Ett enkelt sätt är ju att mäta spänningen på batteriet, då ser man ifall det är dåligt laddat. Har batteriet en spänning som ligger över 12,2V så betyder det att batteriet åtminstone är halvladdat och ska kunna dra runt startmotorn hyffsat bra.
Men även om det visar någorlunda bra spänning så är det inte säkert att batteriet orkar ge ut tillräcklig ström när man kör startmotorn, därför bör man även mäta polspänningen vid själva startförsöket också för att se om spänningen dyker ner till tex 6-7V eller så.
Har batteriet stått länge utan underhållsladdning så kan det sulfatera, dvs det bildas blysulfat på cellplattorna som kanske inte går att få bort även fast man laddar batteriet. Blysulfat bildas alltid mer eller mindre vid urladdning av batteriet och "laddas bort" när batteriet laddas igen, men vid djupa urladdningar eller om batteriet står oladdat ett längre tag så hinner sulfatet "fastna" och går inte att få bort.
Den där sulfateringen kan då orsaka att polspänningen i vila verkar ganska bra, men vid hård belastning så orkar batteriet inte ge ut tillräckligt med ström.
Fast vill man inte mäta spänningen en massa så är det bara att prova något annat batteri förstås. Vill förresten också säga att även om batteriet på en bil är helt urladdat så ska det gå att få igång den med hjälp av bra startkablar och ett bra batteri hos den hjälpande bilen.
Problemet kan ibland vara att man har klena kablar och att de inte får bra kontakt. Om klämmorna är"gnistskyddade", dvs plastisolerade klämmor, så är det inte säkert att de får riktig kontakt.