3604
Sök

Avgasvärde för höga!!

XBL: FOR mxHOLGE
93 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
#1
hej allesammans..

Besiktiga idag med ett leende på läpparna men det vara inte länge. Var på F* håret att min framspoiler kom över deras lyft klump.

Nu till saken avgasvärderna var för höga.

Följande fel: HC-halt tomgång, för hög.
Han tyckte tomgången var lite ojämn men det är knappt märkbart...och jag är petig med det mesta.

HC: 162 (100)
CO: 0,2 (0,5)
CO 2500: 0,3 (0,3)
Lambda: 1,03 (0,97-1,03)

De värden inom parantes är max gränser.
--------------
år 2007:
HC: 015
CO: 0,0
CO 2500: 0,0
Lambda 1,00
----------------

Jag körde bilen varm 5-8min sen stog jag och vänta på min tid 15min. Inte bästa förutsättningarna kanske.
Tankar enbart 98oktan.
Det jag gjort sen i fjol är monterat Ferritas 3" Dp med racekat. Bytt Magnetventil till ESC "off road". Precis gjort stor service på bilen. Olja,remmar,spännare,vattenpump,stift. Och lite småfix..inga större ingrepp i motorn. Bilen var "chippad" innan besiktningen 2007. Fick "chippningen" uppgraderad i sommras.

Ska byta en liten slang idag som läcker vid provtryckning som jag hittade förra veckan. Tvivlar på att den ändrar på avgasvärderna...möjligen tomgången och få bort mina småryck (felsökt länge). Smårycken hade jag även på förra bes.

Är det bara varmköra ordenligt innan och kanske hälla i en flaska K-sprit eller tankar 40% Etanol. För att byta mitt Downpipe går fetbort..har inte ens kvar mitt gamla.

Några bra tips hur jag ska komma förbi avgasproblemet?
Bilen drar helt normalt 1.3/mil drar på emellanåt såklart.
Octavia RS -02...tvärställd som Audi TT.

Tackar för seriösa svar för jag är lite smågrinig efter en buckla jag fick i lördags oxå sad (p-skada)

4 682 Inlägg
19 mars 2008
#2
om du är "lat" så kan du ju få den igenom besiktning tillfälligt genom att använda k-sprit:rolleyes:. de brukar också hjälpa att köra motorn ordentligt varm.

761 Inlägg
19 mars 2008
#3
sprit när har redan har lambda 1.03?? Tänk efter...

Tror mer att din katalysator inte var ordentligt varm. Den ska upp i minst 400 grader för att rena, vilket den inte lär hålla om inte bilen gått på en kvart.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

49 Inlägg
19 mars 2008
#4
Markus_MR2 skrev:
sprit när har redan har lambda 1.03?? Tänk efter...

Tror mer att din katalysator inte var ordentligt varm. Den ska upp i minst 400 grader för att rena, vilket den inte lär hålla om inte bilen gått på en kvart.

måste fråga... vad gör spriten på lambda värdet? hur menade du? frågar man inte får man inget veta....

~wrooooom psssscchhhtttt~

761 Inlägg
19 mars 2008
#5
mois_ skrev:
Markus_MR2 skrev:
sprit när har redan har lambda 1.03?? Tänk efter...

Tror mer att din katalysator inte var ordentligt varm. Den ska upp i minst 400 grader för att rena, vilket den inte lär hålla om inte bilen gått på en kvart.

måste fråga... vad gör spriten på lambda värdet? hur menade du? frågar man inte får man inget veta....

För att nå lambda 1.00 med sprit krävs ca 13.7 kilo luft per kilo bränsle. För att nå lambda 1.00 med sprit krävs det i runda slängar 30% mer bränsle, dvs att hälla i sprit på en motor som redan har aningen högt lambdavärde så bli resultatet förmodligen att den går ännu "magrare" och ger ännu högre lambda. (lågt lambda= fet blandning, högt lambda = mager blandning).

edit: visst finns det bilar (te.x saab) som anpassar sig efter bränslet, men tror inte att det är så i just detta fallet..
Senast redigerat av Markus_MR2 (19 mars 2008)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Administratör
2 978 Inlägg
19 mars 2008
#6
Läs av bilens felminne så det inte är nått så enkelt som en tempgivare.....

En kopp av den svarta såsen...

2 201 Inlägg
19 mars 2008
#7
hc är ju luft, så kolla om du har hål nånstans, om det läcker

761 Inlägg
19 mars 2008
#8
peter_1976 skrev:
hc är ju luft, så kolla om du har hål nånstans, om det läcker

HC är oförbrända kolväte,, alltså bensin....

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

XBL: FOR mxHOLGE
93 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
#9
Tack för bra svar!


Blir nog till att värma upp motorn och allt redigt till nästa ombes och täta skarven mellan DP och bakre rör.."rör tätningen" har ju en tendens till att "eldas" bort smile

Jag har inge felkoder och dom klassiska felen på den här bilen är redan fixade i stort sett.

XBL: FOR mxHOLGE
93 Inlägg
31 mars 2008
Trådstartare
#10
peter_1976 skrev:
hc är ju luft, så kolla om du har hål nånstans, om det läcker

Har bytt slangen som läckte och nu rycker den inget o laddar bra smile


Avgasvärden på första bes:
CO 0,2(0,5)
CO 2500 0,3 (0,3)
HC 162 (100)
Lambda 1,03(0,97-1,03)

Efterkontroll:

CO 0,0(0,5)
CO 2500 0,1 (0,3)
HC 036 (100)
Lambda 1,01(0,97-1,03)



smile e nöjd!

2 072 Inlägg
31 mars 2008
#11
har haft samma problem så hörde jag att man ska tanka etanol innan bes och köra in bilen lite..jag gjorde detta  och han gick igenom bes utan problem.. :S

Sandzoo i da house


Sök