4528
Sök

Mineralolja eller helsyntet?

3 123 Inlägg
11 februari 2008
#21
Bostrom skrev:
Markus_MR2 skrev:
Skulle aldrig köra annat än helsyntet i en prestandamotor.. De som säger emot har nog aldrig kollat hur en motor ser ut invändigt när de är körda på enbart mineralolja. Helsyntetoljan är renare än mineraloljorna och håller även motorn renare invändigt.

Har hört precis motsatsen att det är mineralolja som ska vara renare och hålla motorn renare, genom att ta bort massa slagg och gamla lagringar. Dessutom är ju mineralolja tjockare än syntetolja så den tätar bättre. Har jag hört fel då?yikes

Finns väl syntetoljor som är precis lika tjocka som mineraloljor, det beror ju på viskositeten.
Det intressanta är hurvida oljefilmen finns kvar på friktionsytorna vid 7000 rpm eller inte...jag vet vad jag tror på iaf.


RS
886 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
#22
Ok så helsyntet är bättre om man ska köra hårt. Men om man skulle få för sig att byta från helsyntet till mineralolja efter att motorn gått på helsyntet väldigt länge...är det smart?

Eller tvärtom; att byta från mineralolja till helsyntet efter att motorn gått på mineralolja väldigt länge? Finns det några risker med ett sånt byte?

Focus RS

Blivande servicetekniker
117 Inlägg
11 februari 2008
#23
Vet folk som fått kamras efter oljebyte från syntet till mineral. Enda gången jag kan säga att jag skulle rekomendera mineralolja är om bilen fått det orginal. Annars ska man köra på syntet.

Det är ett svar du kan få av mig smile

brumbrumbrum vad är det?
DET SKA DU VETA SOM ÄR MEKANIKER!

Smålänning
7 887 Inlägg
11 februari 2008
#24
Det ska inte vara någon fara. Sägs det. Enda viktiga är viskositetsklassningen och on den är turbogodkänd.

Min skulle jag dock inte hälla syntet i...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

RS
886 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
#25
Husssar skrev:
Vet folk som fått kamras efter oljebyte från syntet till mineral. Enda gången jag kan säga att jag skulle rekomendera mineralolja är om bilen fått det orginal. Annars ska man köra på syntet.

Det är ett svar du kan få av mig smile

Ok...men från mineral till syntet då?

Focus RS

kemist
46 Inlägg
5 april 2008
#26
Vi innom kemivärlden säger hellre en bra mineral än en dålig syntet.
men en bra syntet (PAO) är det bästa som finns som motorolja.
den klarar bättre höga och låga temperaturer och är stabilare, förenklat tillverkar man den på gas från mineraloljan , d.v.s. det finns inga föroreningar som helst i den från början.
dock finns det en liten nackdel med den och det är det att den är hygroskopisk så den blandar sig lättare med vatten,  det spelar ju ingen som helst roll i en motor där oljan blir het så vattnet kommer aldrig dit, men den är inte lämplig att ha i en bil som står uppställd en längre tid i de temperatur skiftningar vi har här uppe i skandinavien.


Sök