jonesono skrev:
klimpan skrev:
ha inte läst hela tråden ! men jag ha varit mycker utom lands . som spaninen och turkiet och så vidare där säljer dom sprit i mat butikerna så jag tro inte att folk skulle börja dricka mera bara för det säljs i mat butikerna eller sno. mennar ungdomar får ju tag i sprit även när systembolaget säljer det så.
Well, du tror inte att det blir fler ställen som "fjortisarna" kan hänga utanför i hopp om att få utköpt dricka och därmed kommer utköpen öka (och kontrollen minska)?
Nu när det är koncentrerat till "få" ställen (i jämförelse med vad det kan bli), så kan man lugnt påstå att utköp till minderåriga är ett lågt antal mot vad det kommer bli. Säger sig självt!
Ökar tillgängligheten - ökar konsumtionen och då även de olagliga utköpen i antal.
Sen att detta stagnerar efter en tid, visst, men vi har fortfarande skaffat "oss" ytterliggare ett gäng alkisar som då kommer att häcka utanför än fler ställen.
Och vi ökar tillgängligheten för att folk som ännu inte är alkisar, kommer att trilla dit.. var så säkra.
Så är det inte, det är mer en "trend" i sverige att supa. Det görs t.o.m. dokumentärer om oss utomlands om hur vi svenskar och finnar åker över till varrandra och super skallen av oss, likaså utomlands, vilka är det som är mest påverkade av alkohol utomlands, jo svenskar finnar och norrmän.
Jag bor utomlands också och ser hur det är här, finns alkohol ÖVERALLT, men lokalbefolkningen är inte mer "fulla" änn i sverige, utan tvärtom. är det nån man ser är full här och skriker är det ungdommar från norden som ser hur fritt det är med alkohol, för att dom just inte lärt sig ett skit. Visst kan man dricka men man ska göra det med måtta och bette sig därefter.
För att tillgängligheten ökar så behöver inte alls konsumtionen öka. Bara att vi lär våra barn vett och etticket.
Som också utlänningar säger , i sverige finns det bara lagar som ska säga hur vi ska bette oss, för vi blir behandlade som minderåriga vare sig man är 14 eller 40. Grejen med systembolaget och även apoteket är att staten vill ha monopol på det, inga konkurenter. likaså som vi har världens största beskattning. det handlar bara om pengar och lagar. inte om hur folk mår.
Alkisar, ja är det inte dags att vuxna människor får ta eget ansvar ?