3767
Sök

e85 konvertering

88 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
finns ju bara konverteringssatser till ett få tal bilar och kostar oftast runt 15.000
fungerar ju oftast problem fritt att köra e85 i en sug motor men det som jag och säkert många andra undrar är:

hur lirar e85 ihop med överladdning? blir ju bra mycket varmare när man förbränner e85 än bensin.

risk att smälta kolvar om man bara tankar e85 i en standard överladdad motor?

5 089 Inlägg
11 maj 2008
stromqvist skrev:
finns ju bara konverteringssatser till ett få tal bilar och kostar oftast runt 15.000
fungerar ju oftast problem fritt att köra e85 i en sug motor men det som jag och säkert många andra undrar är:

hur lirar e85 ihop med överladdning? blir ju bra mycket varmare när man förbränner e85 än bensin.

risk att smälta kolvar om man bara tankar e85 i en standard överladdad motor?

autotech mappar typ 70 % av alla sina bilar nu med e85, funkar fin fint:) sen risker finns ju alltid när man trimmar;) men den effektökningen om man bara konverterar till e85 skadar inte motorn.

\Lindgren

299 Inlägg
11 maj 2008
rätta mej om jag har fel men e85 har väll en lägre verkningstempratur är ren bensin??????det ska väll vara en av dom stora fördelarna med e85??????
nackdelen är vällk att det går ca 30-40%mer e85 än ren 98

jag kan ha fått de om bakfoten men d har jag fått för mej iaf

230 Inlägg
11 maj 2008
Vissa modeller tål mer/mindre än andra...jag konverterade min på autotech och jag gjorde det hos dom dels för att jag var "kund" hos dom sen innan, men dom har kunskapet och vetskapen till att i detta fall mina kolvar håller för detta! och ja bilen drar mer än med bensin...MEN jag gjorde en fulltank...var i princip tom på reserven också!, och då gick det på ca 450 :- ! ...helt underbart att tanka numera! big_smile ...ok att jag får tanka fler gånger i månaden, men det lönar sig iaf...och om det inte lönar sig så går det nog jämnt ut isof!

/ Ville

65 Inlägg
11 maj 2008
Vad kostar det att konventera sin bil hos autotech?

230 Inlägg
11 maj 2008
Bounce skrev:
Vad kostar det att konventera sin bil hos autotech?

jag valde att ta nästa steg + konvertering så jag vet inte exakt...men mellan 3-6 000 :- kan jag tänka mig...

88 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
men kan autotech konvetera vilket bilmärke/modell som helst?

224 Inlägg
11 maj 2008
stromqvist skrev:
men kan autotech konvetera vilket bilmärke/modell som helst?

Nja det är nog bäst att ringa till dem och se vika bilar de kan ädndra programmet för E85.

till din fråga ang Turbo bilar så behövs det ett högre bränsletryck fixas med en större pump och större spridare för E85 pga att det går åt mer etanol för samma effek, men därimot kyler den mer så den är inte lika spikvänlig som besin.
så då kan man höja tändläget och på så vis få ut mer effekt på etanolen.
sen behövs en omprogramering av boxen sen är det bara till att tuta och köra.
Senast redigerat av MST4 (11 maj 2008)

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

Sök