4600
Sök

740 med lite fel... hjälp

21 761 Inlägg
13 april 2008
#41
volvo__matte skrev:
richardoo290 skrev:
på min äre så? vad betyder de då?

japp på min lyser den med tongue men de har den gjort sen jag fick den. den lyser enda tills man gasar upp den till ca 3 - 4 tusen varv... och batteriet har varit bra tills nu. fast när jag fick den så fick vi starta den med startkablar.. men får nog byta batteri wink motorn orkar knappt runt haha

richardoo290: Så ska det vara. När tändnyckeln är i läge 2 så ska batterilampan lysa, då går det en liten förmagnetiseringsström till generatorn. När motorn går igång och generatorn snurrar så börjar den ladda tack vare förmagnetiseringsströmmen, ifall batterilampan inte fungerar så kan inte generatorn ladda på normalt sett heller.

Man kan dock ibland tvinga igång laddningen genom att varva upp motorn till tex 3000-4000 varv, men om man måste göra på det sättet så betyder det att någonting är fel.


volvo_matte: Det är nog ditt problem som jag beskriver här ovanför, att du behöver varva upp motorn för att få laddning. En trolig orsak är att kolen är i dåligt skick eller att de kärvar, då får de nämligen dålig kontakt på generatorns släpringar och då kan inte generatorn få sin förmagnetiseringsström.

Ta loss laddregulatorn och kika hur kolen ser ut, passa samtidigt på att inspektera släpringarna inuti generatorn (på axeln) så att de inte är repiga och slitna.

Du kan testa att ladda upp batteriet med en laddare. Visserligen tar batteriet mycket stryk av att laddas ur så där mycket, men har du tur så återhämtar det sig ganska bra. Fast om battteriet verkar ha några år på nacken så är det nog ingen nackdel att byta ut det förstås.
Senast redigerat av Drönirettab (13 april 2008)

551 Inlägg
13 april 2008
#42
Drönirettab skrev:
volvo__matte skrev:
richardoo290 skrev:
på min äre så? vad betyder de då?

japp på min lyser den med tongue men de har den gjort sen jag fick den. den lyser enda tills man gasar upp den till ca 3 - 4 tusen varv... och batteriet har varit bra tills nu. fast när jag fick den så fick vi starta den med startkablar.. men får nog byta batteri wink motorn orkar knappt runt haha

richardoo290: Så ska det vara. När tändnyckeln är i läge 2 så ska batterilampan lysa, då går det en liten förmagnetiseringsström till generatorn. När motorn går igång och generatorn snurrar så börjar den ladda tack vare förmagnetiseringsströmmen, ifall batterilampan inte fungerar så kan inte generatorn ladda på normalt sett heller.

Man kan dock ibland tvinga igång laddningen genom att varva upp motorn till tex 3000-4000 varv, men om man måste göra på det sättet så betyder det att någonting är fel.


volvo_matte: Det är nog ditt problem som jag beskriver här ovanför, att du behöver varva upp motorn för att få laddning. En trolig orsak är att kolen är i dåligt skick eller att de kärvar, då får de nämligen dålig kontakt på generatorns släpringar och då kan inte generatorn få sin förmagnetiseringsström.

Du kan testa att ladda upp batteriet med en laddare. Visserligen tar batteriet mycket stryk av att laddas ur så där mycket, men har du tur så återhämtar det sig ganska bra. Fast om battteriet verkar ha några år på nacken så är det nog ingen nackdel att byta ut det förstås.

hmm kolet i generatorn eller ? eller så e de bara batteriet. måste nog bytas endå men den startade lätt och så utan problem sen så rätt som de va var den urladdad ? får försöka få tag i någon batteriladdare och testa.
Senast redigerat av volvo__matte (13 april 2008)

Volvo For Life =)

21 761 Inlägg
13 april 2008
#43
volvo__matte skrev:
hmm kolet i generatorn eller ? eller så e de bara batteriet. måste nog bytas endå men den startade lätt och så utan problem sen så rätt som de va var den urladdad ?

Även om batteriet är dåligt så är inte det orsaken till att du måste varva upp motorn för att få igång laddningen, felet ligger någonstans vid regulatorns kol i så fall.

551 Inlägg
13 april 2008
#44
Drönirettab skrev:
volvo__matte skrev:
hmm kolet i generatorn eller ? eller så e de bara batteriet. måste nog bytas endå men den startade lätt och så utan problem sen så rätt som de va var den urladdad ?

Även om batteriet är dåligt så är inte det orsaken till att du måste varva upp motorn för att få igång laddningen, felet ligger någonstans vid regulatorns kol i så fall.

Hmm okej. Dyrt/svårt att fixa eller ?

Volvo For Life =)

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
#45
Drönirettab skrev:
volvo__matte skrev:
hmm kolet i generatorn eller ? eller så e de bara batteriet. måste nog bytas endå men den startade lätt och så utan problem sen så rätt som de va var den urladdad ?

