet har fått ett starkt flöde och därför skickat ett par säkringar åt helvete! Börja med en och en, då kanske det dyker upp saker i bilen som du inte visste fanns tongue

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

6 Inlägg
28 februari 2006
#12
kolla så att du har kräm i batteriet.

Rörpulare
1 453 Inlägg
28 februari 2006
#13
Ja de kan ju inte vara kortis i batteriet om lamporna lyser skulle nog chansa på att ladda de i 1-2 dyngn!

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

21 761 Inlägg
28 februari 2006
#14
Om man misstänker batteriet så tycker jag att det lättaste är att mäta spänningen under ett startförsök, då syns det tydligt om batteriet är bra eller inte. Det blir samma princip som när man använder en dyr batteritestare, man mäter vid belastning.

261 Inlägg
28 februari 2006
#15
har du tillräcklig kontakt på batteri kabelskorna ? när du tagit bort å satt dit dom ? kolla upp det.
vad är det för bil du har?


Rörpulare
1 453 Inlägg
28 februari 2006
#16
Men de e just de e de inte är batteriet är helt okey! EN bmw 518i 88
Senast redigerat av nissan 200sx (28 februari 2006)

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

174 Inlägg
28 februari 2006
#17
knacka på startmotorn så de inte e den som e död... annars när man vrider på nyckeln så brukar ja allt annat slockna i bilen... så tror varken inte på batteriet lr säkring... men kan va så att styrdonet fått en knäpp när du tagit bort batterikabeln... ska alltid se till att tändningen är av och sen ta bort kabeln till styrdonet innan man tar bort batteripolen... iaf på nyare bilar...



Sök