2902
Sök

Montera grenrör & turbo från Saab 900 turbo på 2.1?

Biltokig
870 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
#1
Tja, funderar på att slänga på turbo på bruksbilen för skojs skull så här kommer lite frågor...
Är grenrör mm från saab 900 turbo bolt-on på en 2.1 16v?
Och vad behövs för en konvertering förutom följande?
Turbo, Grenrör, IC, Styrbox... är kabelhärva samma?

//Patrick
Senast redigerat av Mr_Gear (20 mars 2008)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 mars 2008
#2
har du LH 2.4.2 ska det funka... Måste kompletteras med APC härva, box och MV om du inte vill åka med LTT/GLT jämt...
Ic kan du ju köpa en 9000 direkt för en från 900 är verkligen inte mkt att hänga i granen.
Grenrör skiljer mellan t8 och T16 så alla lär inte passa...

http://popeye.rty.nu/

Där kan du läsa många timmar tror jag...


Biltokig
870 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
#3
bumpe skrev:
har du LH 2.4.2 ska det funka... Måste kompletteras med APC härva, box och MV om du inte vill åka med LTT/GLT jämt...
Ic kan du ju köpa en 9000 direkt för en från 900 är verkligen inte mkt att hänga i granen.
Grenrör skiljer mellan t8 och T16 så alla lär inte passa...

http://popeye.rty.nu/

Där kan du läsa många timmar tror jag...

LH 2.4.2? vad är det? APC-härvan var jag lite orolig för faktiskt... mycket jobb?
Har en LTT inte MV från början?
jo hade faktiskt tankar på en 9000IC smile
Inga problem med att få plats med och fästa IC mm i min bil då tror du?

Detta var mest tänkt som en kul grej då jag vet var jag billigt kan få tag på delar från en 900 turbo(har inte fått bekräftat om det är 16 eller 8v än dock, så mycket hänger ju på det...)

Har sett den sidan innan och tänkte följa hans trimråd faktiskt wink men tack ändå!

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 mars 2008
#4
Apc är ganska så smidigt att få dit om man tar en komplett härva... När du endå grejjar med det kan du ju löda om apc-boxen för mer justermån smile

LH är insprutningsboxen... Går även att använda 2.2 och jag vet inte skillndaden...

Nej, skillnaden på LTT (s) och en fulltrycksturbo är att fulltryckaren har APC med magnetventil coh knackgivare... Detta är ett mkt fint system som reglerar ner laddtrycket om motorn skulle spika eller andra konstigheter...

Det finns många som monterat 9000 IC i OG 9000... Den passar ju inte bolt-on men det går o få dit vettigt...
Senast redigerat av bumpe (20 mars 2008)


Biltokig
870 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
#5
bumpe skrev:
Apc är ganska så smidigt att få dit om man tar en komplett härva... När du endå grejjar med det kan du ju löda om apc-boxen för mer justermån smile

LH är insprutningsboxen... Går även att använda 2.2 och jag vet inte skillndaden...

Nej, skillnaden på LTT (s) och en fulltrycksturbo är att fulltryckaren har APC med magnetventil coh knackgivare... Detta är ett mkt fint system som reglerar ner laddtrycket om motorn skulle spika eller andra konstigheter...

Det finns många som monterat 9000 IC i OG 9000... Den passar ju inte bolt-on men det går o få dit vettigt...

Aha okej smile för detta skulle ju som sagt vara ett budget-projekt, har ingen lust att lägga några stora pengar eller göra ett seriöst långtids-bygge utan bara för skojs skull se om man kan få den att funka hyfsat... Bilen är ju också min bruksbil och jag måste ha den till jobbet så det funkar inte riktigt för mig att ställa den på pallbockar ett par veckor.

Okej, antar att du menar den elektroniska styrboxen(?) och 2.4.2 är programvaruversion eller? funkar det inte att helt enkelt ta insprutningsboxen från samma bil som jag tar turbo mm. och sätta i min bil? passar den i kabelhärvan?

Jaså, så LTT har ingen apc alltså? måste ju vara lättare att konvertera till LTT till att börja med i så fall? jag menar det bör ju ändå ge lagom med effekt iom 2.1l insuget, 9000IC mm.

Hur funkar det med kylningen till turbon? och hänger mina spridare med tror du?

Många frågor där, blev lite rörigt... sorry för det! tongue

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

2 164 Inlägg
21 mars 2008
#6
Du får byta hela kabelhärvan har jag för mig. De beror ju på vilken version och årsmodell du tar ifrån.
Sen så funkar ditt insug jätte bra till trimning men de kan hända att du får byta spridare.
De är samma som en turbo bil som du tar ut olje och vatten så de är inga problem.
Ska du komp sänka nu när du ska turbo konvertera din 2,1a?
de kan vara lämpligt om du ska få ut maximalt ur bilen.
Tänk även på att de kan ta lite tid men är du händig och kan jobba heltid med de så kan de gå fort när du väl börjar och är haj på elektronik.

