2377
Sök

Volvo 855 T5-R problem/köpråd!

135 Inlägg
31 mars 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Är på jakt efter en volvo 855 t5r-96.
Har provat bilen och allt sånt, och den läcker olja, någonstans.
ser att det är olja under motorn. Förr, förra ägaren sa att han hade problem med vevhusventilationen, och att den har varit igensatt förut iaf men blev renad. Växellådan är bytt vid 17 000 mil och har nu gått 26 000 mil och samtidigt som detta bytte dom paxboxar mellan motor-låda. Så antar att de inte är det? Lamda sond lampan lyser, och har varit felsökt på volvo men lyser nu igen, ingen sond är bytt. Kan detta hänga ihop? Bilen är importerad och jag undrar oxå ifall besiktningen kollar värden på utsläppen ändå fast dom har dispens på avgasrenarvärdena?

Är detta något svårt att fixa, hur göra man och vad är det som strular?dyrt om man skall göra den själv?

Tackar för alla svar!


Refined
1 770 Inlägg
31 mars 2008
#2
jag skulle aldrig köpa en bil som framstår redan innan du köpt den. vad är priset och varifrån kommer den?

827 Inlägg
31 mars 2008
#3
mc_vw skrev:
Hej!

Är på jakt efter en volvo 855 t5r-96.
Har provat bilen och allt sånt, och den läcker olja, någonstans.
ser att det är olja under motorn. Förr, förra ägaren sa att han hade problem med vevhusventilationen, och att den har varit igensatt förut iaf men blev renad. Växellådan är bytt vid 17 000 mil och har nu gått 26 000 mil och samtidigt som detta bytte dom paxboxar mellan motor-låda. Så antar att de inte är det? Lamda sond lampan lyser, och har varit felsökt på volvo men lyser nu igen, ingen sond är bytt. Kan detta hänga ihop? Bilen är importerad och jag undrar oxå ifall besiktningen kollar värden på utsläppen ändå fast dom har dispens på avgasrenarvärdena?

Är detta något svårt att fixa, hur göra man och vad är det som strular?dyrt om man skall göra den själv?

Tackar för alla svar!

det e ju lite ork att börja pilla med problem direkt när man köpt ny bil, om den inte e riktigt billig då.


1 079 Inlägg
31 mars 2008
#4
Zwudda skrev:
jag skulle aldrig köpa en bil som framstår redan innan du köpt den. vad är priset och varifrån kommer den?

Så länge den inte är från Italien med lilla motorn är det inga problem varifrån den kommer ju. wink

Men du får väl pruta som fn så du får råd med de felen som finns på bilen.

135 Inlägg
31 mars 2008
Trådstartare
#5
Bilen är importerad från Tyskland år 2004. Priset är 35 000 kr (ordinarie) vad skall man ge för en sådan bil då? vad är den värd?


1 079 Inlägg
31 mars 2008
#6
mc_vw skrev:
Bilen är importerad från Tyskland år 2004. Priset är 35 000 kr (ordinarie) vad skall man ge för en sådan bil då? vad är den värd?

Av min erfarenhet är 35k väldigt billigt för en T5-R, men kan du pruta mer så gör det. Räkna ihop vad alla felen kommer kosta dig och jämför med en likartad T5-R och se så att du verkligen får denna billigare än om du skulle köpa en som verkligen fungerar.

Edit: Gå till en verkstad å hör med dem vad de tror det kommer kosta.
Senast redigerat av Syst3m (31 mars 2008)

135 Inlägg
31 mars 2008
Trådstartare
#7
Hade möjligtvis tänkt mig  bjuda 28 000. fortfarande för mkt? Bilen ska besiktas senast sista juni, plus att den har mont. drag utan reg. bes. alltså plus 380kr till för att få den godkänd. Bakluckan hade någon rostfläck under fönsterlisten och var omlackad vid huvkanten för stenskott som hade börjat rosta.

Ingen som direkt vet vad felet är, och om de är svårt och dyrt att fixa själv?
Senast redigerat av mc_vw (31 mars 2008)


827 Inlägg
31 mars 2008
#8
Syst3m skrev:
Zwudda skrev:
jag skulle aldrig köpa en bil som framstår redan innan du köpt den. vad är priset och varifrån kommer den?

Så länge den inte är från Italien med lilla motorn är det inga problem varifrån den kommer ju. wink

Men du får väl pruta som fn så du får råd med de felen som finns på bilen.

beror ju på vad du ska göra med bilen...2.0 e stabilare om du ska ha mer hästar, tror du inte mig ring Autotec



Sök