3390
Sök

Hjälp med kabelareor och inkoppling av slutsteg.

Telge Drifting Team
602 Inlägg
24 mars 2008
Trådstartare
Som topic lyder..
Jag har för mig att jag har en 21 kvadrats kabel bak till steget idag.
Det skall ut, och i skall ett "JL-Audio 500/1" steg och ett "Road Gear 250w" har inte hittat någon fakta på Road Gear steget, men det är ett 2ch på 250w, säkring på 20A. JJ-Audio steget är på 500w och avsäkrat på 50A mer info finns på www.nardik.se

Hur gör jag nu för att koppla in båda stegen på en strömkabel, är den ens är kraftig nog?
Vad skall jag säkra upp kabeln med?

//Falkich

Telge Drifting Team
602 Inlägg
24 mars 2008
Trådstartare
Sitter en 80 idag till gammla steget, så de blir perfekt big_smile
Tack tack, ska kolla runt lite.

41 Inlägg
24 mars 2008
Vi beräkning av kabelarea bör man även ta hänsyn till längden på kabeln.
Kan rekomendera detta nomogram från kjell & company

http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/kabelarea/

Observera att säkringen som du ska ha monterad strax efter batteriet inte ska överstiga vad kabeln klarar av. Likaså, kom ihåg att jorden ska klara av samma amperetal. Ökar man bara kabelarean på plussidan är risken stor att du överbelastar jorden.

21 761 Inlägg
24 mars 2008
RMS-effekten för Road Gear är nog knappast 250W antar jag, det är säkert den maximala effekten. Jag gissar att steget ger ut tex 125-150W RMS, med 50% verkningsgrad och 14,4V inmatad spänning så kan det i så fall dra runt 20A.

JL Audio 500/1 kan dra uppåt 50A om man räknar på stegets specifikationer, tillsammans med Road Gear steget så blir den teoretiska strömförbrukningen ca 70A. Spänningsfallet i en 5m lång 21mm2 kabel är omkring 0,28V vid 70A ström, det är inga problem.

21mm2 kabeln ska kunna användas om längden är 5m, som Fossorna skriver så räcker det med 80A säkring på kabeln. Enligt info hos Nårdik så verkar dock JL Audio 500/1 inte ha en egen säkring, då ska stegets egen strömkabel från powerblocket ha 50A säkring, tänk på det.

312 Inlägg
24 mars 2008
Det kan ju vara värt att köpa en 35kvmm kabel hela vägen till powerblocket och köra därifrån 21kvmm till stegen, då slipper du oroa dig om spänningsfall och överhettning av kabeln. Sen slipper du säkerligen köpa ny kabel om du bestämmer dig för att köpa ett bättre steg till framsystemet. Själv kör jag 50kvmm hela vägen smile

Telge Drifting Team
602 Inlägg
24 mars 2008
Trådstartare
Tack så mkt Drönirettab

thesvens, jag har en 21 kvadrats kabel bak idag, det var därför jag undrade..
Hoppas på att slippa dra ny.

21 761 Inlägg
25 mars 2008
21mm2 kabeln ska som sagt räcka till, men jag håller också med thesvensk om att en grövre kabel inte är någon nackdel eftersom det förbereder för större saker i framtiden. Beror ju på vad man har tänkt sig smile.

Telge Drifting Team
602 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
Ok, joo asså, jag hade ju tänkt sälja bilen, så om jag måste dra en massa nya kablar så låter jag häldre gammla 5ch steget sitta kvar.
Men sen i nya bilen får det bli grövre kablar big_smile

Sök