2423
Sök

Hybrid, myt eller ej.....

13 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
#1
Hej grabbar.

Har suttit och läst på massa forum i olika trådar för läredom om Saab eftersom jag själv ägen en 9-5 -00 som jag har steg 1 på.

En tråd som är mycket i diskutionsväder är ju hur det är med avlastningsventil till just saab med T7 som har luftmassemtare.

Vissa säger att det funkar, vissa säger att det inte alls är bra att det är förbjudet.
Att det är skadligt för motorn, att det blir fel koder, för fet blandning m.m.

Saken är den att det finns ju tusentals människor som säger "min kompis säger" eller "min kompis har testat eller kör med".

Är det någon som verkligen har bra grund att stå på angående denna diskution.
Jag menar är det något som har pratat med en saab mekaniker eller någon som jobbar på saab som trimmat sina bilar.

En helt öppen avlastningsventil vet vi ju alla att det går ju inte, och om det går så är det 1 bil på 1000.
Men det finns ju så fint hybridventiler som dom kallas som är framtagna för för just motorer med lmm.

Dom är ju återcirkulerande vid normalt gaspådrag och lite atmosfäriska vill mycket gaspådrag så dom alltså lurar bilen så den ej ger fel koder att det saknas luft. Detta är ju om du ställer in hybridventilen rätt.
Finns ju dom som ändå får felkoder med en hybridventil.

Saken är denna.
Jag vill ha ett riktigt svar så jag for på Saab och pratade med en verkstadskille där som har trimmat sin saab och kunde om just detta.

Han sa så här:
Om man använder sig av en hybridventil som är både återcirkulerande och atmosfärisk så kan man klara sig undan felkoder och att man lurar systemet att inget är fel och att det går att köra så.

Den lilla sekund eller halvsekund som växlingen sker så hinner den ej göra så mycket fetblandning så det ska vara skadligt för t.ex katalysator eller andra saker. Om man inte håller på att gasa, släppa,gasa släppa, gasa, släppa då kan det vara skadligt eller att den ger fet blandning och inte går bra eftersom det är så mycket av det på korta tid/tillfällen så den inte hinner gå tillbaka till sin ordinarie gång.

Men gör man normala växlingar som annars så ska den lilla sekund som det sker på ej vara skadligt, för när du sedan växlat och ger gas så är den ju tillbaka på sin vanliga gång och vanliga värden som det ska vara.

Ja jag vet inte, känns ju lite bättre att höra det från en mekaniker som håller på med det än nån som har en kompis som testat.

Men en mekaniker kan ju säga en sak och en annan mekaniker kan säga en annan sak.
Därför undrar jag.

Vad tror ni om detta han sa? Är det någon annar som verkligen pratat med en mekaniker eller saab anställd om detta.

Skriv i så fall några rader.
Och snälla glöm alla dryga inlägg om att man vill ha pysljudet och ragga på fjortisar.
För er som inte bara testat själv eller har egen uppfattning så får man ett snabbare svar av turbon vid nästa växel och att växlingarna ska ge mer eftersom det inte blir motstånd tillbaka som gör att turbon går ned i varv utan är på topp till nästa växel slängs i. MEN...eftersom vi pratar om en hybrid ventill så är det ju återcirkulerande funktion så det kommer ju bli motstång till turbon alla fall och det vet jag men jag vill försöka reda upp detta begrepp om det är skadlig eller ej.

Tack för svar smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 april 2008
#2
Bara för du formulerat frågan tydligt så får du ett svar (finns nämligen väldigt många trådar i ämnet redan om man söker, du verkar intresserad så det är fin läsning.)


Hur som haver så den luft du dumpar ut försvinner ur systemet och det blir soppa över, oavsett vad mekaniker eller 740leffe eller jesus säger.  Sen kommer vi till diskussionen om hurvida det fungerar eller ej.

Då finns det tre svar faktiskt, "funkar big_smile jättebra ballt mm" "Funkar big_smile" och "funkar ej".  De flesta som säger att det funkar har helt enkelt inte koll, dem har installerat sin lilaeloxerade dump och spännt fjädern så bilen kvittrar som en Supra och för dem funkar det för dem dumpar inte ut nån luft alls.   ...men å andra sidan så kan man knappast kalla det för dumpventil längre.