Även om batteriet är dåligt så är inte det orsaken till att du måste varva upp motorn för att få igång laddningen, felet ligger någonstans vid regulatorns kol i så fall.

ja måste också varva motorn för att batteri-lampan ska släckas lol
... svårt att fixa dedära me kolet?

551 Inlägg
13 april 2008
#46
richardoo290 skrev:
Drönirettab skrev:
volvo__matte skrev:
hmm kolet i generatorn eller ? eller så e de bara batteriet. måste nog bytas endå men den startade lätt och så utan problem sen så rätt som de va var den urladdad ?

Även om batteriet är dåligt så är inte det orsaken till att du måste varva upp motorn för att få igång laddningen, felet ligger någonstans vid regulatorns kol i så fall.

ja måste också varva motorn för att batteri-lampan ska släckas lol
... svårt att fixa dedära me kolet?

hahha störda bilar vi har tongue

Volvo For Life =)

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
#47
volvo__matte skrev:
richardoo290 skrev:
Drönirettab skrev:

Även om batteriet är dåligt så är inte det orsaken till att du måste varva upp motorn för att få igång laddningen, felet ligger någonstans vid regulatorns kol i så fall.

ja måste också varva motorn för att batteri-lampan ska släckas lol
... svårt att fixa dedära me kolet?

hahha störda bilar vi har tongue

ja väldigt.. volvos gamla motorer går o går krånglar aldrig.. resten av allt på hela bilen gillar att krångla/rosta tongue  verkar vara väldigt vanligt med samma fel för folk också... synd bara att man sj är så jäkla dum i huvudet när man öppnar motorhuven hmm

21 761 Inlägg
13 april 2008
#48
Nä, svårt tycker jag inte att det är. Regulatorn sitter med bara två skruvar, man skruvar bort dem och "lirkar" ut regulatorn lite försiktigt. Är man lite oförsiktig så bryter man av kolen, det har jag gjort när jag skulle sätta fast en ny regulator på min bil.

Jag hade köpt regulatorn på den lokala bensinmacken här i byn, när jag kom dit igen och ville ha en till regulator så flinade butiksinnehavaren åt mig wink. Generatorn satt på plats när jag bytte den första regulatorn, men med den andra regulatorn så tog jag först loss generatorn så att det skulle bli lite lättare att lirka dit den smile.

Den ska inte kosta mer än typ 150-300 spänn eller så, det finns tex hos Mekonomen.


När det gäller det där med att behöva varva upp motorn så kan det i vissa fall vara så att man måste varva upp bara litegrann, tex till 1100-1200 varv eller så. Då är det nog ingen större fara tror jag, det verkar som att en del "icke original" generatorer kan bete sig så där enligt vad jag har sett.

Men att behöva varva upp till tex 3000 varv eller högre, då är det som sagt fel.
Senast redigerat av Drönirettab (13 april 2008)

551 Inlägg
13 april 2008
#49
richardoo290 skrev:
volvo__matte skrev:
richardoo290 skrev:

ja måste också varva motorn för att batteri-lampan ska släckas lol
... svårt att fixa dedära me kolet?

hahha störda bilar vi har tongue

ja väldigt.. volvos gamla motorer går o går krånglar aldrig.. resten av allt på hela bilen gillar att krångla/rosta tongue  verkar vara väldigt vanligt med samma fel för folk också... synd bara att man sj är så jäkla dum i huvudet när man öppnar motorhuven hmm

haha samma för mej tongue kan inte ett skit om motorer tongue bara vad nästan allt e /heter  men inte hur man byter eller hur de funkar big_smile

Volvo For Life =)

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
#50
volvo__matte skrev:
richardoo290 skrev:
volvo__matte skrev:

hahha störda bilar vi har tongue

ja väldigt.. volvos gamla motorer går o går krånglar aldrig.. resten av allt på hela bilen gillar att krångla/rosta tongue  verkar vara väldigt vanligt med samma fel för folk också... synd bara att man sj är så jäkla dum i huvudet när man öppnar motorhuven hmm

haha samma för mej tongue kan inte ett skit om motorer tongue bara vad nästan allt e /heter  men inte hur man byter eller hur de funkar big_smile

frågar man inget lär man sig inget.. tongue

21 761 Inlägg
13 april 2008
#51
richardoo290 skrev:
frågar man inget lär man sig inget.. tongue

Sant, man ska inte känna sig dum bara för det smile.

