Hej grabbar.
Har suttit och läst på massa forum i olika trådar för läredom om Saab eftersom jag själv ägen en 9-5 -00 som jag har steg 1 på.
En tråd som är mycket i diskutionsväder är ju hur det är med avlastningsventil till just saab med T7 som har luftmassemtare.
Vissa säger att det funkar, vissa säger att det inte alls är bra att det är förbjudet.
Att det är skadligt för motorn, att det blir fel koder, för fet blandning m.m.
Saken är den att det finns ju tusentals människor som säger "min kompis säger" eller "min kompis har testat eller kör med".
Är det någon som verkligen har bra grund att stå på angående denna diskution.
Jag menar är det något som har pratat med en saab mekaniker eller någon som jobbar på saab som trimmat sina bilar.
En helt öppen avlastningsventil vet vi ju alla att det går ju inte, och om det går så är det 1 bil på 1000.
Men det finns ju så fint hybridventiler som dom kallas som är framtagna för för just motorer med lmm.
Dom är ju återcirkulerande vid normalt gaspådrag och lite atmosfäriska vill mycket gaspådrag så dom alltså lurar bilen så den ej ger fel koder att det saknas luft. Detta är ju om du ställer in hybridventilen rätt.
Finns ju dom som ändå får felkoder med en hybridventil.
Saken är denna.
Jag vill ha ett riktigt svar så jag for på Saab och pratade med en verkstadskille där som har trimmat sin saab och kunde om just detta.
Han sa så här:
Om man använder sig av en hybridventil som är både återcirkulerande och atmosfärisk så kan man klara sig undan felkoder och att man lurar systemet att inget är fel och att det går att köra så.
Den lilla sekund eller halvsekund som växlingen sker så hinner den ej göra så mycket fetblandning så det ska vara skadligt för t.ex katalysator eller andra saker. Om man inte håller på att gasa, släppa,gasa släppa, gasa, släppa då kan det vara skadligt eller att den ger fet blandning och inte går bra eftersom det är så mycket av det på korta tid/tillfällen så den inte hinner gå tillbaka till sin ordinarie gång.
Men gör man normala växlingar som annars så ska den lilla sekund som det sker på ej vara skadligt, för när du sedan växlat och ger gas så är den ju tillbaka på sin vanliga gång och vanliga värden som det ska vara.
Ja jag vet inte, känns ju lite bättre att höra det från en mekaniker som håller på med det än nån som har en kompis som testat.
Men en mekaniker kan ju säga en sak och en annan mekaniker kan säga en annan sak.
Därför undrar jag.
Vad tror ni om detta han sa? Är det någon annar som verkligen pratat med en mekaniker eller saab anställd om detta.
Skriv i så fall några rader.
Och snälla glöm alla dryga inlägg om att man vill ha pysljudet och ragga på fjortisar.
För er som inte bara testat själv eller har egen uppfattning så får man ett snabbare svar av turbon vid nästa växel och att växlingarna ska ge mer eftersom det inte blir motstånd tillbaka som gör att turbon går ned i varv utan är på topp till nästa växel slängs i. MEN...eftersom vi pratar om en hybrid ventill så är det ju återcirkulerande funktion så det kommer ju bli motstång till turbon alla fall och det vet jag men jag vill försöka reda upp detta begrepp om det är skadlig eller ej.
Tack för svar
Har suttit och läst på massa forum i olika trådar för läredom om Saab eftersom jag själv ägen en 9-5 -00 som jag har steg 1 på.
En tråd som är mycket i diskutionsväder är ju hur det är med avlastningsventil till just saab med T7 som har luftmassemtare.
Vissa säger att det funkar, vissa säger att det inte alls är bra att det är förbjudet.
Att det är skadligt för motorn, att det blir fel koder, för fet blandning m.m.
Saken är den att det finns ju tusentals människor som säger "min kompis säger" eller "min kompis har testat eller kör med".
Är det någon som verkligen har bra grund att stå på angående denna diskution.
Jag menar är det något som har pratat med en saab mekaniker eller någon som jobbar på saab som trimmat sina bilar.
En helt öppen avlastningsventil vet vi ju alla att det går ju inte, och om det går så är det 1 bil på 1000.
Men det finns ju så fint hybridventiler som dom kallas som är framtagna för för just motorer med lmm.
Dom är ju återcirkulerande vid normalt gaspådrag och lite atmosfäriska vill mycket gaspådrag så dom alltså lurar bilen så den ej ger fel koder att det saknas luft. Detta är ju om du ställer in hybridventilen rätt.
Finns ju dom som ändå får felkoder med en hybridventil.
Saken är denna.
Jag vill ha ett riktigt svar så jag for på Saab och pratade med en verkstadskille där som har trimmat sin saab och kunde om just detta.
Han sa så här:
Om man använder sig av en hybridventil som är både återcirkulerande och atmosfärisk så kan man klara sig undan felkoder och att man lurar systemet att inget är fel och att det går att köra så.
Den lilla sekund eller halvsekund som växlingen sker så hinner den ej göra så mycket fetblandning så det ska vara skadligt för t.ex katalysator eller andra saker. Om man inte håller på att gasa, släppa,gasa släppa, gasa, släppa då kan det vara skadligt eller att den ger fet blandning och inte går bra eftersom det är så mycket av det på korta tid/tillfällen så den inte hinner gå tillbaka till sin ordinarie gång.
Men gör man normala växlingar som annars så ska den lilla sekund som det sker på ej vara skadligt, för när du sedan växlat och ger gas så är den ju tillbaka på sin vanliga gång och vanliga värden som det ska vara.
Ja jag vet inte, känns ju lite bättre att höra det från en mekaniker som håller på med det än nån som har en kompis som testat.
Men en mekaniker kan ju säga en sak och en annan mekaniker kan säga en annan sak.
Därför undrar jag.
Vad tror ni om detta han sa? Är det någon annar som verkligen pratat med en mekaniker eller saab anställd om detta.
Skriv i så fall några rader.
Och snälla glöm alla dryga inlägg om att man vill ha pysljudet och ragga på fjortisar.
För er som inte bara testat själv eller har egen uppfattning så får man ett snabbare svar av turbon vid nästa växel och att växlingarna ska ge mer eftersom det inte blir motstånd tillbaka som gör att turbon går ned i varv utan är på topp till nästa växel slängs i. MEN...eftersom vi pratar om en hybrid ventill så är det ju återcirkulerande funktion så det kommer ju bli motstång till turbon alla fall och det vet jag men jag vill försöka reda upp detta begrepp om det är skadlig eller ej.
Tack för svar
0
0
0
0