Idag har jag komptestat min motor som jag just har byggt ihop.. Prövade två mätare och båda visade 11.5 kg komp på alla cylindrar! Har originalbottendel med turbokolvar. toppen är riktplanad 0.11 mm.. Renoverad.. men det ska väl vara kring 8 kg komp.. Men jag har komp som en hårt trimmad sugmotor! Vad kan vara fel!? Mkt. tacksam för snabba svar!
du kanske har 8:1 i kompressionsförhållande vilket inte är lika med att du ska ha 8 kilo i kompressionstryck. Så jag tror inte det är något fel faktiskt. Du verkar ju ha jämn och fin komp också!
Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
Idag har jag komptestat min motor som jag just har byggt ihop.. Prövade två mätare och båda visade 11.5 kg komp på alla cylindrar! Har originalbottendel med turbokolvar. toppen är riktplanad 0.11 mm.. Renoverad.. men det ska väl vara kring 8 kg komp.. Men jag har komp som en hårt trimmad sugmotor! Vad kan vara fel!? Mkt. tacksam för snabba svar!
haha "hårt trimmad sugmotor", min cossie 2.9 hade 12,5kg i komp. och den är org.
Idag har jag komptestat min motor som jag just har byggt ihop.. Prövade två mätare och båda visade 11.5 kg komp på alla cylindrar! Har originalbottendel med turbokolvar. toppen är riktplanad 0.11 mm.. Renoverad.. men det ska väl vara kring 8 kg komp.. Men jag har komp som en hårt trimmad sugmotor! Vad kan vara fel!? Mkt. tacksam för snabba svar!
Någon som vet vad kompet ska ligga på när motorn är ny/nyrenoverad/frisk? Mvh Johan
min orenoverade låg på 10,5 iaf... sen gör ju planingen endel, har du tjockare packning för att kompensera detta?
Du är en ängel som svarade så snabbt (: Har iaf 6 i komp i ettans cylinder .. Blev så rädd så jag inte vågade testa dom andra .. hehe .. Så nu ska motorn ut för en renovering, sen säljas hehe .. Du vet inte om mitt låga komp kan göra att det låter som den går på 3 cyllar? Haha, nu tänker du (jävla slutkörd bil haha, men va fan, bonna bil ska köras hårt) Mvh Johan
turboskåpet skrev: Idag har jag komptestat min motor som jag just har byggt ihop.. Prövade två mätare och båda visade 11.5 kg komp på alla cylindrar! Har originalbottendel med turbokolvar. toppen är riktplanad 0.11 mm.. Renoverad.. men det ska väl vara kring 8 kg komp.. Men jag har komp som en hårt trimmad sugmotor! Vad kan vara fel!? Mkt. tacksam för snabba svar!
haha "hårt trimmad sugmotor", min cossie 2.9 hade 12,5kg i komp. och den är org.
Min B230E låg o pendlade mellan 12-14 bars tryck i skillnad mellan cylindrarna när jag köpte den sen efter tag komptestade jag den igen o då låg det på 13 bar sprikrakt på alla cylindrarna (; Har för mig att kompet ska ligga på 8,5 bar på en B230et Och du behöver inte ha någon större/hårdare toppackning om du inte ska över 250/300hk.
Säker på att du inte råkade ta ett diagramblad till en dieselmotor?
Men det är bara att sänka laddet lite och/eller etanolkonvertera
Bara du vet hur DIN motor är byggd...
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Idag har jag komptestat min motor som jag just har byggt ihop.. Prövade två mätare och båda visade 11.5 kg komp på alla cylindrar! Har originalbottendel med turbokolvar. toppen är riktplanad 0.11 mm.. Renoverad.. men det ska väl vara kring 8 kg komp.. Men jag har komp som en hårt trimmad sugmotor! Vad kan vara fel!? Mkt. tacksam för snabba svar!
haha "hårt trimmad sugmotor", min cossie 2.9 hade 12,5kg i komp. och den är org.
testade komp på en 240 glt motor de var 13 i komp o den va org
Du ska ha 9 bar i komp på din B230ET enligt haynes boken, så du har lite väl högt...Som tum regel kan man säga att en turbo maskin ska ha 7-9 bar på grund av att kompe blir större när turbon börjar ladda, och en sugmaskin 12-14 bar.....En diesel ska ha 20-24 bar...
Du ska ha 9 bar i komp på din B230ET enligt haynes boken, så du har lite väl högt...Som tum regel kan man säga att en turbo maskin ska ha 7-9 bar på grund av att kompe blir större när turbon börjar ladda, och en sugmaskin 12-14 bar.....En diesel ska ha 20-24 bar...
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
min 940 turbo hade strax över 10bar komp med 35k+ mil så 11,5 låter inte så tokigt. men om den är ny renoverad så kör in motorn och komp testa igen sedan när ringar och sånt får gå till sig.