2887
Sök

cement fyllt block....

lastbils chaffis......
299 Inlägg
24 februari 2006
Trådstartare
#1
satt och bläddrade lite i gammla bilsport och fick syn på en ordentligt masserad 745 gul å svart om nån minns..... iaf så hade den cement fyllt block och vad jag fattar så är det gjort för att inte cylinderväggarna pallade trycket annars men borde inte de påverka kylningen rätt mycke?!?!? (man fyller visserligen inte kylkanalerna men iaf.....) tacksam för svar har grubblat länge nu wink

i wish my lawn was emo so it would cut itself!

1 436 Inlägg
24 februari 2006
#2
Har också grubblat över det där... Cement borde ju bara tynga ner skiten och det vill man ju inte, sedan borde kylningen bli sämre.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

lastbils chaffis......
299 Inlägg
25 februari 2006
Trådstartare
#3
okej nu e vi två här..... ingen som har svar??? logiskt sätt så borde de ju på verka körbarheten då bilen blir mer framtung...... spelar kanske ingen roll på strip men blir det stor skillnad på vägen då?? och kan man ta vilken cement som hällst och ösa i?!?!?!?

i wish my lawn was emo so it would cut itself!

1 396 Inlägg
25 februari 2006
#4
har för mig att man fyller blocken(vattenkanalerna)  med betong då cylinderväggarna håller bättre, och tex dragracingbilar behöver inte så mycket kylning eftersom att dom inte körs hela tiden utan bara några få sek(om man har en snabb bil). rätta mig gärna om jag har fel
Senast redigerat av NiclasT (25 februari 2006)

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

lastbils chaffis......
299 Inlägg
25 februari 2006
Trådstartare
#5
Saabnorden skrev:
iaf så hade den cement fyllt block och vad jag fattar så är det gjort för att inte cylinderväggarna pallade trycket annars men borde inte de påverka kylningen rätt mycke?!?!? (man fyller visserligen inte kylkanalerna men iaf.....)

jo det va min gissning med men jag har inte riktigt fattat var man fyller cementen finns de massa dö rum alldeles intill cylinderväggarna eller vad ?!?!? enligt mig så e de ju jävligt dumt att fylla kylkanalerna........ och tydligen så hade personen med 745 kört lång körningar me den så kylningen måste ju funka rätt så tillfredställande ändå.......

i wish my lawn was emo so it would cut itself!

517 Inlägg
25 februari 2006
#6
Om det är den 745:an jag tänker på så gick den knappast några lång körningar, utan enbart 402m som den avverkade på omkring 9sec smile

Man fyller vatten kanalerna med optiroc expanderbetong för att stabelisera cylinderväggarna som kan börja vidga sig vid den värme som motorer med mycket hästkrafter och cylinderfodret kan spricka.

Är förövrigt inte speciellt insatt i ämnet, men det här är vad jag har hört.
Senast redigerat av Ghost_Face (25 februari 2006)

kung
17 Inlägg
25 februari 2006
#7
en fråga.. nån som har nån hemsida eller liknande nånstans med denna 745:a om jag inte minns fel så kallas den ''turboskåpet'' i artikeln i bilsport och är en bland dom bästa artiklarna som nånsin skrivits i bilsport, den är jäkligt roligt skriven!


Evolution
1 627 Inlägg
25 februari 2006
#8
bilsports hemsida borde de ju stå på

Fäll ner pungen och landa

Avstängd
185 Inlägg
25 februari 2006
#9
vi kanske skall fråga vår allsmäktige guru göran A.K.A Sharky om denna frågan smile

10 287 Inlägg
25 februari 2006
#10
Visst försämrar man kylningen men korrekt gjort så kan man ändå bibehålla kylning så pass att man kan tuffa runt stan i jakt på race. Viktigaste delen av kylningen ligger i toppen och högt upp i blocket. Och ser man till att man fortfarande har cirkulation så funkar det.

Betong är väl så där. Det finns bättre material att fylla med. Expanderande material är lömska eftersom man trycker cylindrarna ovala. Dock så måste man alltid kontrollera ovalitet efter en fyllning. Ett annat problem med betong är att det är sprött så för att undvika att täppa igen alla kvarvarande kylkanaler med betong så måste man täcka med typ tvåkomponent gjutharts.

