4014
Sök

varför förlorar bilen fart saab 9000 2,3t ?

69 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
#1
tjena min bror har en likadan bil som min , det sjuka e att hans inte går riktigt som den ska. en disel bil hänger på han efter 3an , den disel bilen drog jag med min förra saab 900 2,3 150hk . jag drog han rejält och min brors 200hk saab kunde knappt passera den, turbon låter lite konstigt . men är det möjligt att det bara är turbon som är fel eller är det något annat oxo ? vad säger ni . körde bilen i 230 och det tog 100 år till dit sen helt plöstligt så blir farten mindre o mindre till typ 205 sen går det SAKTA uppåt till 220 sen förlorar fart igen. vad kan det bero på ? är det verkligen turbon ? HJÄLP ALLA !

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
28 mars 2008
#2
Kan vara magnetventil, turbo, kraftigt läckage... Laddtrycksmätare hade vart bra så man VET hur mkt den laddar...


69 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
#3
den laddar upp till 1.5 sen släpper den och höjs ibland o släpper till 0. 2 till 0.5

8 156 Inlägg
29 mars 2008
#4
1.5 bar?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
29 mars 2008
#5
ToniR skrev:
den laddar upp till 1.5 sen släpper den och höjs ibland o släpper till 0. 2 till 0.5

Låter inga riktigt bra de där, om ni kör orginal så ska ni nog int ladda 1.5 men 0.2-0.5 e ju jävligt lite....kan ju vara wastgaten som jävlas med er...


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 mars 2008
#6
0.2 är ju under glt... Kontrollera wg och wg-klocka som toffe sa...


1 497 Inlägg
29 mars 2008
#7
ToniR skrev:
tjena min bror har en likadan bil som min , det sjuka e att hans inte går riktigt som den ska. en disel bil hänger på han efter 3an , den disel bilen drog jag med min förra saab 900 2,3 150hk . jag drog han rejält och min brors 200hk saab kunde knappt passera den, turbon låter lite konstigt . men är det möjligt att det bara är turbon som är fel eller är det något annat oxo ? vad säger ni . körde bilen i 230 och det tog 100 år till dit sen helt plöstligt så blir farten mindre o mindre till typ 205 sen går det SAKTA uppåt till 220 sen förlorar fart igen. vad kan det bero på ? är det verkligen turbon ? HJÄLP ALLA !

Sitter det annan programvara i den?
För original laddar dom 0,8 bar som max.
Senast redigerat av AxlSam (29 mars 2008)

120 Inlägg
29 mars 2008
#8
AxlSam skrev:
ToniR skrev:
tjena min bror har en likadan bil som min , det sjuka e att hans inte går riktigt som den ska. en disel bil hänger på han efter 3an , den disel bilen drog jag med min förra saab 900 2,3 150hk . jag drog han rejält och min brors 200hk saab kunde knappt passera den, turbon låter lite konstigt . men är det möjligt att det bara är turbon som är fel eller är det något annat oxo ? vad säger ni . körde bilen i 230 och det tog 100 år till dit sen helt plöstligt så blir farten mindre o mindre till typ 205 sen går det SAKTA uppåt till 220 sen förlorar fart igen. vad kan det bero på ? är det verkligen turbon ? HJÄLP ALLA !

Sitter det annan programvara i den?
För original laddar dom 0,8 bar som max.

Om det är en 2.3T (ej Aero) så lägger jag min gissning på att den ska ladda 1.0 Bar orginal. Såvida det inte är en automatare då.

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=121463


69 Inlägg
29 mars 2008
Trådstartare
#9
nej det är en manuell, den e inte chippad och den går till 1,5 sen släpper den direkt då asså sen laddar den verklien ojämt

69 Inlägg
29 mars 2008
Trådstartare
#10
pröva bilen full gas idah den låg på 0.3 b:S

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
29 mars 2008
#11
om den laddade 1,5 utan byte av hårdvara, så kan det nästan hänt vad som helst neutral

Men det låter som magnetvetilen har lagt av eller att wastegate stången har hakat av.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

69 Inlägg
29 mars 2008
Trådstartare
#12
jag ska filma hur den flippar så fort jag hinner så kan ni se och ge era VÄRDE FULLA ÅSIKTER !! har redan beställt en beg turbo från en vän

349 Inlägg
29 mars 2008
#13
låter som en slang från tryckvakten (magnetventilen läcker eller har lossnat)

1 002 Inlägg
2 april 2008
#14
låter som det skulle kunna vara magnetventilen som pajat.. kolla vakumslangen till tryck klockan på westgaten om den är hel och fin..

...

2 164 Inlägg
2 april 2008
#15
De är några fel de kan vara.
Kärvande wg, dålig turbo, trasig MV och även vakumslangar.
de mest troliga är dock kärvande WG då du både har för mycket och för lite ladd mot vad den ska ladda i glt (0,40 bar) och i max ladd (1,0 bar).
Bara att hissa upp bilen och känna på den.

MVH

F



Sök