3968
Sök

Öppen eller täckt topp på sportluftfilter

stahre
10 april 2008
Trådstartare
#1
Öppen topp eller täckt? Vad är bäst och skillnaden? Dum fråga kanske..

Med.lem
3 759 Inlägg
10 april 2008
#2
mm

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

757 Inlägg
10 april 2008
#3
Mr_EmCom skrev:
mm

finns inga dumma frågor bara dumma svar.

Med.lem
3 759 Inlägg
10 april 2008
#4
Lanjin skrev:
Mr_EmCom skrev:
mm

finns inga dumma frågor bara dumma svar.

Ne sant... Men alla vet att det finns 5 miljoner trådar om samma sak.. S Ö K

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

140 Inlägg
10 april 2008
#5
Mr_EmCom skrev:
Lanjin skrev:
Mr_EmCom skrev:
mm

finns inga dumma frågor bara dumma svar.

Ne sant... Men alla vet att det finns 5 miljoner trådar om samma sak.. S Ö K

Skadar ju dock inte att svara om du vet svaret ändå, ellerhur?

Två identiska filter (till storlek, material, märke, modell osv) där den ena är "täckt" och den andra är "öppen"(dubbelkona) lär den "öppna" ha större möjlighet att släppa in luft pga större yta som kan släppa in luft.

Gasar till det rasar

654 Inlägg
10 april 2008
#6
sägs att dom dubbelkonade släpper in mer luft och skapar luft virvlar som gör det enklare för luften att komma in.
Personligen säger ja,vilket som när det gäller öppet filter så länge det frågan kvalitets filter.
har nämligen inte sätt några konkreta bänkningar på dom olika filtertyperna mer än tillverkarnas egna.vilka ja inte litar på!

31 Inlägg
11 april 2008
#7
Tänk på att än vad du väljer så ska du ha så kall luft som möjligt in i motorn så tar du ett öppet filter som får stora delar luft från motorrummet så tappar du effekt, mitt råd är ett öppet insatsfilter till orginalburken.

/JK

Att vara tvåa är att vara första förloraren

The one and only
1 091 Inlägg
11 april 2008
#8
Johan_K skrev:
Tänk på att än vad du väljer så ska du ha så kall luft som möjligt in i motorn så tar du ett öppet filter som får stora delar luft från motorrummet så tappar du effekt, mitt råd är ett öppet insatsfilter till orginalburken.

/JK

Hur kan det vara öppet om det ska sitta i orginalburken wink

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
11 april 2008
#9
Johan_K skrev:
Tänk på att än vad du väljer så ska du ha så kall luft som möjligt in i motorn så tar du ett öppet filter som får stora delar luft från motorrummet så tappar du effekt, mitt råd är ett öppet insatsfilter till orginalburken.

/JK

öppet insatsfilter? menar du att ha ett öppet filter intryckt i org.luftburken? eller menar du ett insatssportluftfilter?

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

654 Inlägg
11 april 2008
#10
insats alla ggr..ett öppet som trycks ned i org burken vet i fan hur det skulle bli eller ens se ut=PP

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 april 2008
#11
Öppet filter placerat med eftertanke i hembyggd avskärmande burk är bäst. Sedan går det lika bra med ett pappersfilter. Leta upp ett rejält filter från en originalbil och använd det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

87 Inlägg
11 april 2008
#12
Tänk bara på att om du ska köra med pappersfilter(vilket många gånger funkar bäst) att det ska sitta avskärmat från hjulhus o sånt..för dom släpper inte ifrån sig vattnet lika lätt som dom suger åt sig..å då kan ditt elsystem börja äta LMM:s smile

Vänliga Hälsningar Klas Östling

80 Inlägg
12 april 2008
#13
Nu är det såhär... Ett sportfilet är ett sportfilter med optimerad luftgenomström... Om du har ditt luftfilter helt öppet (alltså inte i en box) med öppen topp, så finns risken att du suger in skit rätt in i systemet.. hur bra är det tror du?... och dessutom... jag menar komigen, om du inte är överseriös och tycker att en extra hk är värt ett motorhaveri så skulle jag satsa på ett filter med täckt topp.

Bättre att köra på bredden, än att sitta på snedden...


Sök