2640
Sök

byta tank på bilen till en plast tank!

134 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
hallå.. nu är det så att min tank är välldigt rostig så jag tänkte om man får ha en plast tank som man spänner fast i bagaget utan att besiktningen underkänner en?.
Hade tänkt köpa en båt tank från biltema som rymmmer 29l och sen dra en slang från den till bränsleröret och sedan igenom pumpen. någon som vet vad dom säger om det på besiktningen?

MVH/ jimmy

945 Inlägg
7 mars 2008
är du allvarlig eller?!?
Låter ju lite halvrisky om du frågar mig.
Vet inte hur det ser ut med reglementet nu. Men när VAG började tillverka bilar med plasttank original så såldes dom på dispens i Sverige. Då var det inte ens öht tillåtet att ha plasttank. Det är säkert ändrat i dagens läge.
Men hur som helst, din lösning tror jag tyvärr inte på.

blinka blått om du vill rejsa!

283 Inlägg
7 mars 2008
Köp fuelcell om du ska ha den i bagaget. Inte spec. dyrt faktiskt.´

45 Liters fuelcell 1500:- på arvikael-motor.se

KHRacing
7 mars 2008
Paddee636 skrev:
Köp fuelcell om du ska ha den i bagaget. Inte spec. dyrt faktiskt.´

45 Liters fuelcell 1500:- på arvikael-motor.se

Lika olagligt det :-) Som att ha en båttank under bilen.

Dock:   Har du batteriet framme i motorrummet så har SBP ingen anledning att kolla i bagaget så då kan man ju ha det låst & en tank där - & den gamla (urkapade) tanken hängades kvar under bilen.

kcool
Senast redigerat av KHRacing (7 mars 2008)

134 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
hörde  med en kommpis till mig som köpte en bil utan tank och tog en sådan där båt tank och spännde fast i bagaget och det gick igenom.. och där den gammla tanken sätt var det bara ett stort hål.. så bara den sitter riktigt i bagaget så ska ska dom nog inte säga något

97 Inlägg
7 mars 2008
för några år sen satte jag tanken i bagaget istället för under bilen, då var det helt ok med bes, dock var den nya tanken också i plåt, den stora frågan här är väl inte om man får sätta tanken i bagaget, utan om man får skifta från plåt till plast. men du får nog ta en tank från en bil!

486 Inlägg
7 mars 2008
TTTTT skrev:
Vet inte hur det ser ut med reglementet nu. Men när VAG började tillverka bilar med plasttank original så såldes dom på dispens i Sverige. Då var det inte ens öht tillåtet att ha plasttank. Det är säkert ändrat i dagens läge.

Volvo 740 har plasttank wink.

Hörde någonstans att det är okej att ha tanken i bagaget om tanklocket är utanför bilen. Finns exempel på bilar som har det original, bl.a Opel Manta B.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Smålänning
7 883 Inlägg
7 mars 2008
Enklast är väll att ringa och höra...

Personligen så tycker jag inte det borde vara några problem, men man vet aldrig.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

134 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
Annars får jag vell hoppas dom inte kollar i bagaget bara!

486 Inlägg
7 mars 2008
makaronisen skrev:

Lås det och säg att du tappat nyckeln. Lägg trianglen i baksätet smile. Kanske går. Besikting är ju ändå ett lotteri.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
8 mars 2008
makaronisen skrev:

Se till att triangeln ligger framme, brukar lägga min i passagerarsätet för att komma ut därifrån så fort som möjligt...

134 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
får la försöka gömma den under något.!

Sök