551 Inlägg
13 april 2008
#52
richardoo290 skrev:
volvo__matte skrev:
richardoo290 skrev:

ja väldigt.. volvos gamla motorer går o går krånglar aldrig.. resten av allt på hela bilen gillar att krångla/rosta tongue  verkar vara väldigt vanligt med samma fel för folk också... synd bara att man sj är så jäkla dum i huvudet när man öppnar motorhuven hmm

haha samma för mej tongue kan inte ett skit om motorer tongue bara vad nästan allt e /heter  men inte hur man byter eller hur de funkar big_smile

frågar man inget lär man sig inget.. tongue

haha precis wink

Volvo For Life =)

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
#53
Drönirettab skrev:
Nä, svårt tycker jag inte att det är. Regulatorn sitter med bara två skruvar, man skruvar bort dem och "lirkar" ut regulatorn lite försiktigt. Är man lite oförsiktig så bryter man av kolen, det har jag gjort när jag skulle sätta fast en ny regulator på min bil.

Jag hade köpt regulatorn på den lokala bensinmacken här i byn, när jag kom dit igen och ville ha en till regulator så flinade butiksinnehavaren åt mig wink. Generatorn satt på plats när jag bytte den första regulatorn, men med den andra regulatorn så tag jag först loss generatorn så att det skulle bli lite lättare att lirka dit den smile.

Den ska inte kosta mer än typ 150-300 spänn eller så, det finns tex hos Mekonomen.


När det gäller det där med att behöva varva upp motorn så kan det i vissa fall vara så att man måste varva upp bara litegrann, tex till 1100-1200 varv eller så. Då är det nog ingen större fara tror jag, det verkar som att en del "icke original" generatorer kan bete sig så där enligt vad jag har sett.

Men att behöva varva upp till tex 3000 varv eller högre, då är det som sagt fel.

jag behöver varva till runt 2000 ibland innan den slocknar hmm o ibland bara till 1200...
jag vågar mig inte på dedär bytet med generatorn..
jag få se till o ha med mobilen istället ifall man skulle bli stillastånde nånstans någång iställe tongue

551 Inlägg
13 april 2008
#54
richardoo290 skrev:
Drönirettab skrev:
Nä, svårt tycker jag inte att det är. Regulatorn sitter med bara två skruvar, man skruvar bort dem och "lirkar" ut regulatorn lite försiktigt. Är man lite oförsiktig så bryter man av kolen, det har jag gjort när jag skulle sätta fast en ny regulator på min bil.

Jag hade köpt regulatorn på den lokala bensinmacken här i byn, när jag kom dit igen och ville ha en till regulator så flinade butiksinnehavaren åt mig wink. Generatorn satt på plats när jag bytte den första regulatorn, men med den andra regulatorn så tag jag först loss generatorn så att det skulle bli lite lättare att lirka dit den smile.

Den ska inte kosta mer än typ 150-300 spänn eller så, det finns tex hos Mekonomen.


När det gäller det där med att behöva varva upp motorn så kan det i vissa fall vara så att man måste varva upp bara litegrann, tex till 1100-1200 varv eller så. Då är det nog ingen större fara tror jag, det verkar som att en del "icke original" generatorer kan bete sig så där enligt vad jag har sett.

Men att behöva varva upp till tex 3000 varv eller högre, då är det som sagt fel.

jag behöver varva till runt 2000 ibland innan den slocknar hmm o ibland bara till 1200...
jag vågar mig inte på dedär bytet med generatorn..
jag få se till o ha med mobilen istället ifall man skulle bli stillastånde nånstans någång iställe tongue

haha så e de med min med.. lite olika men min varvtalsräknare e fel så vet inte riktigt står på 2 000 när de slocknar men den står på ca 500 på tomgång så tongue haha hoppas jag får hjälp av någon annars skiter jag i de oxå tongue

Volvo For Life =)

553 Inlägg
13 april 2008
#55
Är ju inte kul när kolen på regulatorn slutar funka och man är 16 mil hemmifrån och bilen laddas ur, vägrar sedan starta. sen ska man bogsera bilen och batteriet laddas ur fort så du inte ens har ström till varningsblinkerserna... dock enkelt att fixa.

Sen vet jag inte om någon har skrivit något om ditt problem med instrumentbelysningen, men är det bara den som lägger av eller är det även fläkten och sterion ?

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
#56
Chrill27 skrev:
Är ju inte kul när kolen på regulatorn slutar funka och man är 16 mil hemmifrån och bilen laddas ur, vägrar sedan starta. sen ska man bogsera bilen och batteriet laddas ur fort så du inte ens har ström till varningsblinkerserna... dock enkelt att fixa.

Sen vet jag inte om någon har skrivit något om ditt problem med instrumentbelysningen, men är det bara den som lägger av eller är det även fläkten och sterion ?

den har bara lagt av en gång så jag vet inte riktigt va de va som la av... instrumentpanelen la ju av..
därför "antog" ja att strömmen hade dött och svängde in o parkera...
de kanske va all el som la av.. de kanske bara var instrumäntpanelen.. inte säker..
men skriv gärna om du kan nått om de ! big_smile
Senast redigerat av richardoo290 (13 april 2008)


Sök