Dock så är detta med att fylla en sniklösning. Det finns två andra sätt som är betydligt bättre. Det en är givetvis att borra in riktiga foder av tex Nicasil eller att staga med nerpressade stänger. Hur förstår man när man tex lyfter toppen på en nyare Volvomotor och funderar ett tag.

Allt detta gör man därför att höga effektuttag innebär våldsamma cylindertryck och kombinerar man det med långa slag så får man dessutom rejäla sidokrafter i loppen.

Detta är dock bara en del i ekvationen för att göra en bottendel "skottsäker". Resten kan vi ta någon annan gång.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

dARKiE
5 031 Inlägg
25 februari 2006
#11
Sharky skrev:
Visst försämrar man kylningen men korrekt gjort så kan man ändå bibehålla kylning så pass att man kan tuffa runt stan i jakt på race. Viktigaste delen av kylningen ligger i toppen och högt upp i blocket. Och ser man till att man fortfarande har cirkulation så funkar det.

Betong är väl så där. Det finns bättre material att fylla med. Expanderande material är lömska eftersom man trycker cylindrarna ovala. Dock så måste man alltid kontrollera ovalitet efter en fyllning. Ett annat problem med betong är att det är sprött så för att undvika att täppa igen alla kvarvarande kylkanaler med betong så måste man täcka med typ tvåkomponent gjutharts.

Dock så är detta med att fylla en sniklösning. Det finns två andra sätt som är betydligt bättre. Det en är givetvis att borra in riktiga foder av tex Nicasil eller att staga med nerpressade stänger. Hur förstår man när man tex lyfter toppen på en nyare Volvomotor och funderar ett tag.

Allt detta gör man därför att höga effektuttag innebär våldsamma cylindertryck och kombinerar man det med långa slag så får man dessutom rejäla sidokrafter i loppen.

Detta är dock bara en del i ekvationen för att göra en bottendel "skottsäker". Resten kan vi ta någon annan gång.

/Göran

Han har gjort det igen, du är den enda jag riktigt litar på här till 100% man känner att du vet vad du snackar om keep up the work många creeds till dej big_smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

lastbils chaffis......
299 Inlägg
25 februari 2006
Trådstartare
#12
tackar för detta nu e en lång tids grubblande över iaf för min del wink

i wish my lawn was emo so it would cut itself!

10 287 Inlägg
25 februari 2006
#13
Jag hoppas att ni kan lita på mig men ta det lilla lugna. Anledningen till att jag vet detta är att jag delar garage med dom som egentligen kan och jag har helt enkelt tittat på när dom har gjort det och sedan pusslat ihop två och två.

Att jag sedan har en sjuk hjärna som är full med diverse konstiga saker som tex att veta att dom enda två helt fyrkantiga landsflaggorna är Schweiz och Vatikanstatens samt att en verktum är 24.7 mm är bara som jag är (vilket gör många vansinniga på mig....)

/Göran


Darkie skrev:
Han har gjort det igen, du är den enda jag riktigt litar på här till 100% man känner att du vet vad du snackar om keep up the work många creeds till dej big_smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 117 Inlägg
28 februari 2006
#14
Det finns speciella blockfyllningsmedel. Det man vinner är att vibrationerna minskar, tunna cylinderväggar förstärks och fyllningen hjälper till att hålla cylindrarna runda vilket bland annat underlättar för ringarna att hålla tätt. Det är viktigt att fyllningsmedlet inte krymper eller expanderar, inte har gasblåsor, är så likt materialet i motorblocket som möjligt och är i det närmaste okomprimerbart. Det får heller inte släppa från väggarna eller korrodera.
Ska du fixa en ordentlig racemotor så ska du passa på att hälla i fyllningsmedlet i kylkanalerna innan du borrar och bearbetar blocket.
Fyllning av blocket görs oftast på bilar som är avsedda för strippen och speciellt när methanol används som bränsle, värmebildningen är mycket lägre med detta bränsle. Har själv gjort detta redan för många år sedan och har erfarenhet av detta.

En fullständig fyllning gör att blocket endast är användbart för strippen. Halvfyllt eller mindre förstärker blocket/cylindrarna och då kan det användas även för gatan. Ett delvis fyllt block blir dock varmare än ett ofyllt och det är viktigt att se över kylsystemet. En elektrisk vattenpump, större kylare, bättre kylfläkt osv hjälper till och kan behövas. Det finns även olika tillsatser som förbättrar värmeöverföringen i kylvattnet "Water Wetter".

