2314
Sök

Vad "ska" en installation av bilstereo kosta?

407 Inlägg
16 mars 2006
Trådstartare
Hej!

Jag undrar bara på ett ungefär vad en installation av en bilstereo går på? Är idag ingen ISO kabel på sladdarna så det behöver monteras. Kommer från Växjö så om någon vet en verkstad som gör det billigt där så får ni gärna tipsa mig om den.

Mvh

Jakob

Evolution
1 627 Inlägg
16 mars 2006
med lite energi kan du fixa de själv med ett elschema

Fäll ner pungen och landa

914 Inlägg
16 mars 2006
Ingen kompis du kan fråga om hjälp ? Brukar alltid finnas nån till hands som kan det om man har bil/ljud intresserade vänner

1 634 Inlägg
16 mars 2006
Finns det ingen kontakt från bilens orginal-kablage? Följ kabelhärvan en bit innåt så bör du hitta nån sorts kontakt, om inte någon super-pundare haft bilen innan wink
Finns det en sådan så köper du bara ett isokablage som passar bilens modell.

Annars står det ofta på kablarna vad de är till. Då skarvar du bara in det i kablaget du borde fått med stereon. tvinna ihop kablarna och sätt krympslang över så blir det fint. Kabelskor gillar inte jag längre.

Annars kan du tjata på firman du köpte stereon av att de skall montera den gratis eller näst intill. Annars kanske 250kr. Bilstereo-firmorna brukar ta runt 5-600kr/timme. Räkna 20-30minuter. Annars blåser dom dig.

Numera Saab 9-5 Aero -00

17 Inlägg
16 mars 2006
andreas_gbg_ skrev:
tvinna ihop kablarna och sätt krympslang över så blir det fint. Kabelskor gillar inte jag längre.

Att bara tvinna ihop kablarna är nog inte så bra.
Skulle föredra att löda och sätta kympslang.

1 634 Inlägg
16 mars 2006
Whizcar skrev:
andreas_gbg_ skrev:
tvinna ihop kablarna och sätt krympslang över så blir det fint. Kabelskor gillar inte jag längre.

Klart att det är bättre att löda. Men skalar man av ordentligt och tvinnar ordentligt så ser jag ingen anledning till varför inte det skulle funka.. gör du? Krympslangen gör du ju näst intill omöjligt att lossna om man inte sitter och rycker hårt i kablarna, testade faktiskt själv att dra ganska hårt i kablarna, de satt som berget. Tror det är bra mycket bättre än sunkiga kabelskor.

Numera Saab 9-5 Aero -00

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
16 mars 2006
andreas_gbg_ skrev:
Whizcar skrev:
andreas_gbg_ skrev:

Klart att det är bättre att löda. Men skalar man av ordentligt och tvinnar ordentligt så ser jag ingen anledning till varför inte det skulle funka.. gör du? Krympslangen gör du ju näst intill omöjligt att lossna om man inte sitter och rycker hårt i kablarna, testade faktiskt själv att dra ganska hårt i kablarna, de satt som berget. Tror det är bra mycket bättre än sunkiga kabelskor.

det är det sämsta du kan göra. jag har varit montör på ett företag som monterar elektronikskåp. där fick vi inte tvinna kablarna eftersom strömmarna som går i kabeln gör att kardelerna kryper och då kommer dom att lossna till slut. och att inte ens klämma ihop dom på något sätt med hylsor är skandal. man ska alltid klämma alternativt löda kablar och sen isolera med isolerband eller krympslang.

hoppas du inte tar efter hans råd!

MVH Andreas

man lever bara en gång så lev väl!

Sök