2159
Sök

Tips på bilvård!

77 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
Sommaren börjar ju snart närma sig och det blir dags att skicka på sig solbrillorna o glida runt med bilen i värmen (om det nu blir nån wink ).

En fråga till dem som vet och kan, hur vårdar man sin bil bäst? invändigt och utvändigt?

Alla tips och trix om att hålla sin pärla i toppskick är ju välkommet smile.

Hade bra! smile

Dunka plåt och leva jävel :D

* Klåpare
1 718 Inlägg
7 april 2008
Vinylpolish i kupén och svamptvätt med kärlek. Allra bäst är att låta bilen kvar i garaget. Men hur kul är det?! big_smile

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

77 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
Jo svamp har jag alltid kört med men det blir ju så fula ränder, när solen lyser på är det urtråkigt att titta på bilen sad.

Finns det nåt bra polermedel eller vax man kan använda så den blänker o ser respektabel ut?

79 Inlägg
7 april 2008
Wash Mitt och goood shampoo.
Polish, Glaze
Lakkforsegling
Carnuba Wax.

Turns heads!
Senast redigerat av ChristR (7 april 2008)

77 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
Oj, jag märker att jag har en del att lära smile, vet inte hur man använder nåt av dessa du nämnde, men tack för tipset smile

79 Inlägg
7 april 2008
Kort sagt:

Wash Mitt - Tvätt vante. Vaskar som vanligt.
Clay, tar med sig alle orenheter som du inte får av i tvätten.
Polish, jobbas inn i lacken. Øker glansen.
Lakkforsegling. Leggs på lacken och torkar. Torkas av när den är törr.
Wax. Leggs over lacken og torkas av.

Bara at fråga hvis du undrar på mer.
Senast redigerat av ChristR (7 april 2008)

77 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
Vet du nån sida man kan köpa sådana produkter och kan läsa om dem? smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
8 april 2008
Mitsu-Tobbe skrev:
Jo svamp har jag alltid kört med men det blir ju så fula ränder, när solen lyser på är det urtråkigt att titta på bilen sad.

Finns det nåt bra polermedel eller vax man kan använda så den blänker o ser respektabel ut?

Torkar du inte av bilen med sämskskinn efteråt eller? Då e de klart de blir fula ränder :>

Ja kör bara med turtle wax svamp, eller ngn annan mjuk o go...OK's superavfettning, Turlte Superwash och sen vax kan man la köra sonax hårdvax eller turtles metallic, duger gott o väl. Gjorde precis första vaxningen för året nu o de blev bra resultat tongue

Team Carkings
2 300 Inlägg
8 april 2008
Veidecs vax/polish!!! Finns inget bättre!!! Dyrt dock men det kan det vara värt=)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
8 april 2008
man kan la säga, beror på hur värdefull "pärlan" är hehe tongue

77 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
Mortalis skrev:
Mitsu-Tobbe skrev:

Torkar du inte av bilen med sämskskinn efteråt eller? Då e de klart de blir fula ränder :>

Ja kör bara med turtle wax svamp, eller ngn annan mjuk o go...OK's superavfettning, Turlte Superwash och sen vax kan man la köra sonax hårdvax eller turtles metallic, duger gott o väl. Gjorde precis första vaxningen för året nu o de blev bra resultat tongue

Kanske helt enkelt beror på på användaren av utrustningen det beror på smile.

Jag använder visst sämskinn och det ser bra ut en kvart efteråt men får aldrig den där glansen man vill ha sad

VW-nörd?
4 332 Inlägg
8 april 2008
Då använder du kanske fel saker jao, såhär blev de för mig nu iaf med sakerna ja nämnde ovan, helnöjd med de. Men kanske finns kräsnare typer därute..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/44381/308927_ij4qq2.jpg

77 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
Shit! riktigt snyggt resultat vill jag lova big_smile, har haft golf 2 och 3 innan smile.

Nu är det mitsubishi som gäller, kommer lägga in bilder snart på pärlan smile

Volvonörd
1 187 Inlägg
8 april 2008
Mitsu-Tobbe skrev:
Sommaren börjar ju snart närma sig och det blir dags att skicka på sig solbrillorna o glida runt med bilen i värmen (om det nu blir nån wink ).

En fråga till dem som vet och kan, hur vårdar man sin bil bäst? invändigt och utvändigt?

Hade bra! smile

Det jag kan rekomendera är att skriva till dymek här på garaget så kan han hjälpa dej, han jobbar på rekondfirma.... Kolla putsen på hans 850 så då kan du inte bli missnöjd om du följer hans råd... tongue

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391

77 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
TheRefunder skrev:
Mitsu-Tobbe skrev:

Hade bra! smile

Det jag kan rekomendera är att skriva till dymek här på garaget så kan han hjälpa dej, han jobbar på rekondfirma.... Kolla putsen på hans 850 så då kan du inte bli missnöjd om du följer hans råd... tongue

Tack så mkt smile

Sök