Sen har vi dem som tycker det funkar jättebra, men bilen har ingen tomgång om man släpper gasen sen skjuter den eld i avgasröret, men det funkar jättebra.

Till sist dem som förstått att ovanstående inte är rätt och att det är fel när bilen dör när man kopplar ur och att om man skjuter eld så mår katten inget bra pga aplåg lambda samt att spänna fjädern så hårt att dumpen förblir stängd inte heller är någon bra idé


Man får helt enkelt ställa sig frågan vad man vill uppnå med dumpventilen, gäller det ljudet? kan man leva med risig tomgång för den sakens skull?   Är det pga effekt? att man helt enkelt måste ha en extern dump för att orka med all luft,  dax att överväga ett eftermarkandssprut som är dimensionerat för effekten?

hoppas du förstår mina tankebanor smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 april 2008
#3
CirCLeX skrev:
Om man inte håller på att gasa, släppa,gasa släppa, gasa, släppa då kan det vara skadligt eller att den ger fet blandning och inte går bra eftersom det är så mycket av det på korta tid/tillfällen så den inte hinner gå tillbaka till sin ordinarie gång.

Det är liksom för sådana tillfällen som dumpen finns, det är då den behövs och då måste den funka för att uppfylla sin funktion.

Prestandamässigt så tappar du säkert lika mycket vid växling på en uppfettning som du skulle göra utan dump.

PS. Jag är tekniker och ser i första hand till funktion före estetik, därav min intresse i att hitta den lösning som ger bäst prestanda och funktion rent mekaniskt DS
Senast redigerat av torpis (18 april 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

13 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
#4
Tack för svaret. Skönt att du var en kille som man kan prata riktigt med.
Man blir ju så klyven när alla säger olika, självklart är det ju många som kanske skiter i prestanda och hållbarhet på prylarna för att komma åt fräck sport ljud och så vidare.
Där säger jag ifrån, för jag vill inte riskera delar av motor eller avgassystem för att leka av mig lite på annat.
Har du någon kännedom av den hybridventil som alla pratar som som streetside ska ha för just T7 motorerna? Du pratar om att folk ställer fjädern hårt för att kvittra som en supra hehe men om man skulle använda sig av den och ställa den som den är gjord för, att vara återcirkulerande vin normalt gaspådrag och skjuta ut lite vid fullt för att dels uppnå ett sportigare ljud.
Skulle det fungera? Vad skulle det göra prestanda mässigt, skulle man tappa mycket?
Tomgång och allt skulle ju fungera rätt då, men vad skulle det göra vid den där lilla utskjutet.
Saken är ju den att personligen är jag ute efter en funktionabel hybrid till mig bil.
Att när man kör normalt ska den fungera som den som sitter där, men när man vill vid enstaka tillfällen när man vill köra ut fullt, och det är sällan för mig det är då jag vill ha den effekten.
Vi snackar om att den skjuter ut lite vid varvning över 4,5-5 tusen varv, bara då jag vill ha det.
Finns det något hybrid som kan hjälpa mig med det.
Hoppas du svarar på denna tråd igen, gillade att prata med dig om detta.
smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 april 2008
#5
Du är inne på rätt linje smile   Kör man race dvs drar ur växlarna så kommer man ju ändå inte släppa ner bilen till tomgång = inget problem egentligen. Dock kvarstår uppfettningen, går ju alltid att diskutera hurvida en katt brinner upp momentant eller om det tar 1000mil eller 10000mil...  jag vet inte svaret där.

Jag hade nog tittat på en lösning där man behåller original och kompletterar med en öppen som är lite mer spännd. Då har du en hybrid som funkar precis som original iom den är original och en tuta som släpper ut luft vid hårdare körning. smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

13 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
#6
Nu hänger jag inte med tyvärr, har kvar orginal men kompletterar med ed öppen?
Så man har två st ventiler? Hur ska det funka som?
Men jag kan alltså inte sätta dit en hybrid som man ställer så att den enbart öppnar sig vid 4,5-5 tusen varv/min och ej tidigare. För dom få tillfällen man vill använda pys effekten så tar det ju ej så mycket skada på t.ex katt.
Men om man säger så här då.
Det är ju lite granna av ett sportigare ljud och sportmässigare bil jag vill åt med lite fräcka tuning saker.
Kommer ju att införskaffa komplett kjolpaket, ev en nice slutdämare och skulle vara trevligt att få dit en pysdump eller liknande.
Men om jag ej i så fall kan använda mig av en hybrid och jag ej vill ha ett öppet luft filter med tanke på bieffekterna ett sådan har, vad har jag då kvar att välja på sad

