2567
Sök

Hur stor säkring från batteriet?

12 Inlägg
16 mars 2008
Trådstartare
Tjena
Har sökt lite här på forumet men inte hittat nått som passar mig så jag startar en egen tråd.
Det är så att jag ska koppla in en stereo i polarens fiesta och där är inga kablar dragna alls så allt måste dras nytt. Har läst på flera ställen att man ska ha en säkring på + kabeln från batteriet, men inte hur stor den skall vara. stereon är en 1000 kronors jvc och 2 4" fram och 2 6x9" bak. Nån som vet vad jag ska ha för säkring och hur jag ska fästa den?

Tack på förhand

Offroad Racing
3 122 Inlägg
16 mars 2008
du borde ha en säkring på baksidan av stereon, använd en av samma styrka vid batteriet. har du ingen där så använd 10-15 amp säkring som är en vanlig storlek på moderna stereos. om säkringen skulle vara för liten lär det ju märkas... köp helt enkelt en säkringshållare o sätt på kabeln, i närheten av batteriet

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

801 Inlägg
16 mars 2008
obs säkringen ska va MAX 40 cm från batteriet

399 Inlägg
16 mars 2008
25 cm sist jag hörde... Iaf om försäkringen ska gälla

136 Inlägg
17 mars 2008
Maildaemon skrev:

Roundcube skrev:

En fråga.. varför ska de kopplas så nära batteriet egentligen? de måste finnas nån sorts bakgrund till varför de valt nån speciell längd max ifrån batteriet.. hmm
Senast redigerat av SweeXic (17 mars 2008)

10 Inlägg
17 mars 2008
SweeXic skrev:
Maildaemon skrev:

Roundcube skrev:

En fråga.. varför ska de kopplas så nära batteriet egentligen? de måste finnas nån sorts bakgrund till varför de valt nån speciell längd max ifrån batteriet.. hmm

det måste ju vara för att det ska va så liten risk som möjligt att du kan få tex kabelskav innan säkringen för då hjälper ju inte den, tex om du har säkringen vid steget och så drar du kabeln genom torpeden, och så skaver kabeln mot hålet och så blir det kortslutning, då hjälper inte säkringen.

136 Inlägg
17 mars 2008
Nanos_ skrev:
SweeXic skrev:
Maildaemon skrev:

Roundcube skrev:

det måste ju vara för att det ska va så liten risk som möjligt att du kan få tex kabelskav innan säkringen för då hjälper ju inte den, tex om du har säkringen vid steget och så drar du kabeln genom torpeden, och så skaver kabeln mot hålet och så blir det kortslutning, då hjälper inte säkringen.

aah, Tackar.. smile Nu vet man de också.

Sök