2542
Sök

Bilen startar inte, B230FT. *Löst*

House/Trance diggare
287 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
Hej!
Efter 4 månaders skruvande skulle vi starta min bil igår, och den startade på första försöket direkt.
Men den läckte väldigt mycket bränsle ifrån bränslereturen så vi stängde av den, kanske hade haft igång den nån minut.

Så idag åkte jag och köpte en ny bränsleslang och monterade, skulle starta bilen...det händer inte mycket.

Motorn går runt men startar inte helt enkelt. Vi har kollat att bränsle kommer fram, för vi tog bort bränslereturen och det sprutade ut bränsle när man vred runt tändningen, så bränsle får den.

Allt är mer eller mindre nytt på den i serviceväg, inte gått 1 mil med det.
Är det nåt elfel kanske? Nåt relä som olyckligt pajat kanske? Eftersom den gick klockrent igår men inte idag.

Det ända som vi gjort jämfört med igår när vi startade den och den starta var att byta den deffekta bränsleslangen och på med 2 lyktor.

Bilen är en 744 TIC -90

Väldigt tacksam för hjälp! smile

Edit: Bilen tände till nån sekund på första startförsöket, kan ju vara värt att veta.
Senast redigerat av Chrillee (19 april 2007)

Kettunen
17 april 2007
Låter skumt. Skulle nog tro att det är någon relä eller säkring jag med. Kan ju vart att det är mycket luft i bränsle systemet men bilen hade ju startat då o gått ojämt.

House/Trance diggare
287 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
Kettunen skrev:
Låter skumt. Skulle nog tro att det är någon relä eller säkring jag med. Kan ju vart att det är mycket luft i bränsle systemet men bilen hade ju startat då o gått ojämt.

Jo är väldigt skumt då vi bara har rullat in och ut den ur garaget och enbart bytt en bränsleslang.
Är som sagt också inne på nåt relä eller säkring, men det finns ju 'några' stycken att gå igenom.

Finns det nån beskrivning på vad alla jäkla reläer är till så man kan pröva att byta ut dem som är relevanta?

Kettunen
17 april 2007
Chrillee skrev:
Kettunen skrev:

Jo är väldigt skumt då vi bara har rullat in och ut den ur garaget och enbart bytt en bränsleslang.
Är som sagt också inne på nåt relä eller säkring, men det finns ju 'några' stycken att gå igenom.

Finns det nån beskrivning på vad alla jäkla reläer är till så man kan pröva att byta ut dem som är relevanta?

Joo det skall la stå i säkringsboxen? Bakom askfaten typ.?
Annars vet jag inte. Men satsa på att byta bränsle relät. Hade jag testat i alla fall

House/Trance diggare
287 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
Kettunen skrev:
Chrillee skrev:
Kettunen skrev:

Joo det skall la stå i säkringsboxen? Bakom askfaten typ.?
Annars vet jag inte. Men satsa på att byta bränsle relät. Hade jag testat i alla fall

Bränslerelät styr enbart bränslepumpen/bränslepumparna och dem går för fullt hör man.

Men ska nog pröva att låna kompisens spridarrelä så får vi se, kan ju alltid hoppas på det bästa hehe. smile

House/Trance diggare
287 Inlägg
18 april 2007
Trådstartare
Jaha...idag bytte jag tändspole, tändmodul, batteri, LMM, spridarrelä, bränslepumpsrelä och provade även att starta den med startgas men utan några resultat.

Några idéer? sad

Folkrace åkarn
47 Inlägg
18 april 2007
men skumt både soppa å tänning har den eller? komp isåfall?

50 Inlägg
18 april 2007
Värkar som du har tappat tändningen eller har dålig gnista, för med startgas så skule den defenitift hosta till

Kolla upp tändningen, annars kan man använda diagnosutaget å se om den visar några fel.

Som motor doktorn säger, att den e inte klar förens den flyger fram;) vill du ladda mycket skaffa bredbands knack sensor å ladda till den ger utslag, sänk lite på laddet å kör så de rycker :P

10 287 Inlägg
18 april 2007
Du Chrillee, lossade ni på några kontakter till spridare och dyligt när ni höll på att meka?

Jag har felsökt på ett par bilar där man hade bytt plats på kontakten till tomgångsmotor och tempgivare. Då får man typ...svårstartad bil.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

House/Trance diggare
287 Inlägg
19 april 2007
Trådstartare
Jimzzon skrev:
men skumt både soppa å tänning har den eller? komp isåfall?

Japp, både bränsle och gnista.

Kompen har jag inte kollat efter topplocksbytet, får väl göra det, återkommer.

Davidspeedboy skrev:
Värkar som du har tappat tändningen eller har dålig gnista, för med startgas så skule den defenitift hosta till

Kolla upp tändningen, annars kan man använda diagnosutaget å se om den visar några fel.

Jo man tycker ju det, men gnistan är stark ser man.

Diagnosuttaget har vi kollat, den visar inga fel heller. hmm

Sharky skrev:
Du Chrillee, lossade ni på några kontakter till spridare och dyligt när ni höll på att meka?

Jag har felsökt på ett par bilar där man hade bytt plats på kontakten till tomgångsmotor och tempgivare. Då får man typ...svårstartad bil.

/Göran

Vi lossade alla 4 spridare, men märkte upp dem och satt tillbaka dem på samma plats, det är om det har kommit in smuts medans dom var borta, men jag har blåst rent dem.

Ska i alla fall prova att byta ut svänghjulsgivaren nu ikväll och köra motorn torr och hoppas på det bästa.

Återkommer med diagnosen. wink

1 004 Inlägg
19 april 2007
kilen till kam drevet på veven brukar ha en förmåga att gå av om det hostar till eller nått.... kolla så att kamdrevet snurrar med motorn.. mvh jimmy.

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

845 Inlägg
19 april 2007
låter skumt :S

House/Trance diggare
287 Inlägg
19 april 2007
Trådstartare
Så där, TIC'en startade! Rengjorde svänghjulsgivaren och tog bort tändstiften och spridarreläet och körde den torr, sen så gick han. smilecool

Kejsare
547 Inlägg
13 april 2008
Hur ser spridarrelät ut?

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

Sök