2558
Sök

Vanosfråga

91 Inlägg
21 februari 2006
Trådstartare
Hej,

Har kollat på en M3 coupé 1997 på europabil ute i askim i göteborg.

Har kollat på den tidigare, och tänkte faktiskt slå till idag.

Skulle ut och provköra bilen men motorn låter verkligen skumt.
Det sitter en rolls-vanos på den, och vad jag har hört så är det vanligt med vanosras just på dubbelvanosbilarna.

Om man ligger på tomgång och sakta ökar varvtalet till ca 1200-1400 varv så kommer det som typ ett resonansljud - ett vibrerande skårrande ljud.

Min fråga är alltså. Ska det låta så här, eller är det ev vanosen som håller på att ge upp?
Man skulle ju kunna formulera om frågan också.. Kan man höra om vanos håller på att ge sig?

I övrigt:
- Huven och höger sidoskärm är omlackad
- ruta spräckt
- skivorna nästan slut
- dags för service
- vänster bakskärm ser invalsad ut - verkar som att bilen haft en flygtur och däcket åkt upp i skärmen.. även en bubblig lack där. misstänker att det är lite rost under.
- bakluckan har ett märke i lacken samt är snedmonterad
- mindre småbucklor vänster fram och på sidan - dock inget man stär sig speciellt på.
- förarstolen är sliten. sömmen har släppt något
- backdäcken är slut
- små bubblor list ovan framruta

Begärt pris är 109 papp - tänkte bjudit gubbarna 100 jämt, bilen har gått 14.000 mil och verkar ha ordning i alla papper. men nu när motorn lät skumt så vet i fan..

Tacksam för alla svar.
//Per

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
21 februari 2006
kolla på andra bilar, en bil för 109 lök ska inte ha så mycket fel som du räknar upp. bublig lack är inget roligt garanterat rost eller dålig lack kanske omlackad? om den i så fall är omlackad så kan den vart krockad. att bakluckan är felmonnterad beror på att nån har pillat lite på den, varför? krockad omlackad eller inbrottsförsök. kan inget om motorn på m3 så jag håller mig utanför det men låter lite oroligt även det.

tror att det borde ringt en klocka hos dig men du kanske är lite köpkåt? fortsätt leta efter annan bil!

man lever bara en gång så lev väl!

10 287 Inlägg
21 februari 2006
Vrak.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

9 108 Inlägg
21 februari 2006
Jo det känns som om det är värt att lägga 30-40k till på en i bra skick än att lägga så mycket i lagningar på denna tror jag..

91 Inlägg
21 februari 2006
Trådstartare
Jodå, det ringde en klocka - just därför jag skrev mina frågor och ventilerade här tongue

Ska skita i den bilen - men visst fan blir man köpkåt tongue Man växer aldrig upp.. snart 30 och blir fortfaranade som ett barn i en godisaffär när jag är bilsugen big_smile

Men är det någon som vet om det går att höra om det är vanosras på gång?

Tack för svaren hittills smile

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
21 februari 2006
hehe, känner igen köpkåtheten, var på g att köpa flera andra bilar innan den jag har nu men min far var med mig och avrådde mig som tur var! ta gärna med dig en polare eller familjemedlem som kan nåt om bilar som kan råda dig när du står där, lätt att bli blind på sånt när man e ensam!

Lycka till!

man lever bara en gång så lev väl!

10 287 Inlägg
21 februari 2006
Vanosras? Näää, kanppast vid 1200-1400rpm. Det är en resonsans nån stans.

Men resten....

Den bilen har säkert varit toksmälld. Kräv en M-besiktning.

/Göran

P.S Jag ångrade mig -skit i liket...

creatix skrev:
Jodå, det ringde en klocka - just därför jag skrev mina frågor och ventilerade här tongue

Ska skita i den bilen - men visst fan blir man köpkåt tongue Man växer aldrig upp.. snart 30 och blir fortfaranade som ett barn i en godisaffär när jag är bilsugen big_smile

Men är det någon som vet om det går att höra om det är vanosras på gång?

Tack för svaren hittills smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

251 Inlägg
22 februari 2006
110 000 kr då har du en fin komplett å fungerande m3a..jag skulle då inte slänga ut 100 000kr på den bilen som du beskrev..möjligen runt 50 000kr kan den va värd

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
28 februari 2006
Den såg ju fin ut big_smile men kolla ifall förarsätet, eller nåt annat säte är slitet smile
Annars såg den ju helschysst ut på bild åtm. smile

91 Inlägg
28 februari 2006
Trådstartare
Hehe, jag kan garantera dig att förarsätet ser ut som skit smile detta är alltså den bilen som jag var och kollade på och beskrev högre upp i tråden..tydligen såldes den till någon som tror att han ska göra en bra affär..

904 Inlägg
28 februari 2006
creatix skrev:
Hej,

Har kollat på en M3 coupé 1997 på europabil ute i askim i göteborg.

Har kollat på den tidigare, och tänkte faktiskt slå till idag.

Skulle ut och provköra bilen men motorn låter verkligen skumt.
Det sitter en rolls-vanos på den, och vad jag har hört så är det vanligt med vanosras just på dubbelvanosbilarna.

Om man ligger på tomgång och sakta ökar varvtalet till ca 1200-1400 varv så kommer det som typ ett resonansljud - ett vibrerande skårrande ljud.

Min fråga är alltså. Ska det låta så här, eller är det ev vanosen som håller på att ge upp?
Man skulle ju kunna formulera om frågan också.. Kan man höra om vanos håller på att ge sig?

I övrigt:
- Huven och höger sidoskärm är omlackad
- ruta spräckt
- skivorna nästan slut
- dags för service
- vänster bakskärm ser invalsad ut - verkar som att bilen haft en flygtur och däcket åkt upp i skärmen.. även en bubblig lack där. misstänker att det är lite rost under.
- bakluckan har ett märke i lacken samt är snedmonterad
- mindre småbucklor vänster fram och på sidan - dock inget man stär sig speciellt på.
- förarstolen är sliten. sömmen har släppt något
- backdäcken är slut
- små bubblor list ovan framruta

Begärt pris är 109 papp - tänkte bjudit gubbarna 100 jämt, bilen har gått 14.000 mil och verkar ha ordning i alla papper. men nu när motorn lät skumt så vet i fan..

Tacksam för alla svar.
//Per

Polaren försökte sälja sin 1995 M3 ifjol, den var i rent utställningsskick om man jämnför med denna.. han begörde 85000:- och fick den inte såld! sorliga var att han smälde med den senare hmm

De ska va gött å leva

342 Inlägg
28 februari 2006
Sharky skrev:
Vanosras? Näää, kanppast vid 1200-1400rpm. Det är en resonsans nån stans.

njaa, vanosen brukar leva om vid det varvtalet.. speciellt när man varvat till och den håller på att gå ner.. ett svagt rassel..
men jag har aldrig hört om nåt rent "vanos-haveri"..

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

Sök