4438
Sök

Topplocksbyte från 530 till 531 - Vad behövs? Vad ska ja tänka på?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
30 mars 2008
Trådstartare
#1
Tjabba tongue


Har kanske äntligen fått tag på en fräsch 531 topp, och nu undrar ja vilka packningar ja ska skaffa?
Ska ja byta nått i toppen då ja ändå har allt löst? Sen undrar ja hur motorn och kamaxlen ska stå då ja monterar ihop alltsammans?

Tack på förhand!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Diktator
433 Inlägg
30 mars 2008
#2
Ska du ha den i GLTn? Köp en sotningsats på t.ex meca. och så en topplockspackning. Kamaxeln ser du lätt hur den ska stå då det finns markeringar i kamdrevet. ett litet körnslag. det ska stå rakt uppåt har jag för mig.. Finns ett körnslag på kamdrevet och en markering på plasten som sitter bakom. På vevaxeln finns också ett körnslag och en markering, det ska också stå rakt upp om jag inte minns helt fel. Och sen har du till oljepumpen (viktigt om du har fördelaren på blocket, har du fördelaren på toppen så spelar det inte så stor roll) där det också finns en markering med ett körnslag på drevet och en markering bakom. Den markeringen ska stå uppåt eller åt höger har jag för mig, men man ser ganska lätt hur det ska sitta när man står och kollar på grejerna. smile

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
30 mars 2008
Trådstartare
#3
Okej, tackar så mkt! smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

10 287 Inlägg
30 mars 2008
#4
Topplockspackning, ventilkåpspackning och packning till fördelaren. Ska du plocka isär så skadar inte nya ventiltätningar. I övrigt så märker man upp allt, plockar isär , gör rent och kollar att inte ventilstyrningarna glappar och att alla ventiler tätar ordentligt. Har man möjlighet så gör man iordning förbränningsrummen på engång (slipar upp s.k porsche-förbränningsrum). Kollar skicket på alla pinnbultar, byter topplocksbult.
Ställ allting i noll så länge du inte har justerbart kamdrev.

Glöm inte att flytta över sprutets tempgivare från din orginaltopp till 531 toppen så du vet att det kommer att lira.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
30 mars 2008
Trådstartare
#5
Okej, får göra så då. smile Har väl möjlighet att göra allt utom de där med förbrännings rummen (som ja dessutom inte riktigt förstod).

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

261 Inlägg
30 mars 2008
#6
Ett tips är väl också att slipa in ventilerna...... Samtidigt som man byter ventiltätningar!

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
30 mars 2008
Trådstartare
#7
Är dom inte de redan då? Ska ju inte byta nåra ventiler. Möjligen på avgassidan då ja har fått tips om detta..

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

10 287 Inlägg
30 mars 2008
#8
Man hör rätt omgårnde när man släpper ner en ventil om det tätar mot sätet eller inte. Och byter du ventiler så behöver dom slipas in och eventuellt justeras längd på beroende på vad man köper. Jag hoppas du insåg att jag med att märka upp saker avsåg att man skall märka upp vilken ventil och tryckare som satt vart. Överfallen är redan märkta och måste sitta rätt och rättvända. Annars nyper kammen direkt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
30 mars 2008
Trådstartare
#9
Jo, ja insåg detta smile Och angående ventilbytet, så har ja en polare som är rätt hajj på det så byter ja kommer ja nog be han om hjälp. Tanken med det är ju att slipa upp för större och mer avgasflöde, men ja vet inte om ja kommer bry mej. Tanken är ju bara att få lite skillnad i motorkaraktär.

Men tack så mkt för alla svar!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

10 287 Inlägg
30 mars 2008
#10
Problemet med 531 är just dåligt avgasflöde. Det brukar löna sig att "städa" i grytan, ta ner styrningarna och göra något åt "korta radien".
/Göran

patrikhornfeldt skrev:
slipa upp för större och mer avgasflöde, !

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

34 Inlägg
30 mars 2008
#11
Det här låter intressant, utveckla gärna. Vad gör man då man "städar i grytan" och vad avses med "korta radien"?

Varför? För att det går...

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
31 mars 2008
Trådstartare
#12
Mm, utveckla gärna. smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Sidledesförare
268 Inlägg
31 mars 2008
#13
Tänk er ett böjt rör, sträckan är alltid som längst på den yttre sidan av röret och kortast på den inre sidan av röret (yttre dras ut och inre trycks ihop för att böja röret). Med den korta radien menar man den inre sidan av kanalens böj ner mot sätet, den kortare.

Grytan är området precis under ventilsätet och om ni har svårt att förstå detta så, tar ni bort ventilen och tittar rakt in så har ni grytan som närmast. Med att städa denna så menar man att Volvo's äldre toppar har kanaler som ser ut som skit, med tanke på hur mycket bättre man kan få det att se ut med mindre bearbetning.
Senast redigerat av Wezzli (31 mars 2008)

Man vet aldrig, före man vet

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
3 april 2008
Trådstartare
#14
Tack så mkt för alla svar. smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com


Sök