2502
Sök

Kraftiga vibrationer i volvo 240 vid 80-90 kmh

54 Inlägg
22 april 2008
Trådstartare
#1
Om man rullar i med kopplingen nere i typ joggingfart så känner man att det gungar i hela bilen och kör man fortare så går det ju fortare så det övergår som i kraftiga vibrationer i bilen som är värst vid 80-90 kmh. Vad kan det vara?

Har fått tips om knutkors och kardanlagret, hur kollar/byter man dom?

Ska åka 30 mil på fredag med bilen så jag skulle helst vilja ha bort vibrationerna tills dess! Blir jävligt jobbigt annars! Hur påverkar det förresten om man åker med detta? om vi nu säger att det är knutkorsen? Kan man bli ståendes?

/// Henkhe


80 Inlägg
22 april 2008
#2
Kolla så du inte har en bula i däcket .. Var samma fenomen för mig förut smile
Då var det en bula i däcket, samt att ett hjul var obalanserat!

Volvo & Audi!

Old School Ford
600 Inlägg
22 april 2008
#3
Lyft upp bilen , känn på däcket händerna typ kl 9-3 och 12-6 , glappt nånstans? och sen balansera hjulen.

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
22 april 2008
#4
antagligen obalans eller som roadii skriver så kan det vara ett kord släpp


21 761 Inlägg
22 april 2008
#5
Jo, obalans tror jag också. Bilen "gungar" inte om det är dåliga knutkors/dåligt stödlager, istället så vibrerar det bara.

54 Inlägg
23 april 2008
Trådstartare
#6
Var under och kollade knutkors m.m. samt kände på hjulen men allt såg bara bra ut.. Då bytte jag till sommarhjulen.. vips så var vibrationerna borta! big_smile

Jag trodde inte att det kunde vara obalans eftersom jag har haft samma hjul på länge och det har gått bra.. Men antagligen har väl nån vikt lossnat när jag kört.. Hittade iaf inga bulor eller liknande på däcken..

Skönt som fan, och tack för all hjälp!

Be careful out there!


21 761 Inlägg
23 april 2008
#7
Kul att det blev bra smile. Men se till att däcket blir kontrollerat nu innan du ställer undan det, annars glömmer du säkert bort det där tills nästa vinter wink.

288 Inlägg
23 april 2008
#8
Som regel är alla vibrationer som dyker upp vid 80-100 och försvinner över den hastighet o balans eller fel på däck/fälj. Har med egensvängningsfrekvens att göra.

De som kört jeep med stora hjul (38er o större) brukar ha en hastighet som man inte kan hålla för att bilen skakar sönder.


Sök