3351
Sök

problem med tickningar efter låång avställning

86 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
Tja!
min audi s4 2,2t låter som en diesel efter att topplockspackningsbyte.

självkalrt är toppen planad och ventilerna inslipade.

innan jag startade bilen så bytte jag till biltema olja och startade upp den, lät den gå varm och bytte till mobil 1 olja  (5-50w). nu låter den som en diesel. det låter som ventilerna men kan det verkligen vara så??????

den lät inte alls innan.

ska tillägga att bilen stått i ca 9 månader och turbon och grenröret var inte monterat så fukt har säkert trängt sig in.

jag har kört med bilen i ca 1h tid och det låter fortfarande som en diesel. vad kan det vara?

ALLA tips och förslag är välkomna.

mvh

Japs :)
775 Inlägg
9 april 2008
lyftarna? om det nu är lyftare,
det va det iaf på min, o den fick stå bra länge innan det sluta,

86 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
hur länge ??????

stod den still eller körde du me den länge?

3 235 Inlägg
9 april 2008
Har du monterat kamremmen rätt?

Och lyftarna satte du väl på samma plats som förr, och inte bytta plats på de?

Om du har kört med bilen i en timme, och tickandet inte försvann får du bara börja felsöka i motorn/toppen.

86 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
engolf skrev:
Har du monterat kamremmen rätt?

Och lyftarna satte du väl på samma plats som förr, och inte bytta plats på de?

Om du har kört med bilen i en timme, och tickandet inte försvann får du bara börja felsöka i motorn/toppen.

det är inte jag som gjort jobbet utan den vart inlämnad. men jag antar att han monterat kamremen rätt och lyftarna som de ska.

jag ska inte säga att ja kört bilen en timme utan den har stått på tomgång i ca 1 h om det nu är någon skillnad......

några förslag på vart man kan börja felsöka?

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 april 2008
Hydraliska lyftare på den eller hur. Jag tror att det varit lite problem med Audis turbofemma just vg lyftarna?
Var bor du? Det finns ett riktigt Audiproffs (Fridh) vid Brommaplan i sthlm (Under flyghotellet) om han inte flyttat på sig?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

3 235 Inlägg
9 april 2008
Åk tillbaka till verkstan och be de lyssna, ev felsöka.

86 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
caromania skrev:
Hydraliska lyftare på den eller hur. Jag tror att det varit lite problem med Audis turbofemma just vg lyftarna?
Var bor du? Det finns ett riktigt Audiproffs (Fridh) vid Brommaplan i sthlm (Under flyghotellet) om han inte flyttat på sig?

jag bor i Uppsala.

PM gärna mer info om detta proffs för ja tror att det är precis det jag behöver just nu sad

im in deep shit.

86 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
har nu kört bilen i ytterligare 4 mil på alla möjliga växlar. låter fortfarande som en diesel.

så vad kan det vara? någon?

1 059 Inlägg
10 april 2008
mina audi s2 or brukar inte gilla mobiloljan,mår bäst o låter minst av castrol rs10/60 .min tystnade helt med annan olja.
Hur går bilen? bra tomgång? startar direkt? kollat så den inte står en kugge fel på kammarna? lyft av ventilkåpan o kolla så toppen är nollad.Detta är ganska lätta grejer.
Har du bytt lyftare? bör ju va gjort om toppen är ren.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

86 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
racefan skrev:
mina audi s2 or brukar inte gilla mobiloljan,mår bäst o låter minst av castrol rs10/60 .min tystnade helt med annan olja.
Hur går bilen? bra tomgång? startar direkt? kollat så den inte står en kugge fel på kammarna? lyft av ventilkåpan o kolla så toppen är nollad.Detta är ganska lätta grejer.
Har du bytt lyftare? bör ju va gjort om toppen är ren.

hmm jag har kört med rs oljan (som numera heter edge) 10/60 men den skvalpade så ja bytte till mobil 1 och den var bättre tyckte jag. men det var då det smile

väääldigt dålig tomgång dör nästan om man inte håller gas. men kan inte det ha med att jag under samma veva bytte till en mkt mkt större turbo och grenrör utan att byta programvara...?????

lyftarna är inte bytta. bör man byta de eller kan det vara kamremmen som sitter fel???? tickar/knackar det då?

mvh

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 april 2008
http://www.letalokalt.se/default.aspx?t … ida=312185

Brommaplans Bilteknik

Du kanske kan få lite gratisråd över telefon?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

86 Inlägg
14 april 2008
Trådstartare
Nu har jag lämnat den till mecken igen och han påstår att det är lyftarna som gett upp. konstigt tycker jag då den inte lät ALLS när ja lämnade in bilen. dock så har den stått i ca 9 månder. kan det vara så att lyftarna tar stryk av att stå still?

nästa fråga lyder såhär..... vad kostar det att köpa nya lyftare och vart gör jag detta?

tacksam för alla svar och tips.

mvh

Sök