3015
Sök

35kvmm RK kabel, funkar det?

312 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
Fick ut 7m 35kvmm RK kabel. Vanlig fintrådig kabel som jag tänkte använda till ljudbygget. Trådarna är inte hårtunna som på strömkablar anpassade för bilar men detta ska ju inte spela någon roll. Blir bara lite styvare men vad som är lite oroande är att höljet inte är så tjockt. 1-2mm tjock är plasthöljet runt om och jag vet inte hur den klarar av den miljö jag ska ha den i. Blir ju -20 och + 30 ibland dock ligger den ju inne i bilen hela tiden men är ju inte så kul att riskera kabelbrott om höljet spricker.

Man får ju vara försiktig när man passerar torpedväggen så att kabeln inte står och gnager i nån plåt också.
Böjer man kabeln fram och tillbaka så blir den svarta plasten vit sad

Vågar man använda den till slutsteget? Annars får jag använda den som kablar från generatorn till batteriet istället.
Senast redigerat av thesvensk (8 april 2008)

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
8 april 2008
Den duger kalasfint till det.
ÄR lite styvare att lägga i bilen bara.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

312 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
BMTech skrev:

Är du helt säker på att plasten runt kabeln inte torkar och går sönder då? Eller att den inte tål kyla. Är ju ändå inomhus kabel som ska användas i ställverk etc.

* Klåpare
1 718 Inlägg
8 april 2008
Nej det går bra. Det enda jag fick höra som var negativt när jag använde RK i min första 240 var just finheten på koppartråden. Fler och tunnare trådar skulle i teorin vara bättre för likström. Angående uttorkning och kyla, farsan har RK till belysningen i ett oisolerat uthus. Gått bra i 15 år.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

6 851 Inlägg
8 april 2008
Är du lite osäker på höljet så lägg den i kabelstrumpa som du sedan skickar igenom robbotslang.
Då kommer din kabel vara skyddad så det räcker wink

RM-operatör
667 Inlägg
8 april 2008
thesvensk skrev:
BMTech skrev:

Är du helt säker på att plasten runt kabeln inte torkar och går sönder då? Eller att den inte tål kyla. Är ju ändå inomhus kabel som ska användas i ställverk etc.

Ställverk har en tendens att kunna bli ganska varma, så där om någonstans borde ju kabeln torkat. Håller de där så ska ju bilen även den vara okej.

119 Inlägg
8 april 2008
Värm lite med varmluft pistol där du behöver vinkla den mycket bara! Och gärna extra skydd tex robot slang eller vanlig vatten slang...   Annars funkar den felfritt till bilstereo.. Enda nackdelen är ju att den är lite styvare än "Vanlig" kabel... men lite värme kan göra underverk...

Mr Kock =)
199 Inlägg
8 april 2008
Jajjamen, funkar toppen, kör själv dubbla RK70 kablar, funkar ännu, för fjärde året, o e nu dragna i tredje bilen på samma tid..smile

Morre W, Team KLÅP, Linköping
Svensk Mästare i billjud (spela HÖGT) 5 gånger...
Sponsrad av: www.ljudia.se

312 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
Okej är övertygad nog. Tror jag fick den gratis så varför inte. smile Tycker den ser mer manlig ut än vanlig kabel avsedd för slutsteg. Dessutom kommer kablarna inte synas. Har tänkt bygga in slutsteget snyggt i lådan så man bara ser fronten på steget, men kommer ändå vara lätt att justera osv. Blir som en baslåda med inbyggt slutsteg tänkte jag. Samt förankrad i bilen så alla tattarungar som inte har råd med eget bara suckar och går iväg när dem ser att deras nötta språmejsel inte gör någon nytta.

Sök