Det finns olika typer av fyllning, några vanliga är:
Hard Blok - Engine Block filler
Moroso - Engine Block filler

Lyssna med företag som specialiserat sig på stripkörning. Tex Persåkers Speedshop.
Där kan du få tag på Block Filler.


Rörpulare
1 453 Inlägg
28 februari 2006
#15
shogun skrev:
Det finns speciella blockfyllningsmedel. Det man vinner är att vibrationerna minskar, tunna cylinderväggar förstärks och fyllningen hjälper till att hålla cylindrarna runda vilket bland annat underlättar för ringarna att hålla tätt. Det är viktigt att fyllningsmedlet inte krymper eller expanderar, inte har gasblåsor, är så likt materialet i motorblocket som möjligt och är i det närmaste okomprimerbart. Det får heller inte släppa från väggarna eller korrodera.
Ska du fixa en ordentlig racemotor så ska du passa på att hälla i fyllningsmedlet i kylkanalerna innan du borrar och bearbetar blocket.
Fyllning av blocket görs oftast på bilar som är avsedda för strippen och speciellt när methanol används som bränsle, värmebildningen är mycket lägre med detta bränsle. Har själv gjort detta redan för många år sedan och har erfarenhet av detta.

En fullständig fyllning gör att blocket endast är användbart för strippen. Halvfyllt eller mindre förstärker blocket/cylindrarna och då kan det användas även för gatan. Ett delvis fyllt block blir dock varmare än ett ofyllt och det är viktigt att se över kylsystemet. En elektrisk vattenpump, större kylare, bättre kylfläkt osv hjälper till och kan behövas. Det finns även olika tillsatser som förbättrar värmeöverföringen i kylvattnet "Water Wetter".

Det finns olika typer av fyllning, några vanliga är:
Hard Blok - Engine Block filler
Moroso - Engine Block filler

Lyssna med företag som specialiserat sig på stripkörning. Tex Persåkers Speedshop.
Där kan du få tag på Block Filler.

Skulle nog kunna säga att den där grabben verkar veta en del han me dessutom kör han ju en rikgit fin 200sx:)

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

214 Inlägg
4 mars 2006
#17
nissan 200sx skrev:
shogun skrev:
Det finns speciella blockfyllningsmedel. Det man vinner är att vibrationerna minskar, tunna cylinderväggar förstärks och fyllningen hjälper till att hålla cylindrarna runda vilket bland annat underlättar för ringarna att hålla tätt. Det är viktigt att fyllningsmedlet inte krymper eller expanderar, inte har gasblåsor, är så likt materialet i motorblocket som möjligt och är i det närmaste okomprimerbart. Det får heller inte släppa från väggarna eller korrodera.
Ska du fixa en ordentlig racemotor så ska du passa på att hälla i fyllningsmedlet i kylkanalerna innan du borrar och bearbetar blocket.
Fyllning av blocket görs oftast på bilar som är avsedda för strippen och speciellt när methanol används som bränsle, värmebildningen är mycket lägre med detta bränsle. Har själv gjort detta redan för många år sedan och har erfarenhet av detta.

En fullständig fyllning gör att blocket endast är användbart för strippen. Halvfyllt eller mindre förstärker blocket/cylindrarna och då kan det användas även för gatan. Ett delvis fyllt block blir dock varmare än ett ofyllt och det är viktigt att se över kylsystemet. En elektrisk vattenpump, större kylare, bättre kylfläkt osv hjälper till och kan behövas. Det finns även olika tillsatser som förbättrar värmeöverföringen i kylvattnet "Water Wetter".

Det finns olika typer av fyllning, några vanliga är:
Hard Blok - Engine Block filler
Moroso - Engine Block filler

Lyssna med företag som specialiserat sig på stripkörning. Tex Persåkers Speedshop.
Där kan du få tag på Block Filler.

Skulle nog kunna säga att den där grabben verkar veta en del han me dessutom kör han ju en rikgit fin 200sx:)

Det där sista gör väl inte saken bättre? big_smile

Hehe skämt o sido, det verker helt klart finnas en dele xperter här, både bra och dåliga..

JonTe är en av de bättre på Saab sidan om man säger så wink


Sök