3985
Sök

Flertal problem med Ford Escort 1.6 Clx -96

11 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#1
Hej! Jag har lite problem med min ford escort 1996 1,6 Clx.
Innan jag går till ford verkstan tänkte jag kolla lite här om någon skulle kunna hjälpa mig med mina bekymmer, vore oerhört tacksam!
Till att börja med:

Mitt c-lås funkar, att låsa och att låsa upp, dock endast på passagerar sidan. På förar sidan går det endast att låsa? Riktigt besvärligt att behöva gå runt hela tiden för att komma iväg. Något tips på hur man kan fixa detta? Har provat att smörja men problemet återstår.

Sedan har vi problem nummero 2. Det klunkar i bilen när man kör på hål eller gupp. DOCK, när bilen får till ett gung i sidled, om man bestiger ett gupp rakt framifrån då stötdämparna tar i samtidigt så låter det oftast inget alls. Som sagt när det gungar till i sidled så hörs ett klunkande ljud, som om plast gick emot plast, ljudet kommer från främre delen av bilen. Riktigt störande ljud, men det går inte att orientera sig fram var det kan vara, när man ser ovanpå öppnad motorhuv och underifrån vid upplyft av bilen.

Det fortsätter med att motorn blir lätt varm, det räcker att jag kör från min stad (Lidköping) till Skara, vilket är en sträcka på ca 20km, så kommer mätaren att visa straxvid det röda, kanske Max 1 mm ifrån. Jag stannar bilen men låter fortfarande motorn gå, öppnar huven och märker att fläkten inte är igång. Skall fläkten fungera konstant vid hög temperatur eller sätts den på då motorn går över till det röda sträcket? Vad kan felet vara?

... Och till sist, men inte minst.. Bilen går hackigt i start när den fått stå ett tag, ca en natt eller överhuvud taget när motorn är kall. När man skall starta den så sätts den på galant, när man ger gas sakteligen så känns det att det nästan inte tar emot alls vid 1,5 tusen varv, men fortsätter man att trycka sakta så höjjer den sig antingen till 2 eller om man släpper taget lite så hamnar den i tomgång. I tomgången sedan så känns det som om det guppar i hela bilen, gasar man på lite så går motorn jämnt, ner på tomgång igen så skakar motorn fram och tillbaka. När man kör iväg med bilen då den är kall så går den hackigt, allt under 2000 varv känns det som om den hackar sig fram tills den passerar 2000. När jag väl kommer till korsningen och skall frikoppla så dör bilen, jag stannar och vrider till med nyckeln o vips så är den igång på direkten! När bilen sedan är varm så händer det inte att den stängs av, ryckandet i tomgång återstår men hacken i 2an o 3ans växel minskar Lite.

Det som kan vara nyttigt o veta är, Bilen är besiktad för 1 månad sen utan anmärkning. Jag har bytt tändstift, olja, oljefilter, lluftfilter. BILEN HAR RULLAT ENDAST   7 500 Mil.

Jag är OTROLIGT tacksam för alla tips !!! Jag ser detta som första hjälpen innan jag går på diagnos hos ford.

Med enormt vänliga hälsningar

Mirza
Senast redigerat av Mirzas_Ford (10 april 2008)

127 Inlägg
10 april 2008
#2
Tjenna. C-låset kanske är att nyckeln är lite sliten?
är de den runda nyckeln?
jag kan iaf låsa polarens ford med min nyckel.
och så har han en nyckelknippa på 3 nycklar, 2 utav dom funkar till dörrarna, och en till starten.

11 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#3
tefuse skrev:
Tjenna. C-låset kanske är att nyckeln är lite sliten?
är de den runda nyckeln?
jag kan iaf låsa polarens ford med min nyckel.
och så har han en nyckelknippa på 3 nycklar, 2 utav dom funkar till dörrarna, och en till starten.

Japp det är den runda med lampknapp. Det kluriga är att det känns som att den fäster när man vrider, alltså att det greppar, för om man släpper så vrider nyckeln tillbaka sig själv. Men inget händer när man väl vrider till. Jag har provat med mina 2 andra reservnycklar och samma sak händer.
För övrigt så är ju min nyckel iofs. sliten, men det är dock inte reservnycklarna.

Tack för ditt tips!

* Klåpare
1 718 Inlägg
10 april 2008
#4
Låter som det är en importbil med fler mil bakom sig än vad mätaren säger?? Troliga orsaker enligt mina och andra i min närhets erfarenheter:

Centrallåset
Defekt huvudenhet för centrallåset.
Defekt låsservo.
Kablage: Lös kabel i dörr eller dörrgenomföring.
Lös länkarm till låset.