13 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
#7

13 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
#8
Då har du en hybrid som funkar precis som original iom den är original och en tuta som släpper ut luft vid hårdare körning. smile

Menar du att en orginal alltså inte släpper tillbaka allt heller vid mycket gaspådrag, vart gör den i så fall av det lilla som blir över.
Då borde det ju inte vara några prob att montera en som skjuter ut det med ljud?
Då har den ju mätt upp rätt antal som kommer in...eller är jag helt ute och cyklar?

Mr.
253 Inlägg
20 april 2008
#9
CirCLeX skrev:
Då har du en hybrid som funkar precis som original iom den är original och en tuta som släpper ut luft vid hårdare körning. smile

Menar du att en orginal alltså inte släpper tillbaka allt heller vid mycket gaspådrag, vart gör den i så fall av det lilla som blir över.
Då borde det ju inte vara några prob att montera en som skjuter ut det med ljud?
Då har den ju mätt upp rätt antal som kommer in...eller är jag helt ute och cyklar?

Jo en orginal släpper tillbaks allt, vad han menar är att du har en dump efter orginal som du har spännt hårdare... Den kommer att börja fungera när laddtrycket kommer upp i..Ja det som motsvarar hårdheten på fjädern... Vid lugn körning kommer "extra" dumpen förbli stängd och systemet är precis som orginal...

Medans vid hårdkörning kommer extra dumpen dumpa ut luft.. tror jag.. rätta mig om jag har fel Torpis.. smile

Köpes:
18T Turbo

2 164 Inlägg
20 april 2008
#10
Grejen är att du har en 9-5a med lite dåliga kolvar.
De är inte bara tomgången som är problemet med hybrid/öppen dump!
När man släpper ut allt i atmosfären så får motorn mer bränsle som i värsta fall kan innebära kolv ras eller att katten rasar.
Mitt tips är orginal om du inte vill skaffa bättre kolvar i förtid eller annan katalysator på din saab.
De går ju att köra med en dubbel kolvs dump men de är inte att rekomendera heller!

MVH

F


Forummoderator
10 576 Inlägg
20 april 2008
#11
Man kan inte bestämma ett visst varvtal utan bara ett visst tryck.

Jag är inte hemma på 9-5 motorer i sig, det stämmer säkert som nämns ovan med kolvarna, men jag har svårt att tro att de skulle gå hårt åt kolvarna med en uppfettning, snarare tvärt om att man kyler kolvtoppen extra. Racebilar som har lita andra funderingar vad gäller bränsleförbrukning och miljö brukar mappas så man öser in soppa vid motorbroms för att kyla insidan av motorn. 

Tror snarare att kolvar rasar när man är framme och pillar på laddtrycket. wink
Senast redigerat av torpis (20 april 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

13 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
#12
torpis skrev:
Man kan inte bestämma ett visst varvtal utan bara ett visst tryck.

Jag är inte hemma på 9-5 motorer i sig, det stämmer säkert som nämns ovan med kolvarna, men jag har svårt att tro att de skulle gå hårt åt kolvarna med en uppfettning, snarare tvärt om att man kyler kolvtoppen extra. Racebilar som har lita andra funderingar vad gäller bränsleförbrukning och miljö brukar mappas så man öser in soppa vid motorbroms för att kyla insidan av motorn. 

Tror snarare att kolvar rasar när man är framme och pillar på laddtrycket. wink

Ja eftersom soppan kyler så håller jag mer med om att det borde kyla lite mer än risk för bränning.
Jo jag kanske var lite luddig, klart det är vid ett visst tryck. Menar att man ställer den så det tryck man har vid dom varvantalen.

Om vi går vidare i diskutionen till rekommendationer då.
Skulle ni rekomendera eller ej att testa med en hybrid ventil så som i länken innan.
Och ställa den till det tryck som är vid just 4,5-5 tusen varv.

