3252
Sök

Dumpventil. bra elr anus?

87 Inlägg
26 mars 2008
#41
Turbo-Performance skrev:
FixarKlasse skrev:
Testa att plocka bort tomgångsmotorn och dra ur kontakten och helt enkelt plugga slangarna..och ställ tomgången på spjället..
Då har du nog inget problem med dippande/döende tomgång när den dumpar!
Motorstyrsystemet kan inte fixa så tomgångsventilen räddar tomgången när du dumpar annars..testa o plocka bort den som sagt smile
Skicka ett pm om du inte förstår hur jag menar!

Men fortfarande blir resultatet att styrsystemet får fel värden och alla värden i motorn blir fel,.

Men du...det finns väl inget som mäter luften mellan turbon och spjället???Eller efter spjället?
Det mäts luft efter filtret i massmätarn..och då skickar ju sprutet signaler till tomgångsmotorn m.m.
Som öppnar när man släpper gasen..och kopplar man då så kan motorn dö..just för att all luft blivit utpyst och det är tomgånsmotorn som reglerar tomgången..tar du bort den så dör inte motorn om du kan ställa  tomgången på spjället!Som med förgasarbilar...spjället lite öppet eller ett annat genomsläpp så inte tomgångsmotorn håller på och reglerar hela tiden...
Enda som kan vara är att den fettar på en del precis när man ger gas..o dör den inte av att de fettas på så kvittar ju de...
Vet inte vad de e för sprut och värden du tänker på när du gör ditt uttalande om att alla värden i motorn blir fel?

Andree:Nej precis smile

Vänliga Hälsningar Klas Östling

341 Inlägg
27 mars 2008
#42
Turbo-Performance skrev:
Breexiz skrev:
Min kvittrar.. I min sitter det en återcirkulerande avlastningsventil som är orginal. Rätt nice ljud! Dock hörs det bara ibland och inte överdrivet högt ^^

Då har du antagligen orginaldumpen vänd åt fel håll, och den har ingen hjälp av laddtrycket att öppna utan enbart vakumet.  Detta brukar resultera i mycket högre slitage på turbon´.

Mvh

Nej det gör den icke smile

Drive it like you stole it

Fortare än kvickt
241 Inlägg
27 mars 2008
#43
alltid samma gamla teorier och gissningar som kommer upp. REALISTISK SLUTSATS: jag har inte sett en enda biljävel stå vid vägkanten pga en dumpventil.

Akta lacken pappskalle!

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
27 mars 2008
#44
FixarKlasse skrev:
Turbo-Performance skrev:
FixarKlasse skrev:
Testa att plocka bort tomgångsmotorn och dra ur kontakten och helt enkelt plugga slangarna..och ställ tomgången på spjället..
Då har du nog inget problem med dippande/döende tomgång när den dumpar!
Motorstyrsystemet kan inte fixa så tomgångsventilen räddar tomgången när du dumpar annars..testa o plocka bort den som sagt smile
Skicka ett pm om du inte förstår hur jag menar!

Men fortfarande blir resultatet att styrsystemet får fel värden och alla värden i motorn blir fel,.

Men du...det finns väl inget som mäter luften mellan turbon och spjället???Eller efter spjället?
Det mäts luft efter filtret i massmätarn..och då skickar ju sprutet signaler till tomgångsmotorn m.m.
Som öppnar när man släpper gasen..och kopplar man då så kan motorn dö..just för att all luft blivit utpyst och det är tomgånsmotorn som reglerar tomgången..tar du bort den så dör inte motorn om du kan ställa  tomgången på spjället!Som med förgasarbilar...spjället lite öppet eller ett annat genomsläpp så inte tomgångsmotorn håller på och reglerar hela tiden...
Enda som kan vara är att den fettar på en del precis när man ger gas..o dör den inte av att de fettas på så kvittar ju de...
Vet inte vad de e för sprut och värden du tänker på när du gör ditt uttalande om att alla värden i motorn blir fel?

Andree:Nej precis smile

Där har du fel, fel, fel!