Klunk-ljudet
Krängninshämmare: Bussningar kass.
Stabilisatorstag: Leder glappa.

Varmt kylvatten
Hela området på mätaren fram till rött anses vara normal arbetstemp, men jag kan hålla med om att det ser otrevligt ut.
Kylarfläktens fuktion finns i olika utföranden, vissa modeller har både hög och lågfart beroende på vattentemp. Kolla fläktens relä, fler ben = fler hastigheter. Kall motor har normalt fläkten avstängd. Varm motor, fläkten på. För varm motor (rött fält) fläkten på, eller fläkten på högvarv om funktionen finns. Stängs fläkten av när vattnet blir för varmt är reläet (med fler hastigheter) kass.
Andra troliga orsaker:
Igensatt kylare
Temp.mätare visar fel.
Termostaten är kass
Vattenpumpen är sliten (ganska vanligt på Fords motorer)

Ojämn tomgång / ryckig gång
Läckage på vacuumslangar: torra och/eller sprickiga slangar.
Vacuumsystemet: Defekta ventiler för avgasåterföringssystemet.
Luftmassemätare (LMM): Defekt / glapp kontakt.
Temp.givare för insugsluften: Defekt / glapp kontakt.
Läckage på insugsröret: motorn suger mer luft än vad LMM registrerar till motorstyrningen.
Gasspjällets potetiometer: kass, sliten eller glapp.
Hastighetsgivare för vevaxel: defekt

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

11 Inlägg
11 april 2008
Trådstartare
#5
OTROLIGT tacksam, skall genomföra kontroll för detta!! Kunde inte begärt bättre!!

Mvh

Mirza

Gulmun skrev:
Låter som det är en importbil med fler mil bakom sig än vad mätaren säger?? Troliga orsaker enligt mina och andra i min närhets erfarenheter:

Centrallåset
Defekt huvudenhet för centrallåset.
Defekt låsservo.
Kablage: Lös kabel i dörr eller dörrgenomföring.
Lös länkarm till låset.

Klunk-ljudet
Krängninshämmare: Bussningar kass.
Stabilisatorstag: Leder glappa.

Varmt kylvatten
Hela området på mätaren fram till rött anses vara normal arbetstemp, men jag kan hålla med om att det ser otrevligt ut.
Kylarfläktens fuktion finns i olika utföranden, vissa modeller har både hög och lågfart beroende på vattentemp. Kolla fläktens relä, fler ben = fler hastigheter. Kall motor har normalt fläkten avstängd. Varm motor, fläkten på. För varm motor (rött fält) fläkten på, eller fläkten på högvarv om funktionen finns. Stängs fläkten av när vattnet blir för varmt är reläet (med fler hastigheter) kass.
Andra troliga orsaker:
Igensatt kylare
Temp.mätare visar fel.
Termostaten är kass
Vattenpumpen är sliten (ganska vanligt på Fords motorer)

Ojämn tomgång / ryckig gång
Läckage på vacuumslangar: torra och/eller sprickiga slangar.
Vacuumsystemet: Defekta ventiler för avgasåterföringssystemet.
Luftmassemätare (LMM): Defekt / glapp kontakt.
Temp.givare för insugsluften: Defekt / glapp kontakt.
Läckage på insugsröret: motorn suger mer luft än vad LMM registrerar till motorstyrningen.
Gasspjällets potetiometer: kass, sliten eller glapp.
Hastighetsgivare för vevaxel: defekt

19 Inlägg
6 maj 2008
#6
Tyckte de va lite kul när ja läste din tråd p.g.a att jag själv äger en Ford Escort 1.6 Clx -96 med exakt samma problem med låset som för dej.

Mitt beror dock på att någon försökte göra inbrott i bilen och bröt sönder låscylindern, Därefter har ja bara kunnat låsa men inte öppna på förarsidan.

Inte för mitt inlägg är så mycket till hjälp kanske tongue men om du inte får ordning på det med andra metoder så kan de helt enkelt vara så att det är trasigt och behöver bytas, även fast de går att låsa med och verkar fungera
(så var det för mej iaf tongue )


Vad gäller ojämn tomgång var de att de drog tjuvluft från insugsröret samt ett hål på ovansidan bakre ljuddämparen
När ja fixat detta gick iaf motorn jämt på tomgång igen smile

Hoppas du får kirr på din escort


Bilplåtslagare
324 Inlägg
6 maj 2008
#7
"Problemet" med att tempmätaren visar högt utan att kylfläkten startar beror på att kylfläkten går in jävligt sent på Escort. Trodde väldigt länge att min fläkt var kass, men den startar inte förrän mätaren är inne på det röda fältet. Mvh//Erik


Sök