Hej jag har letat runt en del bland trådar om kompressor komvertering, men skulle vilja ha en mer konkret beskrivning om vilka modefikationer det krävs på motor för att det här ska fungera fullt ut.
Exampel om en kompsänknings krävs, större spridare, bränslepump osv. svaren kan vara allsidig men motorn i frågan är en trött 2,0 den här motorn MED turbo är kompet 9,0:1 (UTAN tror jag 10,0:1) eller har jag fel.
motorn det gäller sitter i en toyota mr2. Ja jag vet det finns redan sånna med turbo i men nej jag vill ha en med kompressor
För det första om det över huvudtaget ska vara värt att kompressor konvertera så tycker jag man ska ha ett eftermarknads-sprut för optimalt effektuttag! ( kan också tänkas det finns en möjlighet att mappa om original system) ett tips är att kolla upp detta först!
Det är ofta billigare att mappa om orginal, men orginal har alltid begränsningar. Kompressorkonverta och turbokonvertera ger i princiåp alltid samma utfall på motorförändringar för att det skall funka. Skulle t.o.m tro att det enklaste sättet at få det att funka smärtfritt är att köpa turbomotorn, sälja grenrör + trubo och hekta dit kompressorn och köra.
/Magnus
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Det är ofta billigare att mappa om orginal, men orginal har alltid begränsningar. Kompressorkonverta och turbokonvertera ger i princiåp alltid samma utfall på motorförändringar för att det skall funka. Skulle t.o.m tro att det enklaste sättet at få det att funka smärtfritt är att köpa turbomotorn, sälja grenrör + trubo och hekta dit kompressorn och köra.
/Magnus
vad för begränsningar ? typ att vissa värden ej går att ändra på typ ? ligger inte inom radien, eller?
om jag ställer om frågan! vad behövs för att göra det här möjligt ? skulle var skönt att kunna exprementera med det i tanken innan man bestämmer sig för att gräva ner en summa pengar. Ett systems från VEMS skulle duga då ? kan ha en sån ligga på en hylla och skrota.
Vet inte vad du vill uppnå i effekt samt vad vev/stakar pallar. Men vill du ha upp effekten är det kanske bra att byta till starkare grejjer hur som. Det jag kan komma på nu är stakar, kolvar, ev bultar, kam, spridare (kanske även pump) samt självklart pilla lite på tändning och soppa/luft...
Vet inte vad du vill uppnå i effekt samt vad vev/stakar pallar. Men vill du ha upp effekten är det kanske bra att byta till starkare grejjer hur som. Det jag kan komma på nu är stakar, kolvar, ev bultar, kam, spridare (kanske även pump) samt självklart pilla lite på tändning och soppa/luft...
i effektväg hade jag tänkt mig en 100hk+ alltså från 160 till 260. med eller utan grönbetande hästar.
Men som jag ser det har kollat mycke på andras byggen på nätet och kommit fram till dom flesta har tjockare topplockspackning för att ändra kompet, en billig lösning, andra byter kolvar en mer seriös lösning , där efter en ny styrning i form av heltech eller vems , och så en härlik skruv kompressor över det hela, och det beggat behöver inte vare en bamse summa kan detta vara nog.
Denna bil finns ju som turbo och runt en 200 hk , där av tycke jag att det bör hålla även för dom extra hästarna. och motorn i grunden är väl den sammam antar att det annorlund kompet i turbo modellen utgörs av kolvarna ( inte säker) vi snackar inte om ett skryt bygge utan i grund ett bygge som gör ett skönt kompressor stånd med ett tillskott i effekt väg.
Lär vara andra(kraftigare) stakar i modellen med turbo.
3S-GTE är motorn utan turbo? men vad heter den med turbo ? samma sak ? i min nissan så heter den sr20de och turbon SR20DET och där (sägs) det att det är samma förutom kolvar.
tänk på att jag inte är ute efter ett effek monster (till en början)
Lär vara andra(kraftigare) stakar i modellen med turbo.
3S-GTE är motorn utan turbo? men vad heter den med turbo ? samma sak ? i min nissan så heter den sr20de och turbon SR20DET och där (sägs) det att det är samma förutom kolvar.
tänk på att jag inte är ute efter ett effek monster (till en början)
3S-GE heter den väl ändå utan turbo... 3S-GTE har 8,5:1.
Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.
Lär vara andra(kraftigare) stakar i modellen med turbo.
3S-GTE är motorn utan turbo? men vad heter den med turbo ? samma sak ? i min nissan så heter den sr20de och turbon SR20DET och där (sägs) det att det är samma förutom kolvar.
tänk på att jag inte är ute efter ett effek monster (till en början)
3S-GE heter den väl ändå utan turbo... 3S-GTE har 8,5:1.
oj ja menade just det gte med turbo . vad är kompet utan då tro men kolvar är ju inte det dyraste man kan köpa , där emot stakar kan ju kosta en hel del.
3S-GTE är motorn utan turbo? men vad heter den med turbo ? samma sak ? i min nissan så heter den sr20de och turbon SR20DET och där (sägs) det att det är samma förutom kolvar.
tänk på att jag inte är ute efter ett effek monster (till en början)
3S-GE heter den väl ändå utan turbo... 3S-GTE har 8,5:1.
oj ja menade just det gte med turbo . vad är kompet utan då tro men kolvar är ju inte det dyraste man kan köpa , där emot stakar kan ju kosta en hel del.
3S-GE har 9,2:1 eller 10:1, beroende på vilken marknad den är till för. USA har 9,2:1 har jag för mig, Europa har nog 10:1, är inte helt hundra på det.
Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.
vad exakt står 9,2:1 för osv? det är ju ett mått antagligen volym eller? är det när kolven är i sitt högsta läga så är utrymmet som blir kvar mellan toppen och kolven? så igentligen så skulle det gå att svarava ner kolven? gärna en förklaring vad 9,2:1 står för inget man brytt sig te reda på tidigare.
Kompressionsförhållandet är förhållandet mellan cylindervolymen och förbränningsvolymen.
om du har t.ex ett kompressionsförhållande på 10:1 jämfört med 9:1 och båda motorerna har en cylindervolym på 500cm2 ser du att förbränningsvolymen i det ena fallet är 50cm2 och i det andra 55,5cm2.
Tänk på att en 6 cyl motor med en volym på 3l har en cylindervolym på 3000cm2/6 = 500cm2 det är ju bara en av de sex cylindrarna du räknar på....
/Magnus
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Kompressionsförhållandet är förhållandet mellan cylindervolymen och förbränningsvolymen.
om du har t.ex ett kompressionsförhållande på 10:1 jämfört med 9:1 och båda motorerna har en cylindervolym på 500cm2 ser du att förbränningsvolymen i det ena fallet är 50cm2 och i det andra 55,5cm2.
Tänk på att en 6 cyl motor med en volym på 3l har en cylindervolym på 3000cm2/6 = 500cm2 det är ju bara en av de sex cylindrarna du räknar på....
/Magnus
okey tack då förstår jag . antog att det var något sånt..
vad är ett vettigt pris för kolvar och stakar ? inte ta i nu utan ett nice kit som funkar god för 400hk ? finns ju allt från 3000 a 4st och uppåt stakar dryga 7000 a 4st och osv. det kan ju bli hur dyrt som helst om man vill.