Det är inte så att det inte kommer in någon luft i motorn bara för att du dumpar ut den, då skulle det bli undertryck i rören som inte fylldes upp (vacuum typ), och det är i princip fysiskt omöjligt. Vad som händer är att luften som du dumpade ut ersätts av ny luft, vilket medför att lmm registrerar mer luft som kommit in i systemet och därför ger motorn mer bränsle (blandningen ska ju stämma), > motorn går för fett.. Detta innebär i sin tur att du får dålig till mycket dålig gasrespons när du sedan drar på, eftersom du kör alldeles för fett..

Värdena BLIR fel, lyssna på alla kunniga i denna tråd, de vet vad de snackar om - det är inget lösryckt skitsnack de bara häver ur sig...

60 Inlägg
27 mars 2008
#45
axelj skrev:
FixarKlasse skrev:
Turbo-Performance skrev:

Men fortfarande blir resultatet att styrsystemet får fel värden och alla värden i motorn blir fel,.

Men du...det finns väl inget som mäter luften mellan turbon och spjället???Eller efter spjället?
Det mäts luft efter filtret i massmätarn..och då skickar ju sprutet signaler till tomgångsmotorn m.m.
Som öppnar när man släpper gasen..och kopplar man då så kan motorn dö..just för att all luft blivit utpyst och det är tomgånsmotorn som reglerar tomgången..tar du bort den så dör inte motorn om du kan ställa  tomgången på spjället!Som med förgasarbilar...spjället lite öppet eller ett annat genomsläpp så inte tomgångsmotorn håller på och reglerar hela tiden...
Enda som kan vara är att den fettar på en del precis när man ger gas..o dör den inte av att de fettas på så kvittar ju de...
Vet inte vad de e för sprut och värden du tänker på när du gör ditt uttalande om att alla värden i motorn blir fel?

Andree:Nej precis smile

Där har du fel, fel, fel!

Det är inte så att det inte kommer in någon luft i motorn bara för att du dumpar ut den, då skulle det bli undertryck i rören som inte fylldes upp (vacuum typ), och det är i princip fysiskt omöjligt. Vad som händer är att luften som du dumpade ut ersätts av ny luft, vilket medför att lmm registrerar mer luft som kommit in i systemet och därför ger motorn mer bränsle (blandningen ska ju stämma), > motorn går för fett.. Detta innebär i sin tur att du får dålig till mycket dålig gasrespons när du sedan drar på, eftersom du kör alldeles för fett..

Värdena BLIR fel, lyssna på alla kunniga i denna tråd, de vet vad de snackar om - det är inget lösryckt skitsnack de bara häver ur sig...

Precis.
Och vilken lösning man än hittar som hindrar motorn från att slockna vid gassläpp så kommer det inte ändra att värdena blir fel.

Enda alternativet då är att flytta lmm till efter dumpen, dvs mellan ic och spjällhus, och det kanske det inte är värt för lite dumpljud? PLus att då är det ännu viktigare att ha en riktigt BRA ic för att itne lufttempvärdena ska vara för höga och inte lmm ska skadas.

Mvh


Avstängd
1 557 Inlägg
27 mars 2008
#46
Andree skrev:
torpis skrev:
Så länge original dump fungerar så finns det ingen anledning att byta ut den.

hur kul e det med "phööö..." vill ju ha kvitter...

Då kanske du skulle ha en fetare wastegate i stället wink

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se

224 Inlägg
27 mars 2008
#47
Andree skrev:
MST4 skrev:
Nej du ska inte ha öppen dump om du har Luftmassemätare försämrar bara (söker du så kommer du få reda på varför).
och nej det ökar inte effekten om man sätter dit en dump wink

//mvh Martin

ok
har inte frågat om det ÖKAR effekten, så jävla dum e ja inte...fråga om det kan bli sämre för en kompis c70 har börjat gå konstigt effter han satte på en dump

Har inte påstått att det är du som skrivit det heller wink
jepp sämre kan det gå

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

Avstängd
1 557 Inlägg
28 mars 2008
#48
Ja den kan gå sämre.

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se


Sök