MVH

F


Biltokig
870 Inlägg
22 mars 2008
Trådstartare
#7
Är hål för olja/vatten bara pluggade på min motor menar du? smile kanon i så fall ju...
Njae, vill helst slippa kompsänka - är som sagt bara tänkt som en kul grej att testa, vill kunna plocka av om några månader för att den skall vara standard igen - därför vill jag också göra det så enkelt och billigt som möjligt.
Så kan ni ge mig en kort sammanfattning på vad jag behöver och vad jag behöver göra för att få detta att funka i dess allra enklaste form?

ps. skall försöka kolla upp årsmodell, ltt/ftt mm. om donatorbilen

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

2 164 Inlägg
22 mars 2008
#8
88 till 93 är bra årtal för donator bil.
Du kan ju max ha GLT om du inte ska komp sänka.
Då är de i stort sett att ha en ftt utan mv kan man säga.
En ltt är inte lämpligt att ta ifrån om du känner du ska gå upp i mer effekt.
Kommer inte ihåg nu vilken som hade lukas men har för mig de va ltt som hade de.
Men en 9000 ic, turbo, grenrör och sen lossa pluggar och anslut så är de klart.
Men komp sänker du så får du en väldigt trevlig bil. Går ju att reg besikta som 2,0t om du vill de.

MVH

F


Biltokig
870 Inlägg
22 mars 2008
Trådstartare
#9
Fredrik-79 skrev:
88 till 93 är bra årtal för donator bil.
Du kan ju max ha GLT om du inte ska komp sänka.
Då är de i stort sett att ha en ftt utan mv kan man säga.
En ltt är inte lämpligt att ta ifrån om du känner du ska gå upp i mer effekt.
Kommer inte ihåg nu vilken som hade lukas men har för mig de va ltt som hade de.
Men en 9000 ic, turbo, grenrör och sen lossa pluggar och anslut så är de klart.
Men komp sänker du så får du en väldigt trevlig bil. Går ju att reg besikta som 2,0t om du vill de.

MVH

F

GLT? fanns det en sådan från fabrik? tongue
varför är just 88-93 bäst att ta ifrån?(ren nyfikenhet) luftkyld turbo innan 88 gissar jag, men är det nåt annat?
Okej! denna bilen är antagligen inte en ltt iaf då det står 900 turbo bakpå och inte 900s... hette väl s på alla årsmodeller?
Kan inte komma ihåg vad lukas är? vet att jag läst det nånstans men minnet sviker nu när 20års-dagen närmar sig wink
Låter ju precis så enkelt som jag hoppades att det skulle vara big_smile så APC´n är inget som jag måste ha menar du då?
Kan man regbesiktiga den med turbon på utan andra modifikationer av bromsar mm menar du? big_smile 2.0t? trots att det skulle bli en 2.1t? wink

Finns det några bra skisser eller något nånstans där man kan se anslutningar för oljeretur, vatten mm?
Senast redigerat av Mr_Gear (22 mars 2008)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
22 mars 2008
#10
Mr_Gear skrev:
Fredrik-79 skrev:
88 till 93 är bra årtal för donator bil.
Du kan ju max ha GLT om du inte ska komp sänka.
Då är de i stort sett att ha en ftt utan mv kan man säga.
En ltt är inte lämpligt att ta ifrån om du känner du ska gå upp i mer effekt.
Kommer inte ihåg nu vilken som hade lukas men har för mig de va ltt som hade de.
Men en 9000 ic, turbo, grenrör och sen lossa pluggar och anslut så är de klart.
Men komp sänker du så får du en väldigt trevlig bil. Går ju att reg besikta som 2,0t om du vill de.

MVH

F

Kan inte komma ihåg vad lukas är? vet att jag läst det nånstans men minnet sviker nu när 20års-dagen närmar sig wink

Lucas är väl ett av saabs gamla motorstyrningssystem om jag inte kommer ihåg helt galet.

Något sånt e det ju iaf tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

166 Inlägg
22 mars 2008
#11
Mr_Gear skrev:
Fredrik-79 skrev:
88 till 93 är bra årtal för donator bil.
Du kan ju max ha GLT om du inte ska komp sänka.
Då är de i stort sett att ha en ftt utan mv kan man säga.
En ltt är inte lämpligt att ta ifrån om du känner du ska gå upp i mer effekt.
Kommer inte ihåg nu vilken som hade lukas men har för mig de va ltt som hade de.
Men en 9000 ic, turbo, grenrör och sen lossa pluggar och anslut så är de klart.
Men komp sänker du så får du en väldigt trevlig bil. Går ju att reg besikta som 2,0t om du vill de.

