shogun skrev:
Det finns speciella blockfyllningsmedel. Det man vinner är att vibrationerna minskar, tunna cylinderväggar förstärks och fyllningen hjälper till att hålla cylindrarna runda vilket bland annat underlättar för ringarna att hålla tätt. Det är viktigt att fyllningsmedlet inte krymper eller expanderar, inte har gasblåsor, är så likt materialet i motorblocket som möjligt och är i det närmaste okomprimerbart. Det får heller inte släppa från väggarna eller korrodera.
Ska du fixa en ordentlig racemotor så ska du passa på att hälla i fyllningsmedlet i kylkanalerna innan du borrar och bearbetar blocket.
Fyllning av blocket görs oftast på bilar som är avsedda för strippen och speciellt när methanol används som bränsle, värmebildningen är mycket lägre med detta bränsle. Har själv gjort detta redan för många år sedan och har erfarenhet av detta.
En fullständig fyllning gör att blocket endast är användbart för strippen. Halvfyllt eller mindre förstärker blocket/cylindrarna och då kan det användas även för gatan. Ett delvis fyllt block blir dock varmare än ett ofyllt och det är viktigt att se över kylsystemet. En elektrisk vattenpump, större kylare, bättre kylfläkt osv hjälper till och kan behövas. Det finns även olika tillsatser som förbättrar värmeöverföringen i kylvattnet "Water Wetter".
Det finns olika typer av fyllning, några vanliga är:
Hard Blok - Engine Block filler
Moroso - Engine Block filler
Lyssna med företag som specialiserat sig på stripkörning. Tex Persåkers Speedshop.
Där kan du få tag på Block Filler.