3365
Sök

avklippta sladdar (volvo 740-88)

551 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
Tja! skulle vilja ha in en sterio i min 740, men någon jävel har vart och klippt av nästan alla sladdar:rolleyes: så finns de någon adapter som man kan koppla in från dom avklippta kablarna till sterion ? Jag har inte pengar till cd sterio. Men har en gammal bandare under tiden, som inte har dom "nya" kopplingarna.

här e sladdarna. bara två kvar vettefan vad dom e till tongue
http://i30.tinypic.com/mrfh9t.jpg

Bild på baksidan på bandaren
http://i32.tinypic.com/okzqxl.jpg

Så behöver en adapter från dom avklippta sladdarna till bandspelaren ;P vart hittar man de ?
Senast redigerat av volvo__matte (20 mars 2008)

Volvo For Life =)

551 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
Ingen som vet ? neutral lite tråkigt att inte ha nåt ljud sad

Volvo For Life =)

257 Inlägg
21 mars 2008
den med 4 kontakter är för bakre högtalare och den andra är remotekabel för elantenn om man har sådan. annars ligger den avklippt någonstans typ. går att använda som remote till slutsteg men bättre att dra ny. du behöver dock hitta den andra kabelhärvan som innehåller framhögtalarna och ström till stereon.

angående bandaren. har du någon bild på resten av kontakerna på den för det ser inte ut som du kan koppla in allt genom det där då det ser ut som en line-in/ut kontakt
Senast redigerat av Beaverus (21 mars 2008)

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

551 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
Beaverus skrev:
den med 4 kontakter är för bakre högtalare och den andra är remotekabel för elantenn om man har sådan. annars ligger den avklippt någonstans typ. går att använda som remote till slutsteg men bättre att dra ny. du behöver dock hitta den andra kabelhärvan som innehåller framhögtalarna och ström till stereon.

angående bandaren. har du någon bild på resten av kontakerna på den för det ser inte ut som du kan koppla in allt genom det där då det ser ut som en line-in/ut kontakt

Okej bakhögtalare har jag inga men har ifram och sladdar finns dit oxå så e la bara att gå efter dom fram.  får la dra nytt i värsta fall. nepp e bara dom kontakterna på bandaren. och ett hål till antenn oxå.
Men kan man inte ta och sätta vanliga sladdar direkt från batteriet till bandaren direkt eftersom de e sånna uttag som finns på högtalare ibak på bandaren? borde ju gå.. de e la bara att testa. fast orkar inte bränna upp elsystemet men de e nog ingen fara skulle jag tro eller ?

EDIT: gjorde en bild på paint.  sån här bild e de på bandaren. Har inte läst den föräns nu tongue någon som vet vad dom tecknen e för ?

http://www.speedyshare.com/646439231.html
Senast redigerat av volvo__matte (21 mars 2008)

Volvo For Life =)

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
21 mars 2008
den du har i bandaren är en DIN kontakt googla så ser du vad stiften går till.
Men svårt att hitta såna kontakter idag.
se om du inte kan hitta en gammal cdspelare för ett par hundringar så länge istället för det kommer kosta dig mer att koppla in den dära.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

551 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
BMTech skrev:
se om du inte kan hitta en gammal cdspelare för ett par hundringar så länge istället för det kommer kosta dig mer att koppla in den dära.

så de går inte att sätta sladdar direkt från batteriet.. för de e  ju sånna kopplinar på bandaren som de e på högtalare

Volvo For Life =)

736 Inlägg
21 mars 2008
Hmm, alltså på en modern CD-spelar ska ju en plus alltid gå till + (batteriet) då det är för att spelaren ska behålla minnet. Sedan ska en annan + aktiveras när bilen startar och då startar också spelaren. Detta för att inte ladda ur batteriet. På gamla bandare fanns ofta ett vred typ volymen som startade spelaren. Då kan man koppla ihop så båda plus får från batteriet. Då kan man alltid starta spelaren, MEN om man glömmer den på så laddas batteriet ur.

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
21 mars 2008
volvo__matte skrev:
BMTech skrev:

så de går inte att sätta sladdar direkt från batteriet.. för de e  ju sånna kopplinar på bandaren som de e på högtalare

Ahh sorry jag missade dom helt och såg nog bara DIN kontakten.
Och den behöver du troligtvis inte använda.
Dom längst ner är ju till strömmen och hålen där uppe är till högtalarna.
Såna kontakter finns fortfarande att köpa och kallas väl just högtalarkontakt.
På dom där nere går det att köra med vanliga flatstift.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

257 Inlägg
21 mars 2008
Nu såg jagflatstiften. såg tyvärr bara DIN-kontakten jag med. jo klart att du kan koppla direkt från batteriet. det står vilka som ska kopplas till batteriet och sen jorden är den där symbolen med 3 olika långa sträck (ifall du inte visste) sen så är det utskrivit vilka kontakter som är till vilken högtalare. misstänker att det där (kl 30) innebär 30 amp säkring men jag är inte helt säker. men alla kablar borde finnas någonstans. enklast är att plocka ur alla grejer i mittkonsollen och kolla efter kablarna. kan återkomma snart med färger då jag ska plocka ur min stereo ur min. lär vara samma färger på min 88a.

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

551 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
Beaverus skrev:
Nu såg jagflatstiften. såg tyvärr bara DIN-kontakten jag med. jo klart att du kan koppla direkt från batteriet. det står vilka som ska kopplas till batteriet och sen jorden är den där symbolen med 3 olika långa sträck (ifall du inte visste) sen så är det utskrivit vilka kontakter som är till vilken högtalare. misstänker att det där (kl 30) innebär 30 amp säkring men jag är inte helt säker. men alla kablar borde finnas någonstans. enklast är att plocka ur alla grejer i mittkonsollen och kolla efter kablarna. kan återkomma snart med färger då jag ska plocka ur min stereo ur min. lär vara samma färger på min 88a.

jaha va de till jord ? haha jag va lite osäker på de. men de borde ju bara vara till att hitta sladdar från batteriet och jord och lite sånt och koppla in då om jag fattat de rätt ? och ja jag har sånt vred till sterion så man kan stänga av och höja. behöver bara kunna starta och stänga av då jag bara ska ha den provisoriskt. alltså behöver jag inte koppla in den till tändningslåset och sånt. men nya cd spelare har väl två svarta kontakter ? hade sånna uttag i gamla 140:in.

men tack alla för svar iallfalll smile

Volvo For Life =)

Sök