3579
Sök

11.5 kg i komp! I min b230et! Vad är fel! Hjälp!

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
14 april 2008
#21
Sharky skrev:
7-9 bar i komptryck är slut motor....roll

Håll isär geometriskt komp och kompressionstryck.

/Göran

Toffe10 skrev:
Du ska ha 9 bar i komp på din B230ET enligt haynes boken, så du har lite väl högt...Som tum regel kan man säga att en turbo maskin ska ha 7-9 bar på grund av att kompe blir större när turbon börjar ladda,  och en sugmaskin 12-14 bar.....En diesel ska ha 20-24 bar...


B230ET

Compression ratio / pressure bar  9.0 / 8.8


Taget direkt ur Haynes boken....
Senast redigerat av Toffe10 (14 april 2008)


10 287 Inlägg
14 april 2008
#22
OK,

Då tar vi det en gång till:

Compression ratio är geometriskt kompressionsförhållande. Vilket skall vara precis som du skrev. Detta är något man räknar ut och det är alltid det samma (det är förhållandet mellan total volym i en cylinder och volymen i förbränningsutrymmet när kolven står i öd) även om motorn är tokslut.

Det som trådskaparen mätte är kompressionstrycket, dvs det tryck som byggs in i förbränningsutrymmet och detta är en annan sak.

/Göran


Toffe10 skrev:
Sharky skrev:
7-9 bar i komptryck är slut motor....roll

Håll isär geometriskt komp och kompressionstryck.

/Göran

Toffe10 skrev:
Du ska ha 9 bar i komp på din B230ET enligt haynes boken, så du har lite väl högt...Som tum regel kan man säga att en turbo maskin ska ha 7-9 bar på grund av att kompe blir större när turbon börjar ladda,  och en sugmaskin 12-14 bar.....En diesel ska ha 20-24 bar...


B230ET

Compression ratio / pressure bar  9.0 / 8.8


Taget direkt ur Haynes boken....

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
15 april 2008
#23
Sharky skrev:
OK,

Då tar vi det en gång till:

Compression ratio är geometriskt kompressionsförhållande. Vilket skall vara precis som du skrev. Detta är något man räknar ut och det är alltid det samma (det är förhållandet mellan total volym i en cylinder och volymen i förbränningsutrymmet när kolven står i öd) även om motorn är tokslut.

Det som trådskaparen mätte är kompressionstrycket, dvs det tryck som byggs in i förbränningsutrymmet och detta är en annan sak.

/Göran


Toffe10 skrev:
Sharky skrev:
7-9 bar i komptryck är slut motor....roll

Håll isär geometriskt komp och kompressionstryck.

/Göran



B230ET

Compression ratio / pressure bar  9.0 / 8.8


Taget direkt ur Haynes boken....


Jag vet att det är skillnad på de men om det skulle varit kompressions förhållandet så skulle de ha stått 9:1 ellir något liknande o inte 9.0....



Sök