Hej! Jag har lite problem med min ford escort 1996 1,6 Clx.
Innan jag går till ford verkstan tänkte jag kolla lite här om någon skulle kunna hjälpa mig med mina bekymmer, vore oerhört tacksam!
Till att börja med:
Mitt c-lås funkar, att låsa och att låsa upp, dock endast på passagerar sidan. På förar sidan går det endast att låsa? Riktigt besvärligt att behöva gå runt hela tiden för att komma iväg. Något tips på hur man kan fixa detta? Har provat att smörja men problemet återstår.
Sedan har vi problem nummero 2. Det klunkar i bilen när man kör på hål eller gupp. DOCK, när bilen får till ett gung i sidled, om man bestiger ett gupp rakt framifrån då stötdämparna tar i samtidigt så låter det oftast inget alls. Som sagt när det gungar till i sidled så hörs ett klunkande ljud, som om plast gick emot plast, ljudet kommer från främre delen av bilen. Riktigt störande ljud, men det går inte att orientera sig fram var det kan vara, när man ser ovanpå öppnad motorhuv och underifrån vid upplyft av bilen.
Det fortsätter med att motorn blir lätt varm, det räcker att jag kör från min stad (Lidköping) till Skara, vilket är en sträcka på ca 20km, så kommer mätaren att visa straxvid det röda, kanske Max 1 mm ifrån. Jag stannar bilen men låter fortfarande motorn gå, öppnar huven och märker att fläkten inte är igång. Skall fläkten fungera konstant vid hög temperatur eller sätts den på då motorn går över till det röda sträcket? Vad kan felet vara?
... Och till sist, men inte minst.. Bilen går hackigt i start när den fått stå ett tag, ca en natt eller överhuvud taget när motorn är kall. När man skall starta den så sätts den på galant, när man ger gas sakteligen så känns det att det nästan inte tar emot alls vid 1,5 tusen varv, men fortsätter man att trycka sakta så höjjer den sig antingen till 2 eller om man släpper taget lite så hamnar den i tomgång. I tomgången sedan så känns det som om det guppar i hela bilen, gasar man på lite så går motorn jämnt, ner på tomgång igen så skakar motorn fram och tillbaka. När man kör iväg med bilen då den är kall så går den hackigt, allt under 2000 varv känns det som om den hackar sig fram tills den passerar 2000. När jag väl kommer till korsningen och skall frikoppla så dör bilen, jag stannar och vrider till med nyckeln o vips så är den igång på direkten! När bilen sedan är varm så händer det inte att den stängs av, ryckandet i tomgång återstår men hacken i 2an o 3ans växel minskar Lite.
Det som kan vara nyttigt o veta är, Bilen är besiktad för 1 månad sen utan anmärkning. Jag har bytt tändstift, olja, oljefilter, lluftfilter. BILEN HAR RULLAT ENDAST 7 500 Mil.
Jag är OTROLIGT tacksam för alla tips !!! Jag ser detta som första hjälpen innan jag går på diagnos hos ford.
Med enormt vänliga hälsningar
Mirza
Innan jag går till ford verkstan tänkte jag kolla lite här om någon skulle kunna hjälpa mig med mina bekymmer, vore oerhört tacksam!
Till att börja med:
Mitt c-lås funkar, att låsa och att låsa upp, dock endast på passagerar sidan. På förar sidan går det endast att låsa? Riktigt besvärligt att behöva gå runt hela tiden för att komma iväg. Något tips på hur man kan fixa detta? Har provat att smörja men problemet återstår.
Sedan har vi problem nummero 2. Det klunkar i bilen när man kör på hål eller gupp. DOCK, när bilen får till ett gung i sidled, om man bestiger ett gupp rakt framifrån då stötdämparna tar i samtidigt så låter det oftast inget alls. Som sagt när det gungar till i sidled så hörs ett klunkande ljud, som om plast gick emot plast, ljudet kommer från främre delen av bilen. Riktigt störande ljud, men det går inte att orientera sig fram var det kan vara, när man ser ovanpå öppnad motorhuv och underifrån vid upplyft av bilen.
Det fortsätter med att motorn blir lätt varm, det räcker att jag kör från min stad (Lidköping) till Skara, vilket är en sträcka på ca 20km, så kommer mätaren att visa straxvid det röda, kanske Max 1 mm ifrån. Jag stannar bilen men låter fortfarande motorn gå, öppnar huven och märker att fläkten inte är igång. Skall fläkten fungera konstant vid hög temperatur eller sätts den på då motorn går över till det röda sträcket? Vad kan felet vara?
... Och till sist, men inte minst.. Bilen går hackigt i start när den fått stå ett tag, ca en natt eller överhuvud taget när motorn är kall. När man skall starta den så sätts den på galant, när man ger gas sakteligen så känns det att det nästan inte tar emot alls vid 1,5 tusen varv, men fortsätter man att trycka sakta så höjjer den sig antingen till 2 eller om man släpper taget lite så hamnar den i tomgång. I tomgången sedan så känns det som om det guppar i hela bilen, gasar man på lite så går motorn jämnt, ner på tomgång igen så skakar motorn fram och tillbaka. När man kör iväg med bilen då den är kall så går den hackigt, allt under 2000 varv känns det som om den hackar sig fram tills den passerar 2000. När jag väl kommer till korsningen och skall frikoppla så dör bilen, jag stannar och vrider till med nyckeln o vips så är den igång på direkten! När bilen sedan är varm så händer det inte att den stängs av, ryckandet i tomgång återstår men hacken i 2an o 3ans växel minskar Lite.
Det som kan vara nyttigt o veta är, Bilen är besiktad för 1 månad sen utan anmärkning. Jag har bytt tändstift, olja, oljefilter, lluftfilter. BILEN HAR RULLAT ENDAST 7 500 Mil.
Jag är OTROLIGT tacksam för alla tips !!! Jag ser detta som första hjälpen innan jag går på diagnos hos ford.
Med enormt vänliga hälsningar
Mirza
Senast redigerat av Mirzas_Ford (10 april 2008)
0
0
0
0