2511
Sök

Golf Gti 00a problem med värmen

1 854 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
Har en Golf Gti Turbo 00a

Värmen funkar inte!
Och mätaren går ner i botten och varningslampan börjar blinka.
Efter ca 5-10 minuters körning..

Vatten finns i behållaren som det ska.

Men bilen kokar inte eller verkar inte vara så varm som mätaren visar, inga bubbler i vattnet..

Vad kan det vara för fel?

Vattenpump? Tempgivare? Termostat?

Kan tilläga att värmemätaren har varit väldigt seg att gå upp i värme innan men idag låg den i botten.

Värmen i bilen funkade igår men inte idag.

Tacksam för svar

3 235 Inlägg
11 mars 2008
Troligen fel på termostaten. När du har kört med bilen i ett par minuter, kan du sedan stoppa, och känna på kylaren, om den är varm innan motorn kommit upp i arbetstemp, så har din termostat tackat för sig.

Administratör
2 978 Inlägg
11 mars 2008
Låter mer som vattenpumpen ett vanligt fel på den motorn. Byter dom ganska ofta, jag kan inte minnas att jag bytt en enda termostat faktiskt på dom.

En kopp av den svarta såsen...

1 854 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
Okej tack för svaren, hoppas på engolfs teori, den är billigare och lättare smile

Men ska stanna på vägen till jobbet imorrn och känna på kylaren.

Ska även kolla om det finns några felkoder imorrn.

8 Inlägg
11 mars 2008
jag tror på vattenpump      vanligt fel på 1,8 20v och 1,8t 20v , impellern i vattenpumpen spriker och slutar följa med axel runt.  impeller är i någon form av plast och har du tur så få du en ny typ som inte är i plast

1 854 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
Bilen står nu på Aarver i Eskilstuna och väntar på felsökning 1200 kr i timmen känns som att det kommer att bli tokdyrt sad

Det är nog vattenpumpen som ni säger..

Skriver här så fort jag vet

1 854 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
Nu är bilen lagad smile

Vattenpumpen hade rasat.. impellern va i flera delar.

Så hett tips tror du att vattenpumpen är trasig kolla i vattenkärlet, rinner det inte ifrån den lilla slangen ner i burken så är vattenpumpen trasig.. iaf på 1.8t
Senast redigerat av onej84 (15 mars 2008)

Sök