Om jag skulle testa med det, vad har jag att se fram imot i framtiden (ev lång framtid) med motordelar eller katt.
Skulle jag tappa något effekt så det blir märkbart?

Mr.
253 Inlägg
20 april 2008
#13
CirCLeX skrev:
torpis skrev:
Man kan inte bestämma ett visst varvtal utan bara ett visst tryck.

Jag är inte hemma på 9-5 motorer i sig, det stämmer säkert som nämns ovan med kolvarna, men jag har svårt att tro att de skulle gå hårt åt kolvarna med en uppfettning, snarare tvärt om att man kyler kolvtoppen extra. Racebilar som har lita andra funderingar vad gäller bränsleförbrukning och miljö brukar mappas så man öser in soppa vid motorbroms för att kyla insidan av motorn. 

Tror snarare att kolvar rasar när man är framme och pillar på laddtrycket. wink

Ja eftersom soppan kyler så håller jag mer med om att det borde kyla lite mer än risk för bränning.
Jo jag kanske var lite luddig, klart det är vid ett visst tryck. Menar att man ställer den så det tryck man har vid dom varvantalen.

Om vi går vidare i diskutionen till rekommendationer då.
Skulle ni rekomendera eller ej att testa med en hybrid ventil så som i länken innan.
Och ställa den till det tryck som är vid just 4,5-5 tusen varv.

Om jag skulle testa med det, vad har jag att se fram imot i framtiden (ev lång framtid) med motordelar eller katt.
Skulle jag tappa något effekt så det blir märkbart?

Det går ju inte svara på.... möjligtvis en rostad katt... Med "lång framtid" kan vad som helst hända inget går att härleda till varken det ena eller det andra...

Köpes:
18T Turbo

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 april 2008
#14
CirCLeX skrev:
Om vi går vidare i diskutionen till rekommendationer då.
Skulle ni rekomendera eller ej att testa med en hybrid ventil så som i länken innan.
Och ställa den till det tryck som är vid just 4,5-5 tusen varv.

Du har samma tryck vid 2500rpm som vid 7000rpm, det man gör är ställer extra dumpen lite hårdare så den inte öppnar förrens du gasat mer än 50% eller nått.  Det är alltså inte över ett visst varvtal utan öven ett visst tryck på gasen typ smile

jag hade testat att montera en öppen dump och behålla original med, då uppnår du det du vill. en hybrid tror jag är svår att få att fungera som det är tänkt tyvärr.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

13 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
#15
torpis skrev:
CirCLeX skrev:
Om vi går vidare i diskutionen till rekommendationer då.
Skulle ni rekomendera eller ej att testa med en hybrid ventil så som i länken innan.
Och ställa den till det tryck som är vid just 4,5-5 tusen varv.

Du har samma tryck vid 2500rpm som vid 7000rpm, det man gör är ställer extra dumpen lite hårdare så den inte öppnar förrens du gasat mer än 50% eller nått.  Det är alltså inte över ett visst varvtal utan öven ett visst tryck på gasen typ smile

jag hade testat att montera en öppen dump och behålla original med, då uppnår du det du vill. en hybrid tror jag är svår att få att fungera som det är tänkt tyvärr.

Okej. Tacksam för svar jag fått av er.
Hur skulle du ha monterat det som och hur skulle du ställa den? smile
Men då kan man ju i så fall skippa hybrid helt om man ska både ha orginal och en till, då kan man ju köra den ventilen helt öppen då eller yrar jag då?

1 059 Inlägg
20 april 2008
#16
man kan ju alltid lösa det genom o flytta på lmm   o sätta det på trycksidan.  då kan man ha öppen dump

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 april 2008
#17
racefan skrev:
man kan ju alltid lösa det genom o flytta på lmm   o sätta det på trycksidan.  då kan man ha öppen dump

och skillnaden blir?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 april 2008
#18
CirCLeX skrev:
Men då kan man ju i så fall skippa hybrid helt om man ska både ha orginal och en till, då kan man ju köra den ventilen helt öppen då eller yrar jag då?

javisst de är rätt.  Montera den så näga gasspjälet du kan. borde förja med instruktioner med dumpen kan tyckas.
Senast redigerat av torpis (22 april 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök