st200_timpa skrev:
det kom en ny lag för ett tag sedan att köp mellan privat personer
så gäller öppet köp i 14dagar!!..
kunde inte tro att det skulle vara sant, men så är det.....
Med givet vis gäller det då för köparen att han har kvitto.....
har man däremot skrivit "befintligt skick" så gäller inte öppet köp.....
jag tycker inte du ska ge tillbaka några som helst pengar....
eftersom han HAR KÖRT DEN!!!!!!!
detta gäller endast om bägge parter är överens om ångerrätt, å ska de gälla ska de stå med i köpekvitto.
Kan dra en parralel med en ångerköp ja fick på mig som slutade i polisanmälan....
Hadde en mazda som ja skulle sälja, köparen kom å titta å provkörde å bestämde sig för att genomföra köpet å faktikt bedyrade att hennes make var polis.. va de nu spelar för roll tänkte ja.
de ärendet gällde va att ja skickade med ett par vinterdäck & tillhörande fälg med i priset som senare visade sig inte passa bilen..
köparen hörde av sig å förklarade problemet å jag beklagade att det inte passa ( samma bultmönster & ET på fälgarna så tänkte de skulle passa) men jag sa att ja alldrig haft dom monterade på bilen innan redan innan köpet var avslutat, utan att dom enbart följer med så dom nu har nått å ha på vintern å köra med.
nya ägarens make (polisgubbe) ringde återigen å lät mer hotfull å krävde att ja skulle köpa nya fälgar å däck till honom, givetvis gjorde ja klackspark å vände tvärt efter ett sånt nedlåtande samtal å bestämde mig för å va omedgörlig.
2 veckor senare ringde polismyndigheten mig på en tidig bakisdag å åtala mig för bedrägeriförsök.... snutar håller varandra om ryggen alltså, så snabbt går de bara inte.... men iaf ja förklara allt som köpet innebar å polisen sa dittan å dattan om att va medgörlig men jag sa de att de stod I BEFINTLIGT SKICK och de är de som gäller. polisen sa att han återkommer om ärendet...
en timme senare efter avslutat samtal ringer han igen å sa han lägger ner anklagelserna.. jag går fri å köparen går tomhänt eftersom jag skrivit "i bef skick" på kvittot..
säger itne att ja va speciellt glad över att fälgarna inte passa då jag antog dom skulle göra det, men när köparen var så otroligt tyken å snäsig så e de fan rätt åt han när ja igentligen hadde lust å hjälpa han.
sensmoral: att skriva "i bef skick" kan hjälpa en i onda å goda dagar...