MVH

F

GLT? fanns det en sådan från fabrik? tongue
varför är just 88-93 bäst att ta ifrån?(ren nyfikenhet) luftkyld turbo innan 88 gissar jag, men är det nåt annat?
Okej! denna bilen är antagligen inte en ltt iaf då det står 900 turbo bakpå och inte 900s... hette väl s på alla årsmodeller?
Kan inte komma ihåg vad lukas är? vet att jag läst det nånstans men minnet sviker nu när 20års-dagen närmar sig wink
Låter ju precis så enkelt som jag hoppades att det skulle vara big_smile så APC´n är inget som jag måste ha menar du då?
Kan man regbesiktiga den med turbon på utan andra modifikationer av bromsar mm menar du? big_smile 2.0t? trots att det skulle bli en 2.1t? wink

Finns det några bra skisser eller något nånstans där man kan se anslutningar för oljeretur, vatten mm?

GLT=grundladdtryck... MY88> vattenkyld turbo..
Vore ja i dina skor så skulle ja som Fredrik nämde, kompsänka för att kunna köra med ett någorluna
laddtryck..
Nej du har inte en ltt.. Lucas är ett styrsystem som saab använde sig av i sina 900s (LTT, MY90-93)


mvh


Biltokig
870 Inlägg
22 mars 2008
Trådstartare
#12
jo kompsänka kanske blir aktuellt i framtiden men inte i första steget iallafall... Är det dubbla packningar som gäller i så fall?
Gissade på vattenkyld turbo efter 88, är ju samma på 9000... apropå det, skulle en 9000 turbo passa? det finns ju fler av dem och lättare att få tag på billigt ifall det som sitter i bilen jag tänkte ta ifrån är okej...

Och jo förresten, tror ni turbo-grenröret passar mot min kat eller blir det till att byta hela vägen på en gång?

PS. Juuka: jag vet att jag inte har en LTT wink

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

Biltokig
870 Inlägg
24 mars 2008
Trådstartare
#13
PS. Någon som vet var styrboxen sitter på dessa? turbon´s styrbox borde väl lira rätt okej med min?
Och hur ställer man laddet om man inte monterar APC? neutral

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

Move Your Mind
164 Inlägg
24 mars 2008
#14
Styrboxen till insprutet sitter på passagerarsidan bakom klädslen, precis "framför" dörren om du fattar vad jag menar. smile APC-boxen är ett "fristående" system, det kommunicerar inte med bilens vanliga styrbox. Det enda APC gör är att känna av aktuellt laddtryck, varvtal och eventuella spikningar och reglerar trycket mot wastegate-klockan efter dessa.

Här är lite matnyttigt att läsa, det är inte riktigt så enkelt att bara smacka dit turbon och tuta och köra på 1 bars laddtryck. Skiljer trots allt lite mellan sugis och turbo-spis... neutral

http://www.900klubben.com/phpbb2/viewto … p;start=10

Men provar man inte så får man ju inte lära sig nåt. tongue

(Sen finns det nog några surgubbar där ute som tycker det är åt h-e att exprimentera på en 2,1:a eftersom det är en hyffsat ovanlig motor i og900:or...)
Senast redigerat av herrsiba (24 mars 2008)

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"

Biltokig
870 Inlägg
24 mars 2008
Trådstartare
#15
herrsiba skrev:
Styrboxen till insprutet sitter på passagerarsidan bakom klädslen, precis "framför" dörren om du fattar vad jag menar. smile APC-boxen är ett "fristående" system, det kommunicerar inte med bilens vanliga styrbox. Det enda APC gör är att känna av aktuellt laddtryck, varvtal och eventuella spikningar och reglerar trycket mot wastegate-klockan efter dessa.

Här är lite matnyttigt att läsa, det är inte riktigt så enkelt att bara smacka dit turbon och tuta och köra på 1 bars laddtryck. Skiljer trots allt lite mellan sugis och turbo-spis... neutral

http://www.900klubben.com/phpbb2/viewto … p;start=10

Men provar man inte så får man ju inte lära sig nåt. tongue

(Sen finns det nog några surgubbar där ute som tycker det är åt h-e att exprimentera på en 2,1:a eftersom det är en hyffsat ovanlig motor i og900:or...)

Tror jag hajar ungefär vad du menar... har ett strulande c-låsrelä som jag lokaliserat till ungefär den regionen nånstans... Men sitter inte bakom panelen alltså utan på väggen vid fötterna?

Fan också, låter ju som om det är risk för att det inte skall hålla särskilt länge då... då är det ju inge kul, skulle ju bli en budget-raket hmm eller lärorikt experiment åtminstone.

Jo såg att det inte finns så många 2.1or till salu när jag köpte min faktiskt, min och en till i hela sverige! jaja, kanske lika bra att det inte blir av då så jag slipper paja brukisen. är ändå inne på att sälja båda bilarna i sommar så det kanske är lika bra.


PS. OT men måste man byta hela navet om man ska byta ett hjullager bak? sad

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.


Sök